معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان:

اخذ وام ازدواج فعلا محدودیت سنی ندارد/ روند دریافت وام ازدواج نظارت شود/ افزایش متقاضیان وام ازدواج بالای ۵۰ سال!

۱۳۹۹/۰۵/۰۱ - ۰۹:۳۶:۰۷
کد خبر: ۱۰۳۲۸۳۷
اخذ وام ازدواج فعلا محدودیت سنی ندارد/ روند دریافت وام ازدواج نظارت شود/ افزایش متقاضیان وام ازدواج بالای ۵۰ سال!
محمد مهدی تندگویان به تشریح آخرین وضعیت شرایط ازدواج در کشور پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمد مهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان در برنامه صبح بخیر ایران درباره اینکه ازدواج سخت شده یا ما خودمان ازدواج را سخت کرده‌ایم، گفت: ازدواج مولفه‌ها و وابستگی‌های فراوان دارد. ازدواج سخت شده و موضوعات مختلف برای جوانان بروز کرده است.

او تاکید کرد: مسائلی همچون اشتغال و مسکن، ازدواج را سخت کرده است. نباید از حق بگذریم که امکان حذف مسائل تشریفاتی وجود دارد تا زندگی را ساده‌تر شروع کرد.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان اظهار کرد: بنده 20 سال قبل با دست خالی زندگی را شروع کردم و هیچ سرمایه ای نداشتم. 

تند گویان افزود: هم اکنون جوانان ازدواج را سخت می‌گیرند و فکر می‌کنند باید همه چیز مهیا شود تا بتوانند زندگی کنند. این در حالی است که بسیاری از مشکلات همچون اشتغال و مسکن با اعمال طرح‌ها در کشور حل و فصل شود.

تندگویان درباره اعداد و رقم هزینه برای شروع زندگی مشترک گفت: زندگی شهری، روستایی، کلانشهری  و... اعداد و رقمش برای اختصاص هزینه در تشکیل زندگی مشترک متعدد است. به باور بنده صد تا 200میلیون تومان حداقل هزینه تشکیل زندگی مشترک در کلانشهر تهران است. در جامعه روستایی به این سرمایه نیاز نیست، چون اشتغال در روستا تامین است و زندگی مناسب با 30 تا40 میلیون سرمایه را می‌توان آغاز کرد.

او درباره افزایش متقاضیان وام ازدواج تاکید کرد: بر اساس آمار بانک مرکزی در سه ماهه نخست امسال متقاضیان وام ازدواج نسبت به سه ماهه سال گذشته افزایش داشته است. این قضیه شاید به دلیل افزایش مبلغ این وام است، طبیعتا انگیزه بییشتری را به دنبال دارد. هر ساله تعداد مزدوجین بیش از اخذ وام است. 

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان گفت: بر اساس قانون افرادی که از یکم فروردین 96 تا کنون ازدواج کرده‌اند می توانند درخواست وام ازدواج دهند. تعدادی از افراد از 96 به بعد ازدواج کرده و الان درخواست داده‌اند. درضمن تنها یک ضامن برای وام باید ارائه شود.

تند گویان اظهار کرد: بخشی از وام که هر ساله پرداخت می‌شود از بازپرداخت‌ها است و اگر بازپرداخت‌ها درست نباشد  برای نسل‌های آینده فرآیند پرداخت وام با مشکل مواجه می‌شود.

 او درباره  افراد در صف نوبت برای اخذ وام ازدواج گفت: به طور عادی از زمان تشکیل پرونده تا یک یا دو ماه در نوبت هستند. 40درصد از متقاضیان دریافت کرده اند و 60درصد هم در نوبت اخذ هستند.

تندگویان درباره محدودیت های سنی برای دریافت وام ازدواج گفت: فعلا هیچ محدودیت سنی برای دریافت وام وجود ندارد و با دستورالعمل، همگان برای اخذ وام اقدام و دریافت می کنند. 

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان  تاکید کرد: دستورالعمل برای پرداخت وام ازدواج در راستای نظارت بر دریافت کنندگان است. این وام تا سال 96 یک عدد 10میلیون تومانی بود و در گذشته چندان ارزشمند نبود. هرچند ازسال گذشته که عدد وام 30 و 50 میلیون تومان رسید، شاهد سایت‌هایی برای خرید وام، ازدواج و طلاق صوری بودیم. در این شرایط باید مطمئن شد که فردی که وام اخذ میکند باید زیر یک سقف می رود.

به گفته او درخواست کردیم تا بعد از دریافت وام ناظران بتوانند بر اساس اعلام هزینه‌های وام نظارت کرده تا حتما صرف ازدواج شود. بنده بر این باور هستم که وام ازدواج در افراد بالای 50 سال که دیگر موضوع فرزند آوری را ندارند باید هدفمند توزیع شود. برای مثال زن و شوهرهایی دارای نوه هستند، اما طلاق گرفته تا دوباره ازدواج کنند تا وام  ازدواج دریافت کنند.  

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان اظهار کرد: اگر قانون گذار ثبت احوال را نسبت به ارائه آمار به بانک مرکزی درباره افرادی که طلاق گرفته و دوباره ازدواج می‌کنند موظف کند دیگر نرخ افرادی که دریافت وام می‌کنند، اما جزو جمعیت مولد جامعه نیستند مشخص می‌شود.

تندگویان گفت: در سنین زیر 18 سال هم باید نظارت مناسب باشد تا وام خرج زندگی مشترک شود. در این نوع ازدواج‌ها باید نظارت کرد تا حق و حقوق زوجین رعایت شود.

تندگویان در این شرایط کرونایی توصیه کرد: از اسفند تاکنون کرونا باعث شد تا ماه های طلایی ازدواج از بین بروند. بنده به جوانان و خانواده ها توصیه میکنم که افراد بدون صرف هزینه اضافه وارد زندگی مشترک شوند. برای مثال برخی از جوانان هزینه عروسی خود را صرف آزادی زندانیان کرده اند.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان گفت: افرادی که بدون انجام مراسم وارد زندگی شوند از جوایز ویژه سازمان در حوزه خیرین استفاده می‌کنند. 

به گفته او قانون تسهیل ازدواج روی زمین مانده امید است در مجلس جدید امید است این قانون تغییر کند.

//انتهای پیام: 5

نظر شما