در نشست خبری پویش ملی همدلی با مدافعان سلامت مطرح شد؛

داروهای بازار آزاد با آب خوردن تفاوتی ندارند/ وضعیت کرونا در پاییز نگران کننده است/با تعطیلی‌های کوتاه مدت مخالف هستیم

۱۳۹۹/۰۵/۰۱ - ۱۱:۴۲:۲۸
کد خبر: ۱۰۳۲۸۷۸
کیانوش جهانپور گفت: تمام داروهایی که در بازار آزاد به فروش می‌رسد جعلی و تقلبی است و هیچ تفاوتی با آب خوردن ندارد و فقط هزینه اضافی به بیمار تحمیل می‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نشست خبری پویش ملی همدلی با مدافعان سلامت به صورت ویدئوکنفرانس با حضور کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ محمد جهانگیری، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور و حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور روز چهارشنبه ۱مردادماه برگزار شد.

افزایش مراجعه مردم به مراکز خدمات سرپایی

جهانگیری، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور در ابتدا این نشست گفت: خدمات سرپایی مهم‌ترین رکن درمان است و در این روزهای اخیر بیشترین مراجعه در خدمات سرپایی داشتیم که در مطب‌ها، درمانگاه‌ها  و کلینیک‌ها اتفاق می افتد.

او افزود: خواهش ما از مردم و جامعه پزشکی این است که در مراجعات حضوری تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

مردم برای سایر بیماری‌های خود حتما به پزشک مراجعه کنند

جهانگیری در توصیه به مردم بیان کرد: از مردم تقاضا داریم اگر بیماری‌های مزمن و نیاز به خدمت دارند، حتما به مراکز پزشکی مراجعه کرده و مراجعه به پزشک را به تاخیر نیندازند جامعه پزشکی هم در تلاش است هم بیماری کرونا را درمان کند هم به سایر بیماری‌ها بپردازد.

حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به تعداد شهدای سلامت گفت: بیشترین تعداد شهیدان مدافع سلامت از بین پزشکان هستند که پزشکان عمومی با 60 درصد فوت، بیشترین میزان شهیدان را تشکیل می‌دهند.

بنیاد شهید مدافعان سلامت را در زمره شهدا قرار دهد

جهانگیری ادامه داد: از بنیاد شهید و مراجع مربوطه می‌خواهیم مدافعان سلامت در زمره شهدا قرار دهند تا از خانواده آنها حمایت شود با توجه به اینکه در حال حاضر این عزیزان شهید خدمت می‌نامند.

ماسک‌ها را روی چانه قرار ندهید

او با تاکید بر نحوه صحیح ماسک زدن افزود: بهترین راه پیشگیری از کرونا ماسک زدن است اما باید آن را درست استفاده کرد برای مثال من می‌بینم برخی افراد هنگام صحبت کردن ماسک خود را روی چانه قرار می‌دهند که این کار باعث انتشار بیشتر آلودگی می‌شود چرا که ویروس کرونا از طریق صحبت کردن منتقل می‌شود.

صدور 180 مجوز برای پزشکان 

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور عنوان کرد: تا پایان سال 1400 تمدید پروانه پزشکان انجام می‌شود و کسانی که در دوران کرونا نتوانستند بازآموزی کنند، می‌توانند جهت اخذ پروانه اقدام کنند.

او افزود: تاکنون 180 مجوز صادر کردیم تا پزشکان به کمک همکارانشان بپردازند.

جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در ادمه با اشاره به نتایج عادی سازی گفت: عادی پنداری که در ماه‌های اخیر به وجود آمد مشکل ساز شد و حتی ممکن است در آینده مشکلات بیشتری به وجود بیاورد اما امیدواریم از تیرماه که استفاده از ماسک اجباری شد و کمپین «من ماسک میزنم» راه افتاد، نتایج خوب خود را در روزهای آتی نشان دهد.

کرونای پاییزی خطرناک است

کرمانپور در خصوص تقسیم بندی ویروس کرونا در ادامه بیان کرد: کرونا به سه دوره زمستانی، بهاری و تابستانی تقسیم می‌شود. کرونای زمستانی با ترس و هیجان همراه بود و مردم از ترس خود شدیدا موارد بهداشتی را رعایت کردند همچنین در بهار از آنجایی که عیدی‌ها در جیب بود و تعطیلات نوروزی را داشتیم مردم در خانه ماندند و با نشاط و همدلی در کمک شبکه‌های اجتماعی در خانه ماندن را قابل تحمل کردند اما با شروع تابستان مردم بی پول شدند، خسته شدند، استرس وضعیت اقتصادی خود را داشتند درنتیجه با این وضعیت موجود مواجه شدیم حال من می‌خواهم هشدار دهم تمام این موارد کنار هم جمع می‌شوند و در پاییز وضعیت بدتری خواهیم داشت و اگر الان یک نفر در خانواده‌ای مبتلا شده ممکن است در پاییز تمام افراد خانواده ‌درگیر شوند.

جهانگیری در ادمه این نشست به مردم توصیه  کرد: در مکان‌هایی که ضروری نیست مانند عروسی، عزاداری، مهمانی و... حضور پیدا نکنند چون اگر فردی آلوده باشد در عرض 20 ثانیه آلودگی منتشر می‌شود و حتی اگر ماسک هم داشته باشد ممکن است فردی دیگر ماسک نزند یا اینکه با دست زدن به ماسکش آن را آلوده کند.

با تعطیلی‌های کوتاه مدت مخالفیم

او تصریح کرد: این رعایت کردن‌ها باید مستمر باشند و مردم همیشه رعایت کنند به همین دلیل موافق بازگشایی‌ها بودیم اما بازگشایی با رعایت پروتکل‌های سختگیرانه که مردم به روزهای عادی قبلا از کرونا برنگردند.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور افزود: ما با برنامه‌های کوتاه مدت مانند تعطیلی شهر به مدت یک هفته، مخالف هستیم چرا که معتقدیم برنامه‌ریزی‌ها باید بلندمدت طراحی شوند برای مثال اگر می‌توان با یک سوم از کارمندان کار کرد ادارات تا پایان سال همین شیوه را درپیش بگیرند.

داروهای بازار آزاد با آب تفاوتی ندارند/85 درصد بیماران کرونایی به رمدسیویر نیازی ندارند

جهانپور در پاسخ به سوال خبرنگار برنا درخصوص فروش میلیونی داروهای درمان کرونا در بازار آزاد گفت: فقط دارویی که براساس رویه قانونی در شورای تدوین، وارد فهرست دارویی کشور شده باشد، مورد تایید و قابل استفاده است.

او افزود: اگر پژوهش‌هایی انجام شود و یک دارو اثربخشی نشان دهد، باید از مسیر کمیته علمی و درمان گذر کند تا وارد فهرست دارویی کشور شود اما متاسفانه در فضای مجازی گاهی یک بیمار یا خانواده او یا حتی پزشکی درمورد یک دارو صحبت می‌کند و به شایعات دامن می‌زند درحالی که اینگونه نیست و تاکنون هیچ دارویی برای درمان کرونا تولید نشده است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ادامه داد:  مردم مراقب بازار آزاد باشند و گول تبلیغات فضای مجازی یا حتی تک نسخه‌هایی که برخی از همکاران ما صادر می‌کنند را نخورند البته اگر پزشکی اقدام به تجویز چنین داروهایی کند تخلف است و سازمان نظام پزشکی با او برخورد می‌کند.

جهانپور عنوان کرد: تمام داروهایی که در بازار آزاد به فروش می‌رسد جعلی و تقلبی است و هیچ تفاوتی با آب خوردن ندارد و فقط هزینه اضافی متحمل می‌کند.

او با اشاره به تولید رمدسیویر گفت: در حال حاضر تنها این دارو در فهرست دارویی کشور قرار گرفته و در این هفته بین دانشگاه‌های علوم پزشکی عرضه می‌شود.

کرمانپور در ادامه‌ی این نشست تصریح کرد: نکته مهمی که مردم باید بدانند این است که 80 درصد از بیماران کرونایی نیازی به دریافت چنین داروهایی ندارند و این داروها فقط باید به افرادی تجویر شود که در ICU هستند که متولی آن فقط دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت و درمان است.

او اظهار کرد: بنده بارها مشاهده کردم مردم دچار سردرگمی شدند و حتی برای بیمارشان که علائمی ندارد و در خانه است دنبال این داروها هستند که اشتباه است و باید به آنها اطلاع رسانی شود.

جهانپور در پاسخ به سوال دیگر خبرگزاری برنا درخصوص شربت درمان کرونا که در بیمارستان آمل تایید شده است، گفـت: این خبرها فقط در حد شایعه است. اگر دارویی در آزمایش‌های اولیه پاسخ مثبت داده باید به ما تحویل داده شود تا پس از بررسی‌های دقیق وارد لیست دارویی کشور شده و به تولید انبوه برسد.

مدافعان سلامت هم باید هزینه درمان خود را بپردازند

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت درباره دریافت هزینه درمان کرونا از مدافعان سلامت بیان کرد: اگر مدافعان سلامت به کووید ۱۹ مبتلا شده شوند، هزینه درمانی آنها نیز مثل بقیه مردم خواهد بود و مثل بقیه خدمات دریافت می‌کنند یعنی هیچ تفاوتی بین مدافعان سلامت و سایر افراد وجود ندارد.

آمارها تناقض ندارد

جهانپور درباره عدم تناقض در آمارهای کرونا گفت: موضوع ۲۵ میلیون نفر ابتلا به کرونا مربوط به یک مطالعه سرولوژیک بوده و یک مدل سازی و تخمین محسوب می‌شود بنابراین این موارد به هیچ عنوان آمار نبوده و بر اساس تست مولکولی و قطعی نیستند.

برای محرم و صفر پروتکل خاصی تدوین می‌شود

جهانپور درباره تجمعات در ماه‌های محرم و صفر اظهار کرد: هرگونه تجمع و افزایش ترددها و مراودات موجب افزایش و شیوع ویروس کرونا خواهد شد، اما این‌که چه جایگزینی برای آن در نظر گرفته خواهد شد، باید پروتکل‌ها تدوین شود.

تهران بیشترین ابتلای مدافعان سلامت به کرونا را داشت

کرمانپور در ادمه درباره استان‌هایی که در آن مدافعان سلامت بیشترین میزان ابتلا به ویروس کرونا را داشته‌اند، گفت: در تهران با ابتلای ۶۵.۲۶ درصدی به کرونا در صدر آمار این تعداد مبتلایانمدافعان سلامت است. و استان های گیلان، مازندران، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، مرکزی، ایلام و خراسان جنوبی در رتبه های بعدی قرار دارند.

او افزود: اصفهان، اردبیل، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، سمنان، گلستان، خوزستان، قم، البرز، کرمان، لرستان نیز با درصدهای کمی در رده‌های بعدی قرار دارند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز