وزیر بهداشت خبر داد:

رمدسیویر این هفته توزیع می‌شود/مراکز کرونایی از غیرکرونایی جدا می‌شوند

۱۳۹۹/۰۴/۳۰ - ۰۹:۵۱:۴۸
کد خبر: ۱۰۳۱۸۳۰
رمدسیویر این هفته توزیع می‌شود/مراکز کرونایی از غیرکرونایی جدا می‌شوند
سعید نمکی گفت: در همین هفته داروی رمدسیویر در توزیع می‌شود اما تاکید دارم که حتما در بیمارستان‌توزیع شود و روسای دانشگاه‌ها و پرسنل بر آن نظارت دقیق داشته باشند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان در اجلاس مجازی روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور با اشاره به تلاش کادر درمان برای مقابله با کرونا، گفت: تردید ندارم این اقدامات شما در تاریخ این سرزمین به عنوان یک حرکت بی‌بدیل ماندگار می‌شود.

او افزود: با شعار کرونا را شکست می‌دهیم مجددا برای مهار بیماری پیمان می بندیم البته انتظار داریم مردم هم با همراهی کنند و از برگزاری مراسم عروسی‌ها خودداری کنند تا زنجیره‌ای ازعزا را در پی نداشته باشد.

وزیر بهداشت به کادر درمان گفت: در دوره‌ی خیز بیماری، شما توانستید علیرغم افزایش موارد بستری با تمهیدات ویژه مرگ‌ها را کاهش دهید.

او با اشاره به منحنی‌های فاصله مرگ با موارد بستری گفت: در روزهای اول که در قم و گیلان گرفتار این بیماری شدیم، مرگ‌ها و بستری‌ها دوشادوش هم می‌رفت اما امروز شما توانستید فاصله مرگ با بستری را کم کنید که افتخارآمیز است.

نمکی ادامه داد: اگر این میزان بستری اخیر با همان آهنگ مرگ روزهای اول پیش می‌رفت شاهد مرگ‌های سه رقمی می‌‌شدیم.

او گفت: از همه دانشگاه‌های علوم پزشکی خواهش می‌کنم  که روحیه بالای خودتان را حفظ کنید و بدانید روزهای سخت و شاید سخت‌تری را در پیش داشته باشیم. با هم پیمان می بندیم در آینده نزدیک دوباره مرگ‌ها را دو رقمی کنیم و به سمت تک رقمی کردن آن حرکت کنیم.

وزیر بهداشت با تاکید بر افزایش تعداد مراکز 16 ساعته گفت: به عنوان یک سیاست باید مراکز سرپایی 16 ساعته را فزایش دهیم چرا که این یکی از اولین گام‌هایی بود که در بسیج ملی در دوره های اول و دوم دیدیم که چقدر توانست کمک کننده باشد.

نمکی تصریح کرد: باید به مردم آموزش دهیم هنوز کرونا تموم نشده و بهترین راه پیشگیری استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

وزیر بهداشت با تاکید بر توجه به سالمندان و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، گفت: تنها 12.3 درصد از موارد منجر به فوت جزو گروه‌های هدف نیستند، گروه‌های هدف یعنی سالمندان، افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند و جوانان چاق که بیشترین موارد فوتی کرونا را تشکیل می‌دهند پس توجه به این افراد باید بیشتر از بقیه باشد و برنامه مفصل‌تری درنظر گرفته شود.

او با تاکید بر جداسازی بیمارستان‌ها گفت: بیمارستان‌های کرونایی باید از بیمارستان‌های غیرکرونایی جدا شوند چرا که بسیاری از بیماران نیاز به خدماتی جز کرونا دارند اما جرات نمی‌کنند به بیمارستان مراجعه کنند.

نمکی تاکید کرد: حتی محل ورود پرسنل از بیماران جدا باشد تا انشالله بتوانیم زنجیره بیماری را قطع کنیم.

وزیر بهداشت در تشکر از کادر درمان گفت: پرستاران ما با وجود معوقات 15 ماهه ما را تنها نگذاشتند و کنار بیماران ماندن و در خیابان‌ها به اعتراض کردن نپرداختند چرا که آنها از نجیب‌ترین نیروهای ما هستند ما هم دنبال این هستیم که مطالبات آنها را به حداقل برسانیم.

او افزود: از روسای دانشگاه می‌خواهم پروژه‌های نیمه تمام را جدی بگیرند تا کمبود تخت را جبران کنیم و به دنیا بگوییم ما هم کووید 19 را مدیریت کردیم و از توسعه زیرساخت‌ها غافل نشدیم.

نمکی با اشاره به زمان توزیع داروی رمدسیویر گفت: از روسای دانشگاه علوم پزشکی می‌خواهم به محض اینکه یک تحقیقی درمورد دارویی در دنیا ثابت شد آن را وارد پروتکل درمانی نکنند.

او افزود: در همین هفته داروی رمدسیویر در بیمارستان‌ها توزیع می‌شود اما تاکید دارم که حتما در بیمارستان‌ها توزیع شود و روسای دانشگاه‌ها و پرسنل آن را  تحت نظارت قرار دهند.

نمکی در پیشنهادی به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: توجه به بیماران غیرکرونایی از توصیه مهم دیگر من است به همین جهت پیشنهاد می‌دهم یک فردی را به عنوان قائم مقام اننتخاب کنید که فقط به امور کرونای استان رسیدگی کند و به سایر معاونین مشاوره دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز