سیگار کشیدن چه تاثیری بر ریه کرونایی ها دارد؟

۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۲۲:۵۱:۲۰
کد خبر: ۱۰۳۵۰۰۳
سیگار کشیدن چه تاثیری بر ریه کرونایی ها دارد؟
محققان توضیح می­‌دهند وقتی بدن از اکسیژن محروم می شود (که با مصرف سیگار رخ می دهد) میزان عوامل لخته شدن خون افزایش می یابد. در ترکیب با کووید-19 که باعث افزایش پروتئین های لخته شدن خون نیز می شود، خطر سکته مغزی افزایش می یابد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بررسی جدید دانشمندان نشان می دهد که سیگار کشیدن می تواند شدت کووید-19را به دلیل آسیب به عروق خونی و خطر سکته مغزی افزایش دهد.

شواهد و مدارک نشان می دهد که علائم تنفسی کووید-19، اثرات عصبی ایجاد می کند.

یک گزارش جدید از بیمارستان عصبی در انگلستان مواردی از هذیان، التهاب مغز، آسیب عصبی و سکته مغزی در بیماران مبتلا به کووید-19 را مشخص کرد.

گزارش‌های مربوط به سکته مغزی در این بیماران شیوع دارد. برخی گزارش ها تخمین می زنند که 30درصد از بیماران لخته شدن خون را تجربه می کنند که اگر در مغز اتفاق بیفتد، باعث سکته مغزی می شود.

محققان مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس پیش از این دریافتند که سیگار کشیدن خطر ابتلا به ویروس را افزایش میدهد. آنها اکنون یک بررسی را در مورد چگونگی تأثیر این فعالیت‌ها در خطر اختلال عملکرد عصبی در بیماران کووید-19، به ویژه در اثر آسیب رساندن به رگهای خونی در مغز، منتشر کرده اند.

آنها دریافتند که استعمال سیگار می تواند خطر سکته مغزی در بیماران را به دلیل لخته شدن خون افزایش دهد.

جزئیات این یافته در ژورنال بین المللی علوم مولکولی منتشر شده است.

سیگار کشیدن باعث آسیب به ریه ها و دستگاه تنفسی می شود. تحقیقات قبلی نشان داده که فرد را در برابر آنفولانزا نیز آسیب پذیرتر می کند.

استعمال دخانیات همچنین می تواند روی سیستم عروقی مغز تأثیر بگذارد و محققان را بر آن داشته تا شواهدی در مورد تأثیر این فعالیت در علائم عصبی در افراد مبتلا به کووید-19 بررسی کنند.

آنها ابتدا شواهد مربوط به SARS-CoV-2 و اختلالات عصبی، از جمله سکته مغزی را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که 4/36 درصد بیماران مبتلا به کووید-19 علائم عصبی دارند. در مقاله دیگری پنج مورد سکته مغزی ناگهانی در این بیماران در سنین 30 تا 40 سال به دلیل لخته شدن خون غیر طبیعی در شریان های بزرگ آنها یافت شده است.

اما این موضوع چگونه با سیگار کشیدن ارتباط دارد؟ محققان توضیح می­‌دهند وقتی بدن از اکسیژن محروم می شود (که با مصرف سیگار رخ می دهد) میزان عوامل لخته شدن خون افزایش می یابد. در ترکیب با کووید-19 که باعث افزایش پروتئین های لخته شدن خون نیز می شود، خطر سکته مغزی افزایش می یابد.

به نظر می رسد کووید-19 این توانایی را دارد که خطر ابتلا به انعقاد خون را افزایش دهد که در نهایت ممکن است در معرض خطر بیشتری برای سکته مغزی باشد.

اگرچه شواهد کمتری در مورد سیگار الکترونیک وجود دارد، اما نویسندگان مطالعات دریافتند که این نوع مصرف هم می تواند به رگ های خونی در مغز آسیب برساند.

محققان همچنین دریافتند که مصرف سیگار الکترونیک برای طولانی مدت خطر سکته مغزی را افزایش می دهد.

همچنین ممکن است با افزایش تعداد گیرنده های ACE2 در بدن که توسط ویروس کرونای جدید برای عفونت سلول ها استفاده می شود، فرد را در برابر کووید-19آسیب پذیرتر کند. سیگار کشیدن همچنین می تواند بیان گیرنده ACE2 را افزایش داده و به سد خونی مغزی آسیب برساند.

تحقیقات بیشتری لازم است

نویسندگان نتیجه گرفتند که سیگار کشیدن و سیگار الکترونیک ممکن است با افزایش بیان گیرنده ACE2، شدت کووید-19 را افزایش دهد. همچنین مشخص شد که آنها به سد خونی مغزی آسیب می رسانند و این باعث افزایش خطر عوارض عصبی می شود.

در بیماران مبتلا به کووید-19 به دلیل افزایش عوامل لخته شدن خون با سیگار کشیدن خطر سکته مغزی افزایش یافته است.

با این حال، نویسندگان می گویند تحقیقات بیشتری از جمله مقایسه نمونه کالبد شکافی بیماران کووید-19 که سیگار کشیدند و مطالعات درباره حیوانات در این زمینه لازم است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز