با مراحل ساخت واکسن‌ کرونا آشنا شوید

۱۳۹۹/۰۴/۳۰ - ۱۱:۰۹:۴۷
کد خبر: ۱۰۳۱۹۰۷
با مراحل ساخت واکسن‌ کرونا آشنا شوید
در واقع موضوعی که روند ساخت یک واکسن را سخت می‌کند این است که آن واکسن باید در چهار مرحله مختلف مورد آزمایش قرار بگیرد تا محققان مطمئن شوند استفاده آن هیچ پیامدی ندارد و منجر به درمان بیماران می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ چهار مرحله آزمایش واکسن از این قرار است:

آزمایش پیشینی: در این مرحله دانشمندان واکسن را روی بدن حیوانات آزمایش می‌کنند تا متوجه شوند که بدن حیوانات واکنش ایمنی نشان می‌دهد یا نه.

فاز اول: در این بخش دانشمندان واکسن را روی تعداد کمی انسان آزمایش می‌کنند، تا ایمنی و دز آن را آزمایش و همچنین واکنش سیستم ایمنی بدن را ارزیابی کنند.

فاز دوم: دانشمندان این بار واکسن را روی صدها نفر آزمایش می‌کنند و با تقسیم آن‌ها در گروه‌های مختلف، مثل جدا کردن کودکان از بزرگسالان به دنبال این می‌گردند که آیا واکسن روی گروه‌های مختلف تاثیر متفاوتی دارد یا نه. همچنین در این مرحله هم ایمنی واکسن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

فاز سوم: در مرحله آخر، دانشمندان واکسن را روی هزاران نفر نفر امتحان می‌کنند، با این تفاوت که بخشی از جمعیت یک داروی بی‌تاثیر داده می‌شود و بعد بررسی می‌کنند که چه تعداد از افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند به کروناویروس مبتلا می‌شوند. در واقع در این مرحله توانایی محافظت واکسن در مقابل کروناویروس مشخص می‌شود.

بعد از اتمام این مراحل، مسئولان در کشورهای مختلف نتایج آزمایش‌ها را بررسی می‌کنند و نسبت به تایید یا رد واکسن تصمیم‌گیری می‌کنند. مرخی کشورها مثل چین بدون انجام همه مراحل آزمایش، واکسن‌هایی را به شکل محدود تایید کردند تا مورد استفاده گروهی خاص مثل ارتش قرار بگیرد.

نظر شما