یک متخصص حوزه روانشناسی:

مشاوره پیش از ازدواج باید اجباری شود/ جوانان جلسات مشاوره را رها نکنند

۱۳۹۹/۰۵/۰۴ - ۱۱:۴۳:۴۶
کد خبر: ۱۰۳۳۸۳۲
مشاوره پیش از ازدواج باید اجباری شود/ جوانان جلسات مشاوره را رها نکنند
مریم چوپانی گفت: همانطور که آزمایش خون و آزمایش‌های جسمی قبل از ازدواج اجباری است، مشاوره پیش از ازدواج هم باید اجباری شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مشاوره پیش از ازدواج به زوجین کمک می‌کند که بتوانند با شناخت بهتری از یکدیگر وارد زندگی مشترک شده و با تفاهم بیشتری زندگی خود را آغاز نمایند. این امر تا جایی اهمیت دارد که بسیاری از مسئولان و کارشناسان تاکید بر اجباری شدن آن دارند.

مریم چوپانی، روانشناس و مشاور خانواده با اشاره به اهمیت مشاوره پیش از ازدواج گفت: از زمان ظهور اسلام بر امر مشاوره تاکید فراوان شده است تا جایی که ما سوره شورا را داریم که بر مشاوره و مشورت گرفتن در همه زمینه‌ها به‌خصوص ازدواج تاکید زیادی دارد، همچنین احادیث متعددی هم در این زمینه وجود دارد مانند حدیث حضرت علی (ع) که می‌فرمایند؛ هرکسی که خود را از مشاوره بی‌نیاز بداند در جهل و گمراهی به سر می‌برد.

او با اشاره به فرهنگ غلطی که درخصوص مشاوره وجود دارد، افزود: مشاوره جایگاه بسیار مهمی دارد اما متاسفانه برخی از زوجین وقتی طرف مقابل به آنها می‌گوید به مشاوره مراجعه کنیم، آن را توهین تلقی می‌کنند و فکر می‌کنند دیوانه هستند که نامزد یا همسر آنها این پیشنهاد را به او داده درصورتی که اصلا اینگونه نیست.

چوپانی تصریح کرد: مشاوره یعنی پیشگیری از مشکلات چراکه وقتی کسی دچار مشکل می‌شود شاید مشاوره خیلی نتواند به او کمک کند اما برای کسی که هنوز مسیری را شروع نکرده مشاوره می‌تواند کمک شایانی به او داشته باشد.

این روانشناس به نقش مشاور در شکل گیری یک خانواده اشاره کرد و افزود: وقتی دو جوان باهم آشنا بودند یا ارتباط خانوادگی داشتند از آنجایی که در سن ازدواج قرار دارند به شدت  تحت تاثیر عواطف و احساسات قرار می‌گیرند، خانواده‌ها هم همینطور هستند و می‌خواهند جوانان‌شان هرچه زودتر سر و سامان بگیرند و ازدواج آنها طولانی نشود به همین دلیل نقش مشاور و یک فرد متخصص بی طرف بسیار احساس می‌شود.

چوپانی با اشاره به متخصصین مراکز تخصصی مشاوره ازدواج وزارت ورزش و جوانان گفت: تمام مراکز تخصصی مشاوره ازدواج که وابسته به وزارت ورزش و جوانان هستند، برای دریافت مجوز فیلترهای فراوانی را گذرانده و متخصصین آن کار کشته و حرفه‌ای هستند بنابراین جوانانی که به این مراکز مراجعه می‌کنند در کنار بهره بردن از علم و تخصص متخصصین و روانشناسان از یک سری ابزارهای روانشناسی هم بهره‌مند می‌شوند.

او افزود: تست‌های شخصیت، تست‌های ارزیابی افراد و... از جمله ابزارهای موجود در مراکز هستند که روی افراد انجام می‌شود.

این روانشناس عنوان کرد: در جلسات مشاوره ملاک‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و شخصیتی بدون هیچگونه عواطف و احساسات حاکم است و از این طریق کمک می‌کنیم افراد یکدیگر را بهتر بشناسند و نیازها و خواسته‌های خود را یکدیگر بگویند.

چوپانی در ادامه گفت: برخی از افراد فکر می‌کنند مشاورها بین افراد جدایی می اندازند و باعث خراب شدن روابط می‌شوند درحالی که ما قطعا در برابر افرادی که وارد اتاق ما می‌شوند مسئول هستیم بنابراین اگر طبق ارزیابی‌ها که در فرایند مشاوره انجام می‌شود، به این نتیجه برسیم که افراد در آینده دچار مشکل می‌شوند ابتدا به آنها راهکار داده و سپس اگر ببینیم مشکل حل نمی‌شود جدایی را به آنها پیشنهاد می‌دهیم تا عواقب بدتری به وجود نیاید.

این مشاور خانواده با تاکید بر لزوم اجباری شدن مشاوره پیش از ازدواج تصریح کرد: همانطور که آزمایش خون و آزمایش‌های جسمی قبل از ازدواج اجباری است، مشاوره پیش از ازدواج هم باید اجباری شود و همه جوانان موظف شوند قبل از ازدواج به روانشناس مراجعه کنند.

چوپانی با اشاره به استقبال جوانان از مشاوره افزود: باوجود اینکه در چندسال اخیر میزان مراجعه به مشاوره بیشتر شده، قطعا در این خصوص نیاز به فرهنگسازی بیشتری داریم اما در مرکز مشاوره ما که در منطقه 15 تهران هست از آنجایی که مردم از لحاظ فرهنگی و مالی غنی نیستند، می‌توان گفت حدود 30 درصد جوانان به مراکز ما مراجعه می‌کنند اما اکثرا به یک جلسه اکتفا می‌کنند و اگر ببینند مشکلی دارند دیگر مراجعه نمی‌کنند.

این روانشناس اظهار کرد: جوانان باید این آگاهی را داشته باشند که اگر در جلسات مشاوره مشخص می‌شود که مشکلی دارند حتما پیگیری کنند تا مشکلاتشان حل شود و زندگی خود را کورکورانه شروع نکنند که بعدا مشکلات بیشتری برای آنها ایجاد شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز