نماینده مجلس:

احتمال لغو کنکور برای سال‌های آینده/ کارشناس آموزشی: زیرساخت‌های لازم برای حذف کنکور وجود ندارد

۱۳۹۹/۰۵/۰۴ - ۱۱:۰۲:۲۱
کد خبر: ۱۰۳۳۸۱۸
احتمال لغو کنکور برای سال‌های آینده/ کارشناس آموزشی: زیرساخت‌های لازم برای حذف کنکور وجود ندارد
کنکور به عنوان سدی برای ارزشیابی تحصیلی دانش‌آموزان سال‌هاست که همچون دهه‌های قبل کارکرد خود را از دست داده و به منبع درآمد برای موسسات و کلاس‌های کنکور تبدیل شده است. در این شرایط آیا حذف کنکور امکان پذیر است؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بر اساس آمار بیش از یک میلیون و ۵۱ هزار داوطلب در آزمون سراسری سال ۹۹ ثبت نام کردند که این آمار در مقایسه با سال گذشته کاهش حدود ۶۸ هزار نفری تعداد داوطلب را نشان می‌دهد. این در حالی است که در یک دهه اخیر دانشگاه‌هایی همچون علمی کاربردی، پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد و ... به یاری داوطلبان آمده و از جمعیت داوطلبان کاسته است.

جمعیت داوطلبان کنکور در مقایسه با دو دهه گذشته کاهش یافته و همین امر می‌طلبد تا مسئولان آموزش کشور برای کنکور و کم و کیف برگزاری آن به فکر چاره باشند تا با اتخاذ تصمیمات به روزتر و متناسب با شرایط کنونی نسبت به پذیرش متقاضیان وارد عمل شد، چون این روزها کلاس‌های کنکور برای متقاضیان با صرف پول‌های گزاف همراه است و همین صرف هزینه را نمی‌توان یکی از موانع حذف کنکور در کشور دانست.

معدل دانش آموزان ملاک ورود به دانشگاه قرار بگیرد/ اغلب شرکت کنندگان در کنکور قبول می‌شوند/ کنکور ملاک ارزشیابی واقعی نیست

احمدحسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، درباره برگزاری کنکور گفت: تاکنون کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره کم و کیف برگزاری یا عدم برگزاری کنکور ورود پیدا نکرده است، اما می‌تواند لغو کنکور برای سال‌های آینده را در دستور کار مجلس قرار داد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس اظهار کرد: یکی از درخواست‌ها این است که معدل دانش آموزان در دبیرستان بررسی و زمینه ورود آنان به دانشگاه مهیا شود اما بر اساس اظهارات وزیر علوم به‌دلیل اینکه هم‌اکنون کرسی‌های دانشگاه خالی است، اغلب شرکت کنندگان در  کنکور قبول می‌شوند. در این وضعیت پیشرفت علمی کشور را  می‌توان در اولویت قرار داد.

 به گفته او در کشور ما به‌دلیل کمبود دانشجو، کرسی‌های خالی دانشگاه و هزینه‌های دانشگاه تعداد قابل توجهی از متقاضیان باید به دانشگاه بروند.

 این نماینده مجلس درباره حذف کنکور اظهار کرد: باید مسئله حذف کنکور جزو برنامه‌های کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار بگیرد تا بتوان در این باره اقدامات اساسی انجام داد.

 فلاحی در واکنش به اینکه در کشور ما کنکور به رانت تبدیل شده است، تاکید کرد: هم‌اکنون درباره رانت کنکور در کمیسیون مسئله‌ای مطرح نشده و نمی‌توان صحبت کرد باید این مقوله در دستور کار قرار بگیرد تا نظرات دوستان را جویا شد.

 به گفته او کنکور ملاک ارزشیابی واقعی قرار نمی‌گیرد، چون دانش آموزی که از دوره دبیرستان بهترین نمرات را کسب کرده شاید در کنکور نتواند رتبه مناسب کسب کند. همچنین باید ضریب علمی را مشخص کرد. برای مثال فردی در کنکور قبول نشود را نمی‌توان بی‌سواد و مابقی قبول شدگان را باسواد دانست.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: کنکور را باید در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تحت بررسی قرار داد تا برایش چاره اندیشید.  درضمن کم و کیف برگزاری کنکور امسال هم  منوط به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا است.

زیرساخت‌های لازم برای حذف کنکور وجود ندارد/ تبعیض در آموزش کشور

 در ادامه غلامرضا ظریفیان، استاد دانشگاه درباره برگزاری کنکور گفت: کنکور را می‌توان از وجوه متعدد مورد بررسی قرار داد. اساسا برخلاف تصور نمی‌توان بدون کنکور گزینش واقعی را داشت؛ این هرم در کشور ما به‌دلیل فعالیت انواع مدارس و آموزش‌های متعدد امکان‌پذیر نیست.

او افزود: حذف کنکور به‌رغم اینکه مدت‌ها بر روی آن صحبت می‌شود، اما در عمل به‌دلیل زیرساخت‌های آموزش و پرورش و فقدان آموزش‌های یکنواخت در سطوح مختلف، طبقاتی شدن آموزش در کشور و تحصیل برخی دانش آموزان در مدارس و موسسات ویژه  امکان پذیر نیست.

به گفته این استاد دانشگاه آموزش‌های ویژه عمدتا در پایتخت و برخی شهرهای کشور امکان‌پذیر است. این مقوله به نوعی تبعیض آموزش را به دنبال دارد.

ظریفیان اظهار کرد: شاید تاکنون گام‌هایی را وزارت آموزش و پرورش  با اتخاذ تدابیر برداشته تا جریان مافیای آموزش‌های پشت کنکور از بین بروند. هرچند این مافیا به‌جای اینکه افراد را با آموزش توانمند کند، بلکه با آموزش تکنیک‌ تست‌زنی دانش آموزان را در کنکور توانمند می‌کنند. هم‌اکنون کتاب‌های آموزشی معطوف به کنکور گرانترین کتاب‌های آموزشی کشور محسوب می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کنکور به اقتصاد تبدیل شده است، گفت: افرادی که از وضعیت اقتصادی مناسب برخوردار هستند از ظرفیت‌های موجود استفاده کرده و همین مقوله تبعیض آموزشی را به دنبال دارد. آموزش و پرورش در یک دوره‌ اقداماتی را در دستور کار خود قرار داد تا با دستورالعمل‌های مناسب بتواند مافیای آموزش‌های کنکور را رفع کند، اما هنوز نتیجه‌ای در این زمینه به دنبال نداشته است.

 ظریفیان اظهار کرد: کنکور را با توجه به تعدد مراکز آموزشی در کشور نمی‌توان حذف کرد. به هر حال هنوز کنکور یکی از سالم‌ترین آزمون‌ها است. در این آزمون در تصحیح اوراق هیچ تبعیضی وجود ندارد. درضمن مسائل پیرامون کنکور همچون تفاوت‌های آموزشی در مدارس ویژه، اقتصاد کنکور و ... مسائلی است که تبعیض آموزش  را به دنبال دارد.

 این استاد دانشگاه گفت: بخش قابل توجهی از تبعیض‌های موجود در پذیرش داوطلبان تاثیرگذار است. بنابراین باید فکری به حال همگان کرد. استعدادهای سرشار در مناطق محروم کشور وجود دارد، اگر برای این تبعیض‌ها فکری نشود این استعدادها آسیب می‌بینند.

ظریفیان درباره پذیرش‌های بدون کنکور دانشگاه‌ها افزود: هیچ فردی نباید از ورود به آموزش عالی محروم شود. شعار دو دهه اخیر یونسکو آموزش عالی برای همه است. در تمامی کشورهای دنیا موسسات مختلف با حفظ کیفیت در زمینه جذب دانشجو در آموزش عالی تلاش می‌کنند.

به گفته او هدف از کنکور برای داوطلب کسب یکی از 50هزار صندلی است. در حالی که بیش از یک میلیون صندلی در دانشگاه‌ها وجود دارد که بدون آزمون دانشجو را پذیرش می‌کنند. رقابت اصلی برای 50 هزار صندلی اصلی است که به دانشگاه‌های درجه یک و رشته‌های مختلف مهندسی، پزشکی و علوم انسانی معطوف شده است.

ظریفیان تاکید کرد: به هر حال رقابت اصلی کنکور در زمینه 50 هزار صندلی است و تلاش می‌شود تا بدون تبعیض این صندلی‌ها در اختیار افراد ذی‌صلاح قرار بگیرد. به‌دلیل مکانیزم‌ها در حواشی کنکور عدالت در استعدادیابی‌ها انجام نمی‌شود.

انتهای پیام:3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز