معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده:

نهادها در زمینه فرهنگی مناسب عمل نکرده‌اند/ حجاب برای زن و مرد مطرح است

۱۳۹۹/۰۴/۲۷ - ۱۱:۵۵:۵۲
کد خبر: ۱۰۳۰۳۷۰
نهادها در زمینه فرهنگی مناسب عمل نکرده‌اند/ حجاب برای زن و مرد مطرح است
معصومه ابتکار با بیان اینکه نسل گذشته گوش شنوای برای حرف‌های نسل امروز ندارد، گفت: باید در مسائل فرهنگی گوش شنیدن داشته باشیم.حجاب برای زن و مرد مطرح است اما نتوانستیم آن را درست مطرح کنیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نشست اینستاگرامی معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، روز گذشته 26تیر با موضوع «تو هم مثل من» برگزار شد.

در ابتدای این نشست ابتکار با اشاره به اهمیت توجه به جوانان و نوجوانان دهه 70 و دهه 80 گفت: خوشحالم که توانستم با جوانان دهه 70 و 80 جلسه داشته باشم. نمی‌دانم چرا نسل من حرف‌های این نسل را نمی‌شنوند.

او افزود: باید در مسائل فرهنگی گوش شنیدن داشته باشیم. در زندگی امروز، سبک زندگی بسیار مطرح است و اعتقادات بر سبک زندگی تاثیر دارد و در نهایت بر جامعه تأثیرگذار است. برای مثال برخی دین داری را با کنترل بیشتر مطرح می‌کنند.

ابتکار تصریح کرد: دین ما دین تساهل و تسامح است و آمده تا انسان را از درد و رنج نجات دهد.

معاون رئیس‌جمهور افزود: هدف اسلام محدود کردن زن نیست بلکه هدفش جلوگیری از بهره کشی از زنان است تا کرامت انسان‌ها حفظ شود. برای خوشبختی واقعی باید کرامت انسانی حفظ شود.

ابتکار گفت: با استفاده از دین می‌توان چالش‌ها موجود در جامعه را برطرف کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه رسانه ملی باید به مسائل روز بپردازد، افزود: قرآن کریم  روابط انسان‌ها را بررسی کرده و مبنا را حفظ عزت نفس در قالب توجه به یکدیگر قرار داده است.

به گفته او یکسری قوانین در قالب هنجار اجتماعی وجود دارد که در بعد اعتقادی باید افراد به آن توجه کنند و در بعد اخلاقی هم باید از کودکی به فرد آموزش داده شود و در جامعه به  رعایت حقوق یکدیگر توجه کرد.

ابتکار افزود: در دولت دوازدهم هدف توجه به حقوق یکدیگر است. باید در زمینه آگاهی ها اقدام کرد. این مقوله از خانواده آغاز می شود اما خانواده ها به این مقوله توجه نمی‌کنند.

به گفته او برخی خانواده‌ها برای ظاهر فرزند حاضرند روح و روان او را فدا کنند و در این زمینه رسانه ملی اقداماتی انجام داده است اما مناسب نبود.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به برخی جنبش ها تاکید کرد: باید سبک زندگی افراد موفق مورد توجه قرار گیرد. باید دانست  مسائل انسانی مطرح است نه تفاوت جنسیتی مرد و زن.

معاون رئیس جمهوری اظهار کرد: در شورای فقهی و حقوقی مطالبات جامعه و زنان در خصوص آزار خیابانی مطرح شده است. زنان بیش از مردان تحت خشونت خیابانی قرار می گیرند. آسیب رسانی به زنان در بسیاری از نقاط جهان وجود دارد. و حتی در جوامع غربی و مترقی هم وجود دارد، به‌طور مثال زنان در اتریش خواستار برگزاری کنسرت تک جنسیتی هستند، چون در کنسرت های معمولا تحت خشونت و آزار قرار می‌گیرند و زنان به شدت به این موضوع اعتراض داشتند.

او افزود: قانون تامین امنیت زنان به صراحت به این موضوع پرداخته تا از این آسیب در جامعه جلوگیری شود.

ابتکار تاکید کرد: تمامی این مناسبات و آموزش‌ها باید از دوره ابتدایی به کودکان آموزش داده شود این درحالی است که در دوره ای تصور می شد تفکیک جنسیتی در مدارس کافی باشد اما باید مهارت های ارتباط و گفتگوی صحیح را آموزش داد.

به گفته او مسئله آموزش مانند مهارت رفتار خوب در این زمینه باید مطرح شود زنان و مردان ما باید مهارت نه گفتن در برابر آزار و خشونت را آموزش ببینند و در زمینه چگونگی مقابله با آسیب ها  و آزارها مورد آموزش قرار گیرند تا بتواند از خود دفاع کند.

ابتکار بیان کرد: اگر مهارت زندگی نباشد فضای مجازی یا همان انقلاب دیجیتال با وجود تمام محسناتش می‌تواند آسیب‌زا بوده و رفتار های منفی را تشدید کند. باید فضا برای بازنگری و اصلاح قوانین مهیا باشد.

او افزود: پایه تمام مناسبات با آگاهی بخشی و فرهنگ سازی امکان پذیر است و با مسکوت ماندن مسئله کمک کننده نیست بلکه موضوعات شفاف سازی شود و مسئولان باید بیشتر به سخنان نسل جوان گوش فرا دهند.

به گفته ابتکار، یک برنامه ریزی فرهنگی مناسب موجب می‌شود به هر انسانی فرصتی برای بیان مطالبات و ابراز عقایدش داده شود تا بتواند به خواسته هایش دست یابد.این امر در جوامعی که دچار سردرگمی هستند به شدت مورد نیاز است.

معاون رئیس جمهور افزود: حجاب برای زن و مرد مطرح است اما نتوانستیم آن را درست مطرح کنیم. شهید مطهری در زمینه حجاب اقدامات مناسبی داشتند. هرچند دست‌اندرکاران فرهنگی از ورود به این امر وحشت داشته اند. در همه جای دنیا محدودیت در نوع پوشش وجود دارد. آزادی مطلق در این زمینه وجود ندارد باید دانست که در زمینه کار فرهنگی و گفت وگو ضعیف عمل شده است.

او اظهار کرد: ستاد مد و لباس در وزارت ارشاد سیاست گذاری‌هایی داشته و اقدامات بر اساس آن انجام شده است. مسئولان امر باید درباره ورود به حریم شخصی افراد آموزش دهند. باید با بخش های مختلف در زمینه حجاب صحبت شود.

او تاکید کرد: افراد مجری در زمینه حجاب و عفاف سلیقه ای رفتار می کنند و برخورد چنین افرادی در جامعه با آسیب همراه است.

نظر شما