یک جامعه‌شناس مطرح کرد:

آداب و رسوم‌های چندین ساله ایرانی مانع ازدواج آسان شده است/ سیاست گذاری‌های حوزه ازدواج با واقعیت جامعه فاصله دارد/ مسئولین در حوزه اجتماعی و سیاست‌گذاری ورود کنند نه حوزه روانشناختی

۱۳۹۹/۰۵/۰۱ - ۰۹:۴۵:۲۲
کد خبر: ۱۰۳۲۶۷۸
آداب و رسوم‌های چندین ساله ایرانی مانع ازدواج آسان شده است/ سیاست گذاری‌های حوزه ازدواج با واقعیت جامعه فاصله دارد/ مسئولین در حوزه اجتماعی و سیاست‌گذاری ورود کنند نه حوزه روانشناختی
سیدجواد میری به تشریح دلایل عدم رسیدن به ازدواج آسان در جامعه پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در سال‌های گذشته، تبلیغات بسیاری برای ترویج ازدواج در بین جوانان صورت گرفته است. تبلیغاتی که دانشجوها را هدف اصلی خود قرار داده و با ترویج ازدواج آسان سعی بر این داشته که سنت حسنه ازدواج را هر چه بیشتر و بهتر رواج دهد اما به‌رغم تمام تبلیغات ما در سال‌های گذشته شاهد کاهش آمار ازدواج و افزایش میزان تجرد در کشور بوده‌ایم.

سیدجواد میری، جامعه شناس، دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به موانع اجرا شدن ازدواج آسان در کشور گفت: بسیاری از مواردی که مربوط به حوزه فرهنگ، جامعه و امور عام مردم ایرانی است، صورت بندی درستی نمی‌شود برای مثال ازدواج یک امری است که هم جنبه روانشناختی دارد یعنی فرد باید در باب زندگی خود تصمیم بگیرد و با قدرت اختیارش، براساس شاخصه‌های فرهنگی، قومیتی و... همسر خود را انتخاب کند اما یک بخشی از این مسائل هم مربوط به جامعه می‌شود یعنی فردی که می‌خواهد از قوه اختیار خود استفاده کند باید ساختارهای اجتماعی مناسبی در اختیار او وجود داشته باشد تا قدرت رفاه و انتخاب او را تامین کند که  این فرد بتوانند برای زندگی خود تصمیم بگیرد.

او افزود: متاسفانه مسئولین در مواردی که مربوط به حوزه فردی و روانشناختی است، ورود پیدا می‌کنند و در مسائلی که مربوط به مسائل اجتماعی و سیاست‌گذاری بنیادین در زیرساخت‌های اقتصادی است، دخالتی نمی‌کنند بنابراین مردم رفاه و اقتصاد مناسبی برای تشکیل خانواده و ازدواج ندارند.

این جامعه‌شناس با اشاره به بهترین نحوه اجرایی شدن ازدواج آسان گفت: مسئله ازدواج آسان با مصوبات، قوانین و... اجرا نمی‌شود چرا که یک بخشی از ازدواج مربوط به مسائل فرهنگی مردم است و به ساختار ذهنی فرهنگی ایرانیان بازمی‌گردد.

او افزود: درست است که چندین سال از زندگی قبیله‌ای ایرانیان می‌گذرد اما در ذهن آنها فرهنگ قبیله‌ای و عشیره‌ای در ازدواج نقش بسیار پررنگی دارد برای مثال فردی که می‌‌خواهد ازدواج کند باید از یک سری آداب و رسوم خاص عبور کند تا زن خود را به خانه‌اش ببرد.

میری تصریح کرد: برخی براساس سنت‌ها و آداب و رسوم منطقه خود زندگی می‌کند و زندگی‌اش را براساس گفته‌های قُدما سامان می‌دهد.

دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: در جامعه ما جوانان از وقتی وارد دانشگاه شدند و از طریق رسانه‌های جمعی اطلاعات پیدا کردند، سطح شعور اجتماعی آنها بالا رفت اما وضع اجتماعی و اقتصادی ما هنوز مناسب نیست و اجازه نمی‌دهد آنها خود را شکوفا کنند چون شغل مناسب ندارند، پول تو جیبی خود را از پدرشان می‌گیرند و از لحاظ اقتصادی اجازه پیاده کردن افکار و عقاید خود را ندارند.

میری با اشاره به وجود فرهنگ و آداب و رسوم تجملاتی ازدواج گفت: شرایط ازدواج آسان در خانواده‌ها فراهم نیست و انجام امر ازدواج را منوط برگزاری انواع و اقسام مراسم‌ها و آداب و رسوم می‌دانند اما جامعه ما و سیاست گذاری‌ها می‌خواهند ازدواج آسان را بین جوانان فرهنگسازی کنند درنتیجه این شکاف و فاصله باعث ایجاد تعارض می‌شود.

این جامعه شناس اظهار کرد: یک بخش از مسائل اجتماعی به دغدغه‌های فقهی برمی‌گردد مثلا در سنت اسلام ازدواج کردن مهم است و تاکید دارند باید به شکل آسان انجام شود اما درمقابل جامعه و واقعیت هستی اجتماعی ما چنین چیزی را نمی‌پذیرد پس در این میان کسانی که در حوزه سیاست اجتماعی قوانین وضع می‌کنند شناخت دقیقی از واقعیات هستی اجتماعی جامعه ایران در قرن 21 ندارند همین عوامل باعث شده بسیاری از مصوبات و راهکارها به اهداف خود نرسند و موفق نشوند.

میری افزود: حال باید گفت چرا راهکارهایی که برای ازدواج پیشنهاد می‌دهیم موفق نمی‌شوند و منجر تسهیل در ازدواج نمی شود؟ جواب سوال این است که در حالی که هنوز خانواده ها طبق آداب و رسوم عمل می‌کنند و تجملات و بریز و بپاش برایشان اهمیت دارد ما می‌خواهیم ازدواج آسان کنند پس برای اینکار مصوبه، قانون و... می‌گذاریم اما عملا استقبالی از آنها نمی‌شود.

این جامعه شناس عنوان کرد: مسئله مهم دیگر این است که نباید به ازدواج کوتاه مدت نگاه کنیم چرا که وقتی دونفر با یکدیگر ازدواج می‌کنند چند سال بعد صاحب فرزند می‌شوند پس کسانی که برای ازدواج سیاست گذاری می‌کنند نگاه استراتژیک ندارند و فقط نگاه به آمار ازدواج و تولید مثل می‌‌کنند درصورتی که ازدواج فقط همین نیست.

میری در پایان گفت: به اعتقاد من سیاست گذاران امر ازدواج باید نگاه امیدآفرینی را در کشور به وجود بیاورند تا جوانان انگیزه زندگی داشته باشند و زندگی مشترک خود را آغاز کنند.

//انتهای پیام:3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز