یک روانشناس و مشاور خانواده تشریح کرد؛

روش‌هایی برای ماندگاری زندگی زناشویی

۱۳۹۹/۰۵/۰۷ - ۰۸:۳۳:۵۷
کد خبر: ۱۰۳۵۳۵۵
روش‌هایی برای ماندگاری زندگی زناشویی
محمد مهر به تشریح اقداماتی که زوجین در زندگی زناشویی خود باید انجام دهند تا ریشه‌های زندگی‌شان محکم شود و تعارض‌ها به حداقل برسد، پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ پیدا کردن دو نفر که در همه چیز شبیه هم باشند غیر ممکن است اما تفاوت‌های دو نفر می‌تواند رابطه را جالب‌تر و هیجان انگیزتر کند در واقع شما می‌توانید این فرصت را پیدا کنید که با نگاهی متفاوت به مسئله‌ای بنگرید یا چیزهایی را تجربه کنید که تا به حال خودتان تجربه نکرده‌اید؛ این یعنی همان تحکیم بنیان خانواده که هر پسر و دختر جوانی که وارد زندگی مشترک می‌شوند باید دقت کنند و درعین حال برای آن تلاش کنند.

محمد مهر، روانشناس و مشاور خانواده، با اشاره به اهمیت تفاوت‌های موجود میان زن و شوهر گفت: با شروع ازدواج، مرحله کنار آمدن با یکدیگر آغاز می‌شود یعنی زن و شوهر باید حواس‌شان را جمع کنند که با یکدیگر کنار بیایند و بتوانند باوجود تعارض‌ها و اختلاف نظرها با آرامش کنار یکدیگر زندگی کنند.

او افزود: شخصیت‌ها، عادت‌ها و ویژگی‌های دوقلوهای همسان هم شبیه یکدیگر نیست برای مثال وقتی از لاله و لادن که دوقلوی بهم چسبیده بودند، پرسیدند اگر از یکدیگر جدا شوید چگونه می‌خواهید زندگی کنید، یکی از آنها گفت من می‌خواهم در شیراز وکیل شوم و دیگری هم گفت دوست دارم در تهران خبرنگار شوم بنابراین از همین مصداق می‌توان فهمید حتی دوقلوهایی که از یک مادر به دنیا آمدند اصلا شبیه هم نیستند چه برسد به دختر و پسری که دوجنس متفاوت هستند و در خانواده و فرهنگ متفاوتی بزرگ شدند.

مهر تصریح کرد: یکی از زیبایی‌های خلقت همین تفاوت انسان‌هاست که خداوند در قرآن می‌فرماید ما اگر می‌خواستیم، می‌توانستیم شما را یک رنگ و شبیه هم خلق می‌کردیم اما متفاوت آفریدیم بنابراین اولین گام برای دختر و پسر در ازدواج این است که این تفاوت‌ها را در مرحله اول بپذیرند و بعد تفاوت‌ها را به مرور زمان بشناسند و درک کنند که همسرشان با چه دیدی به دنیا، عشق و زندگی مشترک نگاه می‌کند و با چه اتفاق‌هایی خوشحال و ناراحت می‌شوند.

این روانشناس با تاکید بر یادگیری‌ مهارت‌های ارتباطی توسط زوجین گفت: بعد از اینکه زوجین تفاوت‌ها را پذیرفتند و به شناختی از آن رسیدند، باید آنها را دوست داشته باشند و سر جنگ با آن برندارند چون اصلا یکی از دلایل ازدواج همین کنار هم قرار گرفتن تفاوت‌هاست که انسان را تکمیل می‌کند بنابراین برای نحوه برخورد با این تفاوت‌ها نیاز به یادگیری مهارت‌های ارتباطی دارند.

او افزود: در این مرحله یعنی نحوه برخورد با تفاوت‌ها، یک روانشناس و مشاور می‌تواند کمک کند افراد دنیای متفات یکدیگر را به صورت علمی و کاملا دقیق بشناسند و هرچه زودتر این مرحله را طی کنند درواقع اگر در این مسیر از یک روانشناس کمک بگیرند که بَلد راه است و می‌داند کجا مسیر باریک و سنگلاخ می‌شود کجا  صاف و هموار زودتر این دوران را طی می‌کنند بدون اینکه بهای سنگینی بپردازند.

این مشاور خانواده با تاکید بر اینکه جوانان باید در زندگی زناشویی منعطف باشند، تاکید کرد: جوانان ما آنقدر غرور دارند که می‌گویند من همینم که هستم حتی بسیاری از مواقع دیده شده وقتی شوهر موضوعی را درخواست می‌کند، زن می‌گوید همان موقع که با من ازدواج کردی من اینگونه بودم پس همان موقع چشمانت را باید باز می‌کردی درحالی که ما وقتی وارد زندگی مشترک می‌شویم باید تغییر کنیم و با انعطاف پذیری خود را با خواسته‌های یکدیگر وفق دهیم.

او افزود: یکی از تعاریف هوش، توانایی سازگاری بالاست یعنی افرادی که می‌توانند با شرایط جدید خود را سازگار کنند به طور کلی آدم‌های باهوش‌تری هستند بنابراین در مرحله دوم ما باید بپذیریم کامل نیستیم و در مواقعی باید تغییر کنیم.

مهر با اشاره به لزوم کنار آمدن با خانواده‌ها اظهار کرد: مرحله آخر مهارت‌ کنار آمدن با دیگران است یعنی ما بتوانیم با دیگران به خصوص خانواده  همسرمان کنار بیاییم که اولین مرحله این کار پذیرش تفاوت‌هاست.

او  گفت: دخترها و پسرها آگاه باشند که حتما برخی از رفتارهای خانواده همسر خود را دوست ندارند کما اینکه آنها هم برخی از عادت‌های عروس و داماد خود را دوست ندارند اما نمی‌توانیم به این دلیل که از رفتار آنها خوشمان نمی‌آید با آنها قطع رابطه کنیم چرا که ریشه هر فرد در خانواده اوست و نمی‌توانیم کسی را از ریشه‌اش جدا کنیم.

این روانشناس در پایان با تاکید بر لزوم مراجعه به مشاوره تصریح کرد: در تمام این مراحل یعنی پذیرش تفاوت‌ها، شناخت آنها، نحوه برخورد با آنها، یادگیری مهارت‌های ارتباطی و نحوه کنار آمدن با خانواده‌ها فرد رواشناس و مشاور کمک بسیار زیادی می‌کند و حتما جوانان باید در این مراحل از این متخصصان استفاده کنند.

انتهای پیام: 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز