چند می‌گیری توئیت بزنی؟

۱۳۹۹/۰۴/۳۰ - ۰۶:۰۴:۱۲
کد خبر: ۱۰۳۱۶۰۰
چند می‌گیری توئیت بزنی؟
باوجود اینکه توئیتر آخرین بار در سال 1388فیلتر شد اما روز به روز تعداد کاربران آن در کشور ما رو به افزایش است و جوانان استقبال بسیار زیادی از این اپلیکیشن می‌کنند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مدتی است کاربران جوان شبکه‌های اجتماعی به سمت توئیتر مهاجرت می‌کنند و سیر استقبال از توئیتر در ایران روند افزایشی به خود گرفته است. توئیت‌بازها نقش تاثیرگذاری را در شبکه‌های مجازی ایفا می‌کنند و این روزها اکثر موج‌های اینترنتی، سوژه شدن‌ها و کمپین‌های مجازی از توییتر شروع می‌شود و بعد به سمت رسانه‌های دیگر می‌رود. صحبت‌های زیادی در مورد این شبکه اجتماعی می‌شود که بحث برانگیزترین و جالب‌ترین آنها بحث های تبلیغاتی و هزینه‌هایی است که در این میان رد و بدل می‌شود. تمام این حاشیه‌ها این سوال را در ذهن مخاطبان ایجاد می‌کند که آیا توئیتر مافیا دارد؟ چه کسانی پول‌های میلیونی برای این توئیت‌ها پرداخت می‌کنند؟ ماجرای توئیت‌های تبلیغی چیست؟

100 میلیون تومان برای حمایت یا تخریب مسئولی در توئیتر/ هشتگ‌هایی که ترند می‌شوند پشتوانه اجتماعی دارند نه اتاق فکر!

پوریا آسترکی، فعال فضای مجازی، با اشاره به چگونگی ترند شدن یک هشتگ در توئیتر گفت: وقتی کاربران در مورد یک موضوعی زیاد صحبت کنند و به اصطلاح آن مسئله داغ شود، تبدیل به ترند می‌شود و در این حالت، توئیتر براساس محدوده جغرافیایی، زبان و کاربرانی که در بحث مشارکت می‌کنند، ترند را انتخاب می‌کند.

او افزود: برای مثال وقتی در محدوده جغرافیایی ایران درمورد تابستان زیاد صحبت شود توئیتر در آن روز این کلمه را ترند معرفی می‌کند و برای اینکه دسته‌بندی مشخصی داشته باشد از هشتگ استفاده می‌کند اما توئیتر می‌تواند عباراتی که هشتگ نیستند را هم ترند اعلام کند برای مثال پس از ترور سردار سلیمانی چند روز کلمه ایران در کنار هشتگ‌ها ترند اعلام شد.

آسترکی با اشاره به تشخیص توئیت‌ها فیک توسط توئیتر گفت: یکی از فاکتورهای مهم دیگر ترند شدن یک هشتگ، تعداد توئیت‌هایی است که در یک زمینه به خصوص منتشر می‌شوند که در این شرایط از آنجایی که روزی 500 میلیون توئیت منتشر می‌شود، توئیتر تمام تلاش خود را می‌کند اکانت‌های فیک که یا ربات هستند یا یک کاربر مشخص دارند را شناسایی کند و جلوی آنها را بگیرد و با این اصالت سنجی فقط به اکانت‌های واقعی اجاره فعالیت دهد هرچند که هرکاری کنیم، نمی‌توانیم جلوی ربات‌ها را بگیریم اما به هر حال توئیتر تلاش خود را می‌کند.

این فعال فضای مجازی در مورد ترند شدن برخی هشتگ اعدام نکنید گفت: برخی هشتگ‌ها را یک کاربر فضای مجازی پیشنهاد می‌دهد و مورد استقبال همه کاربران قرار می‌گیرد بنابراین نکته‌ای در مسائل سیاسی و اجتماعی ترند می‌شود که جامعه آن را همراهی می کند و نسبت به آن حساس باشد.

آسترکی تصریح کرد: بنابراین هر موجی که در توئیتر ایجاد می‌شود در نتیجه فعالیت یک اتاق فکر نیست بلکه این پیش زمینه اجتماعی است که مردم را ترغیب به واکنش نشان دادن می‌کند.

این فعال فضای مجازی عنوان کرد: در توئیتر هر روز یک عده سعی می‌کنند موضوع خاصی را ترند کنند اما اینکه جامعه چقدر آنها را همراهی می‌کند، در ترند شدن موضوع اهمیت بسزایی دارد برای مثال گروه‌های سیاسی مختلف، اپوزیسیون‌ها و... هر روز در توئیتر فعال هستند و معمولا در یک هفته 4 الی 5 بار کمپین تشکیل می‌دهند اما موفق نمی‌شوند چراکه مردم از آنها حمایت نمی‌کنند و همسو با نظرشان نیستند.

آسترکی با اشاره به توئیت‌های تبلیغاتی گفت: همانطور که در همه رسانه‌های اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام و... تبلیغات انجام می‌شود در توئیتر هم همینطور است و مسئله غیرعادی نیست و در همه کشورها مرسوم است چون غیرقانونی نیست البته توئیتر یک قانونی داشت مبنی بر اینکه اگر توئیتی تبلیغاتی است باید زیر آن ذکر شود اما اکنون این قانون برداشته شده است.

او بیان کرد: به نظر من تبلیغات اصلا مسئله بدی نیست برای مثال من تولید کننده کفش هستم و در صفحه خودم محصولاتم را تبلیغ می‌کنم و به کاربران می‌گویم هرکسی درمورد برند کفش من توئیت بزند، تخفیفی می‌دهم اما عددی که در مورد تبلیغات توئیتر می‌گویند کمتر از چیزی است که گفته می‌شود.

این فعال فضای مجازی با اشاره به قیمت تبلیغات در توئیتر گفت: روزانه به‌طور متوسط حدود 15 میلیون تومان در توئیتر برای پروژه‌های تبلیغاتی هزینه می‌شود چراکه توئیتر به دلیل وجه سیاسی و اجتماعی خود خیلی محل مناسبی برای تبلیغات تجاری نیست.

آسترکی درمورد فعالیت گروه‌های سیاسی در توئیتر عنوان کرد: بنده اطلاع دقیقی درخصوص فعالیت کاربرانی که تصمیم می‌گیرند از یک مسئول یا چهره سیاسی حمایت کنند یا آن را تخریب کنند، ندارم اما می‌دانم هزینه‌هایی حتی تا 100 میلیون تومان هم می‌شود و افرادی هستند که در این گروه‌ها فعالیت دارند.

موج‌های توئیتری چگونه به وجود می‌آیند؟ 100 هزار تومان تا یک میلیون قیمت هر توئیت

یک فعال فضای مجازی دیگر که نخواست نامش فاش شود با اشاره به توئیت‌های پولی گفت: حدود یک الی دو سال است برخی کاربران، در قبال دریافت مبلغی توئیت حمایتی یا تبلیغی می‌زنند البته نوع حمایت در این توئیت‌ها به شکل شفاف و مستقیم نیست بلکه آنها کاملا به شکل غیر مستقیم حمایت خود را می‌رسانند یا کسی و چیزی را تبلیغ می‌کنند.

او در مورد کسانی که این پول‌ها را پرداخت می‌کنند، افزود: سازمان‌ها، نهادها، ارگان‌ها یا شرکت‌های خصوصی معمولا بودجه‌ای را به تبلیغات در توئیتر تخصیص می‌دهند به این صورت که ابتدا فعالان توئیتر را که فالوور بالایی دارند و میزان اثرگذاری آنها بالاست، شناسایی می‌کنند و با پرداخت مبلغی معین به آنها پیشنهاد تبلیغ می‌دهند که قیمت این توئیت‌ها از 100 هزار تومان شروع می‌شود و حتی به یک میلیون هم می‌رسد.

این فعال فضای مجازی افزود: این افراد با فعالین توئیتر قرارداد نانوشته‌ای منعقد می‌کنند که بر مبنای آن مثلا 50 میلیون تومان می‌دهند تا این کاربر توئیتر، توئیت مدنظر را بین کسانی که فالوور بالایی دارند تقسیم کند و باقی کاربران به حمایت بپردازند و به اصطلاح «کت» کنند یعنی زیر صفحه آن شرکت کامنت بگذارند.

او با اشاره به شروع یک موج در توئیتر گفت: قاعدتا وقتی یک اتفاقی در جامعه رخ می‌دهد، کاربران فضای مجازی هم نسبت به آن اَکت یا همان واکنش نشان می‌دهند برای مثال تصمیم می‌گیرند همگی ساعت 9 تا 10 شب در مورد آن موضوع توئیت بزنند.

این فعال مجازی افزود: نمی‌توان گفت یک اتاق فکر منسجم و قوی پشت هر توئیت وجود دارد چراکه وقتی طبق فراخوان در بازه زمانی یک ساعت 100 نفر یک موضوع را توئیت می‌کنند، به چند ساعت نمی‌کشد که باقی کاربران هم واکنش نشان می‌دهند و در نتیجه تعداد توئیت‌ها به 1000 و حتی بیشتر هم می‌رسد.

او عنوان کرد: موج‌ها تنها ناشی از همراهی مردم با یک موضوع است یعنی وقتی یک کاربر هشتگ یا توئیتی را مشاهده می‌کند یا خودش قربانی بوده یا اینکه با آن موضوع موافق است پس در نتیجه خودش هم توئیت می‌زند و هشتگ گذاری می‌کند تا حمایت و همراهی خودش را نشان دهد.

پروژه‌های 80 میلیون تومانی توئیتر/ توئیت‌هایی که برای تخریب چهره‌های سیاسی منتشر می‌شوند

یک فعال فضای مجازی دیگر با اشاره به تبلیغات در اپلیکیشن توئیتر گفت: تبلیغات مسئله‌ای است که در شبکه‌های دیگر اجتماعی از جمله اینستاگرام، تلگرام و... وجود دارد و همه ما روزانه آنها را مشاهده می‌کنیم طبیعتا توئیتر هم خارج از این اپلیکیشن‌ها نیست کما اینکه اگر کاربری بخواهد توئیتی را تبلیغ کند با واریز وجهی به حساب خود اپلیکیشن توئیتر می‌تواند این کار را انجام دهد به این صورت که این نرم افزار آن توئیت را برای کاربران بیشتری نمایش می‌دهد و اتفاقا هشتگ‌های مخصوصی مانند فروش، بازار کار، کسب و کار و... هم طراحی شده است.

او افزود: در توئیتر فارسی کاربرانی که تولید کننده هستند، می‌توانند کالا و اجناس خود را به فروش برسانند و مردم هم با لایک کردن و ریتوئیت کردن از آنها حمایت کنند اما پول گرفتن برای تبلیغ کردن یک تابو است و کسی نمی‌تواند از شرکت، سازمان یا اشخاصی پول بگیرد و صفحه آنها را تبلیغ کند.

این فعال فضای مجازی با اشاره به توئیت‌هایی که درقبال پول گرفتن منتشر می‌شوند، گفت: البته من با قاطعیت می‌گویم درصد بسیاری از کاربران توئیتر از این فضا به عنوان کسب درآمد استفاده می‌کنند و برای تبلیغات یا حمایت کردن توئیت می‌زنند.

او افزود: البته از آنجایی که فضای توئیتر سیاسی و اجتماعی است تبلیغات کالا کمتر به چشم می‌خورد و ما بیشتر با رپورتاژهای خبری و حمایت یا تخریب مسئولان روبه‌رو هستیم.

این فعال فضای مجازی با اشاره به مبلغ‌هایی که برای هر توئیت پرداخت می‌شود، گفت: چند روز گذشته صدای دریافت پول‌های 50 تا 80 میلیون تومانی توسط کاربران توئیتر در آمد و رسانه‌ای شد که عده زیادی به آنها انتقاد و شروع به تخریب کردند در حالی که بسیاری از همین منتقدان خودشان پروژه دریافت می‌کنند و از بستر توئیتر درآمدزایی می‌کنند به طوری که خیلی‌ها بی اطلاع هستند البته نمی‌توان در خصوص صحت چنین موضوعی مدرکی نشان داد اما قابل انکار هم نیست.

او به توئیت‌های پروژه‌ای اشاره کرد و گفت: معمولا شرکت‌های خصوصی یا دولتی حداقل 50 تا 80 میلیون تومان به فردی می‌دهند تا موضوع توئیت را بین کاربران توئیتر پخش کند، این فرد به کسی که فالوور بالایی دارد برای مثال 7 تا 8 میلیون تومان می‌دهد تا این توئیت را بین کاربران دیگر پخش کند و این توئیت، ریتوئیت شود به همین دلیل این کاربر مثلا به هر کاربری 100 هزار تومان می‌دهد تا توئیت را منتشر کند و به همین ترتیب افراد درآمدزایی می‌کنند و واسطه‌هایی هم این وسط سود می‌برند.

این فعال فضای مجازی عنوان کرد: اینکه هر کاربر برای هر توئیت چقدر دریافت می‌کند بستگی به تعداد فالوور او دارد و اینکه او چقدر در توئیتر فعال و تاثیرگذار است.

او با اشاره به توئیت‌هایی که به شکل هماهنگ برای تخریب مسئولی خاص منتشر می‌شوند، گفت: قیمت این مدل توئیت با تبلیغات بسیار متفاوت است و طبیعتا گران‌تر تمام می‌شود برای مثال شاهد بودم افرادی برای تخریب مسئولین پروژه گرفتند و پول دریافت کردند اما به عنوان یک کاربر فعال معتقدم بیشتر تعریف و تمجیدها پولی هستند و اکثر تخریب‌ها بدون پول گرفتن منتشر می‌شوند.

این فعال فضای مجازی تصریح کرد: البته ناگفته نماند برخی اوقات یک فردی به کاربر توئیتر پول می‌دهد تا فساد یک مسئولی را افشا کند شاید مخاطبان ندانند اما همین کار این کاربر فساد است چون از یک فرد فاسدی پول گرفته تا فساد دیگری را افشا کند.

مراقب هویت واقعی خود باشید

این روزها که دنیا، دنیای رسانه‌هاست، هر جایی محلی‌ است برای بیان عقاید و افکار و دسترسی به عقاید سایر مردم در نقاط مختلف جهان که این نشان می‌دهد افکار ما بیش از همیشه در تیررس سیل عظیمی از اخبار و عقاید و تفکرات قرار دارد، پس باید بیشتر مراقب باشیم تا با راه افتادن یک موج جوگیر نشویم و به جای بیان عقاید و افکار خود، تفکرات بقیه را کپی نکنیم پس بیایید با آگاهی از اتفاقاتی که در این اپلیکیشن‌ها رخ می‌دهد و دستهای پشت پرده‌ای که وجود دارد، هویت واقعی خود را حفظ کنیم و درگیر جوهای متشنجی که ایجاد می‌شود، نشویم و اگر واقعا خودمان با موضوعی موافق هستیم با اطلاع و آگاهی آن را حمایت کنیم نه به صرف اینکه چند هنرمند، سلبریتی و کاربر فضای مجازی آن را منتشر کردند.

انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز