سفینه چین به مریخ رفت

۱۳۹۹/۰۵/۰۳ - ۱۹:۲۰:۰۸
کد خبر: ۱۰۳۳۸۴۰
سفینه چین به مریخ رفت
چین با پرتاب سفینه تیان‌ون-۱ به سوی مریخ نخستین ماموریت ارسال سفینه به سیاره سرخ را کاملا درون این کشور توسعه یافته‌است، آغاز کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سفینه تیان‌ون-۱ در ساعت ۴:۴۱ بامداد به وقت گرینیچ از مرکز پرتاب ماهواره ونچانگ در جزیره هاینان در چین به فضا پرتاب شد.

تیان‌ون-۱ از ترکیبی از یک مدارگرد و یک دوگانه مریخ‌نشین/مریخ‌نورد تشکیل می‌شود. تا به حال چنین ترکیبی از سفینه‌ها به سوی سیاره سرخ فرستاده نشده است. این ماموریت به خصوص از آن لحاظ برای چین اهمیت دارد که همه اجزای آن مربوط به خود این کشور است.

چین قبلا در نوامبر ۲۰۱۱۱ یک مدارگرد به نام یین‌گوو-۱ به سوی مریخ فرستاده بود،‌اما در آن هنگام این ماموریت بخشی از ماموریت فوبوس-گرانت روسیه بود. آن پرتاب شکست خورد و کاوشگرها در مدار کره زمین به دام افتادند.

تیان‌ون-۱  در همان قدم اول به مدار مریخ می‌رود، روی مریخ می‌نشیند و مریخ‌نورد را آزاد می‌کند تا در هماهنگی با مشاهدات مدارگرد به اکتشاف این سیاره بپردازد. اعضای تیم این ماموریت می‌گویند موفقیت آن بیانگر پیشرفت فنی عمده‌ای خواهد بود.

اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود، تیان‌ون-۱ در فوریه ۲۰۲۱ به مریخ خواهد رسید.  دوگانه مریخ‌نشین/مریخ‌گرد دو تا سه ماه بعد در پهنه بزرگی در نیمکره شمالی این سیاره به نام «یوتوپیا پلانتیشیا» فرود خواهد آمد. این نقطه قبلا محل فرود مریخ‌نشین وایکینگ ۲ سازمان فضایی آمریکا در سال ۱۹۷۶ بود.

این مریخ‌نورد که نیرویش از نور خورشید تامین می‌کند، حدود ۹۰ روز مریخی را صرف بررسی مشروح اطرافش خواهد کرد. هر روز مریخی ۴۰ دقیقه طولانی‌تر از روز زمینی است. این کاوشگر شش ابزار علمی متفاوت دارد شامل «دوربین چندطیفی»، «دوربین زمینی»، «رادار اکتشافی زیرسطحی مریخ‌نورد»، «شناساگر ترکیب سطحی مریخ»، «شناساگر میدان مغناطیسی مریخ» و «پایشگر هواشناسی مریخ».

بخش مریخ‌گرد در نهایت در مداری بیضوی به دور مریخ خواهد گشت که در نزدیکترین موقعیت فاصله ۲۶۵ کیلومتری و در دورترین موقعیت فاصله ۱۲۰۰۰ کیلومتری از سطح سیاره خواهد داشت. این سفینه اطلاعات فرستاده شده از مریخ‌گرد را به زمین ارسال خواهد کرد و همچنین خودش با استفاده از هفت ابزار علمی: دو دوربین، رادار اکتشافی زیرسطحی مریخ‌گرد، طیف‌سنج معدنی مریخ، مغناطیس‌سنج مریخ، تحلیل‌گر ذرات یونی و خنثای مریخ و  تحلیل‌گر ذرات پرانرژی مریخ داده‌های علمی را گردآوری خواهد کرد.

بخش مریخ‌نشین کار عمده علمی انجام نخواهد داد و به عنوان یک دستگاه حمل‌کننده مریخ‌نورد عمل خواهد کرد. مریخ‌نورد وزنی ۲۴۰ کیلوگرمی دارد که دو برابر بیشتر از ماه‌نوردهای یوتو است که چین برای اکتشاف کره ماه به فضا فرستاد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز