معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی:

بهره برداران از بناهای تاریخی موظف به رعایت دستورالعمل ها هستند/تشکیل کمیته بررسی اعتراضات مالکین آثار تاریخی/شکار بی رویه بلای جان جنگل های هیرکانی

۱۳۹۹/۰۵/۰۳ - ۰۵:۵۵:۱۹
کد خبر: ۱۰۳۲۸۰۲
بهره برداران از بناهای تاریخی موظف به رعایت دستورالعمل ها هستند/تشکیل کمیته بررسی اعتراضات مالکین آثار تاریخی/شکار بی رویه بلای جان جنگل های هیرکانی
محمد حسن طالبیان گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با وضع قوانینی برای ترغیب مالکان به مرمت، مشوق‌هایی مانند استفاده از بند د تبصره 10 قانون بودجه ٩٨، قراردادهای مشارکتی را با تقبل درصدی از هزینه‌های مرمت توسط اداره کل و سایر بسته‌های حمایتی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ یکی از بحث برانگیزترین اتفاقات حوزه میراث فرهنگی در ماه های اخیر خروج ابنیه تاریخی است که زمانی به فهرست آثار ملی ثبت شده اضافه شده اند و با شکایت مالک و با رای دیوان عالی از این فهرست خارج می شوند و بعضا حتی توسط مالکین تخریب می شوند که خانه حسام لشکر نمونه بارز آن است. در این زمینه ضرورت دارد تا وزارت میراث فرهنگی به عنوان ناظر بر کلیه مجموعه های تاریخی کشور اقدامات جدی تر در عرصه حقوقی انجام دهد.

محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این خصوص گفت: در این زمینه اداره کل حفظ و احیا بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی دستورالعمل های نگهداری، مرمت و احیا  با توجه به نوع بنا و قدمت آن را در اختیار بهره برداران قرار می دهد.

او افزود: همچنین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با وضع قوانینی برای ترغیب مالکان به مرمت، مشوق‌هایی مانند استفاده از بند د تبصره 10 قانون بودجه ٩٨، قراردادهای مشارکتی را با تقبل درصدی از  هزینه‌های مرمت توسط اداره کل و سایر بسته‌های حمایتی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: در این راستا و به منظور صیانت از آثار تاریخی مواد قانونی در خصوص مجازات تخریب اموال تاریخی و فرهنگی نیز در فصل نهم قانون مجازات اسلامی لحاظ شده است. در این فصل قانون‌گذار با در نظر گرفتن اهمیت میراث فرهنگی 12 ماده از 558 تا 569 را به جرائم مربوط به تخریب اموال تاریخی و فرهنگی اختصاص داده و با توجه به اهمیت برخی از جرائم مربوط به اموال تاریخی و فرهنگی، مجازات‌های نسبتا شدیدی را در نظر گرفته است.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص تعامل با دیوان عالی برای عدم خروج مجموعه های تاریخی از ثبت ملی اظهار کرد: با حضور در جلسات دفاعیه آثار تاریخی طرف شکایت در دیوان و تنظیم لوایح قانونی، توضیحات لازم به قضات دیوان در خصوص فرآیند ثبت آثار تاریخی و ارزش های تاریخی فرهنگی و شأن ملی آثار و تأکید به عدم صدور آرا متناقض با حفظ آثار تاریخی فرهنگی انجام شده است.

طالبیان گفت: همچنین در دستورالعمل ثبت آثار ملی ابلاغی وزیر، نسبت به تشکیل و ساماندهی کمیته بررسی اعتراضات مالکین به ثبت اثر اقدام شده است و مدیر کل حقوقی دیوان عدالت اداری به عنوان عضو این کمیته در جلسات رسیدگی به اعتراض مالکین دعوت می شوند

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی در خصوص علت قرار نگرفتن آثار دوره قاجار در  فهرست آثار دارای شان تاریخی و لزوم تغییر قوانین در این حوزه اذعان کرد: در صورت نهادینه شدن امر حفاظت از آثار تاریخی در کشور و فرهنگ سازی نیازی به تغییر قوانین نیست. همچنین می توان با تنظیم لوایح و عدم صدور رای متناقض با حفظ آثار تاریخی فرهنگی در حفاظت بیشتر آثار تاریخی گام برداشت.

او در خصوص حفظ آثار طبیعی ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو و خطراتی که آن ها را تهدید می کند، گفت: جنگل های هیرکانی با قدمت چند میلیون ساله در سال 98 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. آتش سوزی ، آفات و امراض، قاچاق چوب ، ریختن زباله و شکار بی رویه از جمله مخاطراتی است که این اثر ارزشمند را مورد تهدید قرار می دهد که با ثبت جهانی این سایت ارزشمند و طبق برنامه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت براساس برنامه مدیریت مندرج  در پرونده ثبتی جهانی این اثر ارزشمند و تصمیات شورای راهبردی سه جانبه بین سازمان جنگل ها و مراتع ، حفاظت محیط زیست و وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی قطعا در راستای حفاظت بهتر این سایت تلاش ویژه ای صورت خواهد گرفت.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز