وکیل پایه یک دادگستری:

پلیس فتا به جرائم حوزه مجازی ورود کند

۱۳۹۹/۰۴/۳۰ - ۰۵:۱۰:۲۹
کد خبر: ۱۰۳۱۶۲۲
پلیس فتا به جرائم حوزه مجازی ورود کند
حمیدرضا گودرزی با ابراز نگرانی از گسترش جرائم در حوزه فضای مجازی، وظیفه اصلی برخورد با این جرائم را متوجه پلیس فتا دانست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ دسترسی آسان به تخلفات و جرائم در فضای مجازی سبب شده است تا احساس عدم آرامش روانی در جامعه خدشه دار شود و حتی سبب شود تا نگرانی خانواده  ها از گرایش به سمت آن ها افزایش پیدا کند. از فروش موادمخدر در فضای مجازی گرفته تا فروش اسناد جعلی از جمله مهم ترین جرائمی است که این روزها شاهد وقوع آن ها در فضای مجازی هستیم.

حمیدرضا گودرزی، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری، در این خصوص گفت: در فضای مجازی نیازی به حضور صد در صدی برای ارتکاب جرم نیست و همین امر سبب شده است تا تخلفات در این حوزه بیشتر شود. در گذشته برای جعل و کلاهبرداری نیاز بود که فرد به صورت فیزیکی حضور پیدا کند و خود را به جای دیگری جا بزند و یا جعل کند. حتی فروش مواد مخدر نیز صد در صد در شرایط فیزیکی محقق می شد.

او افزود: امروز جهان به سمت مجازی شدن سوق پیدا کرده تا جایی که برخی اسناد با امضای الکترونیکی در دفترخانه ها به امضا می‌رسد. در فضای مجازی شکل جرائم تغییر کرده است. برای نمونه اگر بیشتر جمعیت روستانشین و کمتر شهرنشین بودند جرائم به سمتی سوق پیدا می کرد که مرتبط با کشاورزی و زمین های روستایی بود.

گودرزی خاطرنشان کرد: در گذشته شهرها و جوامع همچون امروز پیچیده نبودند. به مرور زمان هنگامی که شهرها گسترش یافت به دنبال آن نیز معضلات و پدیده های مدرن نیز گسترش پیدا کردند. پدیده ای همچون حاشیه نشینی نیز به همین علت در کشور به وجود آمده و همین حاشیه نشینی یکی از بسترهایی است که امروزه دنیای مدرن را با تخلف های مختلف مواجه کرده است.

این حقوقدان با اشاره تخلف در حوزه کارت های بانکی گفت: این تخلف یک پدیده جدید است و بواسطه گسترش تکنولوژی رقم خورده است. تمامی ابزارهای سرقت پول از کارت های بانکی جدید است و این مقوله ای است که در گذشته وجود خارجی نداشته است. 

او افزود: در فضای مجازی شخص متخلف به صورت ساده تری می تواند اقدام به جعل و سرقت و فروش مواد مخدر کند و این ریشه در تسهیل شدن امور دارد. 

گودرزی گفت: امروزه پلیس فتا و دادسرای تخصصی برای فضای مجازی شکل گرفته است. برای فضای مجازی قانون خاص وضع شده پس بنابراین این قوانین وجود دارند که این ساختارها برای مقابله با آن به وجود آمده است. من معتقد هستم این ساختارها و این تخصص ها باید گسترش پیدا کند. باید پلیس فتا و حوزه های پیشگیری از وقوع جرم جدی‌تر به این عرصه وارد شوند.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: پیشگیری از وقوع جرم به مراتب راحت‌تر از برخورد آن است و در همین راستا باید در این حوزه فعالیت بیشتری صورت گیرد. قانونگذار همواره تلاش کرده خود را به روز کند و در این رابطه نیز قوانینی وضع کرده است. به علت اینکه جرائم هر روز شکل جدیدی به خود می گیرد، قانون‌گذار گاهی از آن ها عقب می افتد. پلیس و دادسرای ما نیز تلاش خود را کرده تا به روز شود اما نیاز است سرعت بیشتری به برخوردهای خود دهند.

انتهای پیام: 2.5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز