حجت الاسلام داوودی نژاد:

سیاست خانواده ها در خواستگاری متناقض است

۱۳۹۹/۰۵/۰۳ - ۰۵:۱۴:۵۴
کد خبر: ۱۰۳۳۵۱۲
سیاست خانواده ها در خواستگاری متناقض است
حجت الاسلام داوودی نژاد با انتقاد از رفتار خانواده ها در مراسم خواستگاری، آن را مصداق سیاست یک بام و دو هوا دانست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) و آغاز هفته ازدواج، بهانه ای است که بار دیگر به معضلات و موانع پیش روی این حوزه و تاثیر سبک زندگی اسلامی در آن بپردازیم.

مهم ترین ویژگی یک خواستگار خوب داشتن اخلاق است

حجت الاسلام مسلم داوودی نژاد، استاد دانشگاه و روانشناس در این خصوص گفت: ما در روایات خود نیز در خصوص ازدواج موارد زیادی داریم. مردی نزد پیامبر (ص) مراجعه کرد و از او در خصوص ویژگی هایی همسر آینده ایده آل برای دخترش پرسید و پیامبر در جواب عنوان کرد که نخست اخلاق او را مورد ارزیابی قرار بدهید.

او افزود: پیامبر اخلاق را اول فرمودند و حتی جلوتر از دینداری اهمیت داشت سپس دین و امانتداری او را مورد ارزشیابی قرار بدهید. اگر این سه ویژگی را داشت جواب مثبت به خواستگار بدهید، در غیر این صورت درگیر فساد بزرگی خواهد شد.

حجت الاسلام مسلم داوودی نژاد تصریح کرد: متاسفانه امروزه پدران خانواده ها انتظار دارند که پسری که به خواستگاری دختران آن ها می آید به اندازه آن ها که 40 سال کار کرده اند سرمایه و دارایی داشته باشند.

پدران نیز در زمان ازدواج مشکل مالی داشته اند

این کارشناس حوزه ازدواج گفت: همین پدران زمانی که خودشان ازدواج کرده اند، به شدت مشکل مالی داشته اند اما حالا از خواستگارهای دختران خود انتظارات نجومی دارند. زمانی متوجه اشتباهات خود در این حوزه می شوند که کار از کار گذشته است. مشکلات حوزه ازدواج جوانان ما پیچیدگی های زیادی دارد، از کم کاری مسئولین گرفته تا توقعات اشتباه افراد و سخت گیری خانواده ها همگی دست به دست یکدیگر داده است.

حجت الاسلام داوودی نژاد با انتقاد از نگرش افراد در خصوص ازدواج اذعان کرد: نبود اشتغال و مشکلات اقتصادی کاملا درست و صحیح است اما اگر سخت گیری ها را کنار بگذاریم می توانیم برخی از موانع را پشت سربگذاریم و ازدواج راحت تری داشته باشیم.

باید از خودمان شروع کنیم

این استاد دانشگاه گفت: برای اصلاح حوزه ازدواج باید در وهله اول خودمان را اصلاح کنیم. با تغییر نگرش در رابطه با ازدواج، جوانان می توانند 60 درصد مسیر را طی کنند. این صرفا مربوط به دختر و پسر نیست. پدر و مادری نیز که می خواهند زودتر جوانان آن ها سروسامان بگیرند نیز باید توقعات خود را از خواستگارها کم کنند.

او افزود: هفته گذشته جوانانی پیش من مراجعه کرده بودند که به مدت 4 سال آن ها در عقد بودند. باید این مدت به یک سال کاهش یابد. اختلاف این زوج بر سر خانواده ها بوده است. خانواده دختر خانم تاکید داشته است که پسر در در محله ای بالا خانه خریداری کند اما پسر در یک محله متوسط می توانسته است خانه اجاره کند. به همین علت عقد آن ها به مدت 4 سال طول کشید.

سیاست خانواده ها در خواستگاری متناقض است

حجت الاسلام داوودی نژاد ضمن انتقاد شدید از خانواده ها بیان کرد: بارها مشاهده شده است که خواستگاری برای دختر  می آید خانواده راضی نمی شوند با مهریه پایین موافقت کنند و پافشاری بسیاری می کنند اما زمانی که برای پسرشان به خواستگاری می روند اذعان می کنند که باید به جوانان رحم کرد. عملا یک بام داریم با دو هوا و این سیاست از سوی خانواده در پیش گرفته می شود.

این روانشناس حوزه ازدواج گفت: مشخص نیست مسئولین چه زمانی بتوانند شرایط ازدواج آسان را مهیا کنند پس بنابراین باید از خودمان شروع کنیم. اگر از خودمان هم شروع نکنیم عملا باید قید ازدواج را زد. این تنها پیشنهاد کاربردی است که می توان در این برهه زمانی در دستور کار قرار داد.

او با اشاره به ضرورت اصلاح قوانین برای تسهیل در امور ازدواج افزود: قطعا چنین اصلاحاتی در قوانین نیاز است و قطعا باید قانونگذاری متناسب صورت گیرد اما نباید منتظر این امور اداری ماند زیرا پیر خواهید شد. وقتی جوانان از سوی مسئولین در ک نمی شوند پس باید خودشان به فکر یکدیگر باشند.

از ظرفیت ها به خوبی استفاده نمی شود 

حجت الاسلام داوودی نژاد گفت: شرایط اقتصادی به گونه ای نیست که بتوان منتظر دیگران ماند. تورم به شکلی فزاینده شده است که مسئولین هرچقدر تسهیلات قرار دهند باز هم گره ای باز نمی شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مشکل مقداری اساسی تر است. برای مثال در کشورهای صنعتی نابغه ها تولیدکننده و کارآفرین می شوند اما در کشور ما نابغه کارمند می شوند. این نشان دهنده این است که از ظرفیت ها به خوبی استفاده نمی کنیم و این امر به حوزه ازدواج نیز کشیده شده است.

او در پایان اظهار کرد: جهش تولید این است که از خودمان شروع کنیم تا مسئولین نیز به وظیفه خود عمل کنند. امروز نیز برای حل معضل ازدواج باید از خودمان شروع کنیم و سخت گیری ها را کمتر کنیم.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز