معاون امور فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان:

خانواده‌ها بدون تشریفات و هزینه‌های گزاف جوانان را راهی خانه خود کنند/ لزوم اجباری شدن مشاوره‌های پیش از ازدواج

۱۳۹۹/۰۵/۰۴ - ۰۴:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۳۷۷۲
خانواده‌ها بدون تشریفات و هزینه‌های گزاف  جوانان را راهی خانه خود کنند/ لزوم اجباری شدن مشاوره‌های پیش از ازدواج
سیدعبدالحمید احمدی به تشریح علت افزایش سن ازدواج در کشور، به تاخیر افتادن ازدواج به دلیل شیوع ویروس کرونا، نقش مشاوره‌های پیش از ازدواج، عملکرد مراکز تخصصی مشاوره وزارت ورزش و جوانان و نقش خیرین در تسهیل ازدواج، پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ از اول تا هفتم مردادماه به مناسب سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) هفته ازدواج نامیده شده است و از آنجایی که متولی امر ازدواج در کشور وزارت ورزش و جوانان است، معاون امور فرهنگی و توسعه ورزش همگانی این وزارتخانه به تشریح موانع و مشکلات موجود بر سر راه ازدواج و علت افزایش سن آن پرداخت.

مشکلات معیشتی باعث افزایش سن ازدواج در کشور شده است

سیدعبدالحمید احمدی، معاون امور فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان، با اشاره به دلایل افزایش سن ازدواج در کشور گفت: مجموعه عوامل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... باعث شده سن ازدواج نسبت به دهه‌های گذشته افزایش پیدا کند و دیگر جوانان تمایل به ازدواج در سنین پایین نداشته باشند.

او افزود: تغییرات در سبک زندگی ایرانی و تاثیرپذیری از رویدادهای جهانی باعث شده ازدواج که در گذشته کاملا سنتی شکل می‌گرفت اکنون مدرن شود و از حالت سنتی بیرون بیاید.

احمدی تصریح کرد: معیشت، اقتصاد، اشتغال و ... از عوامل تاثیرگذار دیگر است که امروزه مانع ازدواج شده است. برای مثال شاغل بودن سرپرست خانواده، حمایت خانواده از دختر و پسر امروزه بسیار مهم و تاثیرگذار تلقی می‌شود.

او افزود: جدا از این موارد در گذشته دخترها و پسرها خیلی به اتمام دوره تحصیلی اهمیت نمی‌دادند اما الان تا تحصیلات دانشگاهی‌شان تمام نشود، ازدواج نمی‌کنند یعنی تحصیلات تبدیل به یک عامل ازدواج شده است.

جوانان در روزهای کرونایی بدون هزینه‌های گزاف وارد زندگی مشترک شوند

معاون امور فرهنگی و توسعه ورزش همگانی در توصیه به خانواده‌هایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا از زیر یک سقف رفتن جوانان خود جلوگیری می‌کنند، گفت: شیوع ویروس کرونا در کشور هم تهدید و هم فرصت محسوب می‌شود و باید هر دو جنبه آن را مدنظر قرار دهیم و از آن فرصت‌های استفاده کنیم.

او افزود: با شیوع ویروس کرونا در کشور، شرایط زندگی در جهان تغییر کرده و زندگی مردم تحت الشعاع رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مراقبت از این ویروس قرار گرفته است به همین جهت، یکی از مهم‌ترین مواردی که به شدت تاکید می‌شود، جلوگیری از تجمعات و دور هم جمع شدن است.

احمدی ادامه داد: مهم این است در کنار همه این موضوعات روند زندگی خود را ادامه دهیم که ازدواج کردن و زیر یک سقف رفتن جوانان یکی از این موارد است.

معاون امور فرهنگی و توسعه ورزش همگانی بیان کرد: از آنجایی که برگزاری هرگونه مراسم باعث به خطر افتادن جان مردم می‌شود، خانواده‌ها بدون اینکه مراسمی برگزار کنند جوانان را تشویق به شروع زندگی و زیر یک سقف رفتن کنند.

او افزود: جوانانی که با یکدیگر قول ازدواج گذاشتند، می‌توانند بدون اینکه اسیر تشریفات و تجملات شوند و هزینه‌های گزاف پرداختند کنند سر خانه و زندگی خود بروند.

ازدواج بدون تشریفات شعار امسال هفته ازدواج

احمدی با اشاره به یکی از شعارهای وزارت ورزش و جوانان در هفته ازدواج امسال عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین تاکیدات و شعار این وزارتخانه در هفته ازدواج امسال، شروع زندگی مشترک بدون برگزاری مراسم و تشریفات است یعنی خانواده‌ها به جای اینکه سد راه جوانان شوند آنها را ترغیب کنند تا بدون هزینه‌های اضافی زندگی خود را شروع کرده و زیر یک سقف بروند.

باید جوانان را موظف به گذراندن دوره‌های مشاوره کرد

معاون امور فرهنگی و توسعه ورزش همگانی با تاکید بر مشاوره‌های پیش از ازدواج گفت: قطعا یکی از موضوعات بسیار مهم در حوزه خانواده و ازدواج، آموزش و مشاوره است بنابراین زوجین چه پسر و چه دختر حتما باید قبل از ازدواج دوره‌های آموزشی لازم را بگذرانند.

او افزود: از آنجایی که مهارت‌های ارتباطی و موضوعات مرتبط با ازدواج و خانواده در نهادهای رسمی مورد توجه جدی قرار نگرفته است و تربیون رسانه ملی خیلی به این موضوع نپرداخته، ضروری است زوجین را موظف کنیم تا قبل از ازدواج حتما در دوره‌های آموزشی با حضور اساتید و کارشناسان شرکت کنند و با اصل موضوع ازدواج و خانواده به صورت علمی آشنا شوند.

احمدی با تاکید براینکه مشاوره فقط مرتبط با قبل از ازدواج نیست، اظهار کرد: دوره‌های مشاوره فقط نباید مختص قبل از ازدواج باشد حتی حین ازدواج باید جوانان تحت دوره‌های آموزشی قرار بگیرند چون در امر ازدواج با انسان سر و کار داریم و انسان‌ها هم هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و این متخصصین هستند که می‌توانند به ما کمک کنند در روابط انسانی چه اصولی را باید رعایت کنیم.

مراکز تخصصی مشاوره ازدواج وزارت ورزش و جوانان باید توسعه  پیدا کنند

او با اشاره به مراکز تخصصی مشاوره ازدواج وزارت ورزش و جوانان گفت: خوشبختانه روز به روز تعداد این مراکز تخصصی افزایش پیدا می کند و تاکنون حدود 350 مرکز در سطح استان‌ها، شهرستان‌ها فعال هستند اما به نظر من هنوز نیازمند تعداد بیشتری از این مراکز هستیم به طوری که باید در هر منطقه از کشورمان اعم از روستاها، شهرستان‌ها و... نسبت به تعداد جمعیت این مراکز تخصصی ازدواج تشکیل شوند.

احمدی تصریح کرد: در این مراکز تخصصی باید از متخصصین امر بهره بگیریم و به جوانان کمک کنیم تا در امر ازدواج و تشکیل خانواده موفق عمل کنند و زندگی خوبی داشته باشند.

خیرین تسهیل کننده امر ازدواج/ دولت به تنهایی از پَس هزینه‌ها برنمی‌آید

معاون امور فرهنگی و توسعه ورزش همگانی درخصوص نقش خیرین در تسهیل امر ازدواج گفـت: یکی از اقدامات بسیار خوبی که امسال برای اولین بار در وزارت ورزش و جوانان شکل گرفت، تشکیل مجمع خیرین ازدواج بود.

او افزود:حضور خیرین در استان‌های مختلف کشور و علاقه‌مندی آنها برای کمک به امر ازدواج جوانان باعث شد وزارت ورزش و جوانان اقدام به ساماندهی آنها کند.

احمدی گفت: حضور خیرین در تهیه جهیزیه، برگزاری مراسم و هزینه‌های مرتبط با امر ازدواج بسیار پررنگ و تاثیرگذار است به نحوی که به اعتقاد بنده این کار از کارهای خیری است که باید آن را ترویج دهیم به خصوص اکنون که مردم در تنگناها و مشکلات معیشتی به سر می‌برند.

معاون امور فرهنگی و توسعه ورزش همگانی اظهار کرد: اگر فقط فکر کنیم دولت به تنهایی می‌تواند از عهده این هزینه‌ها بربیاید، اشتباه است بنابراین پشتوانه مردمی و کمک خیرین باعث می‌شود کمک کنیم تا شرایط بهتری برای جوانان فراهم شود.

انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز