چگونه مغز در برابر آلودگی هوا محافظت می شود؟

۱۳۹۹/۰۴/۲۹ - ۱۹:۳۵:۳۲
کد خبر: ۱۰۳۱۶۴۰
چگونه مغز در برابر آلودگی هوا محافظت می شود؟
مطالعات جدید حاکی از آن است که خوردن ماهی روغنی مانند سالمون، ساردین و ماهی خال مخالی از مغز در برابر آسیب آلودگی هوا محافظت می‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مطالعات جدید حاکی از آن است که خوردن ماهی روغنی مانند سالمون، ساردین و ماهی خال مخالی از مغز در برابر آسیب آلودگی هوا محافظت می‌کند.

کارشناسان آمریکایی رژیم غذایی و میزان قرار گرفتن  یک هزار و ۱۳۱  زن مسن در برابر آلودگی هوا را مورد بررسی قرار دادند؛ آنها همچنین اسکن‌های MRI را برای اندازه گیری حجم مغز هر شرکت کننده انجام دادند.

در پژوهش‌ها مشخص شد، زنانی که ماهی‌های سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ مصرف می‌کردند، ماده سفید بیشتری داشتند.

یک مطالعه نشان می‌دهد که خوردن ماهی روغنی مانند ماهی سالمون، ساردین و ماهی خال مخالی برای محافظت از مغز در برابر آسیب سمی آلودگی هوا کمک مؤثری است.

این تیم دریافتند، زنانی که بیش از یک یا دو وعده ماهی غنی از امگا ۳ در هفته می‌خورند ، دارای هیپوکامپ بزرگتر و حجم ماده سفید آن هستند.

علاوه بر این، سطح بالاتری از امگا ۳ با کاهش کمتر در حجم ماده سفید در زمان سطوح بالاتر آلودگی هوا همراه بود.

نویسنده این مقاله از دانشگاه کلمبیا در نیویورک می‌گوید: اسیدهای چرب امگا ۳ با التهاب مغز و پیری آن مبارزه می‌کند؛ همچنین آنها باعث کاهش آسیب مغزی ناشی از نوروتوکسین‌ها مانند سرب و جیوه می‌شوند.

از دهه ۱۹۷۰ مشخص شده که آلودگی هوا می‌تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و ریه را افزایش دهد؛ اخیراً محققان به این نتیجه رسیده‌اند که سطح بالایی از آلودگی هوا با کاهش قدرت شناخت کودکان و بزرگسالان نیز همراه است.

 تحقیقات همچنین حاکی از آن است که سرخ کردن زیاد به اسیدهای چرب امگا ۳ ماهی آسیب می‌زند.

 

نظر شما