سخنگوی وزارت بهداشت و درمان:

کمبود کیت داریم/ ۹۵درصد داوطلبان کنکور خواستار برگزاری آزمون هستند/زمان بازگشایی مدارس به شرایط روز بستگی دارد/اگر کنکور به آینده موکول شود پاییز با آنفلونزا مواجه می‌شویم

۱۳۹۹/۰۵/۰۸ - ۱۱:۳۱:۰۱
کد خبر: ۱۰۳۶۴۷۲
کمبود کیت داریم/ ۹۵درصد داوطلبان کنکور خواستار برگزاری آزمون هستند/زمان بازگشایی مدارس به شرایط روز بستگی دارد/اگر کنکور به آینده موکول شود پاییز با آنفلونزا مواجه می‌شویم
سیما السادات لاری به بررسی آخرین وضعیت کرونا در کشور پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در برنامه طبیب درباره فاصله گذاری اجتماعی گفت: فاصله یک مترو نیم از لحاظ علمی مورد تایید واقع شده است.

او درباره مرگ و میر ناشی از کرونا افزود: در ابتدا همگان فکر می‌کردند که این بیماری همچون آنفلونزا در تابستان از بین می‌رود. در حالی که شاهد موج دوم هستیم و برخی بر این باورند که این ویروس جهش یافته است.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: در کشور آمار فزاینده ای از نرخ مبتلایان را شاهد هستیم. این بیماری با رفتارهای اجتماعی هماهنگ است. برای مثال در اسفند 98 شاهد کاهش آمار بودیم، طبیعتا با رعایت فاصله گذاری اجتماعی میزان مبتلایان کاهش یافته است. در بیماری‌های مرس، سارس و ... نیز هر وقت عادی انگاری در بین مردم افزایش یافت جامعه متضرر شد. 

سخنگوی وزارت بهداشت و درمان اظهار کرد: هم اکنون به دلیل خستگی مردم  و عادی انگار شاهد افزایش مبتلایان هستیم.

او درباره مشکلات کادر درمان در ایام کرونا گفت: یکی از مشکلات خستگی کادر درمان است. این گروه مردانه وارد عمل شده‌اند. در ابتدا شیوع کرونا کادر درمان جانشان را کف دست گرفته و همچنان غیرتمندانه به فعالیت پرداختند.

لاری درباره جذب پرستار افزود: 3 هزار نیروی پرستار بعد از کرونا جذب شد که دو هزارو 500  نفر با فوریت جذب  شده و دو هزار و 200 نفر دیگر قرار است  و قرار دادی شوند.

لاری درباره تغییر علائم کرونا گفت: کاملا نمی توان در این باره صحبت کرد. بیماری به شکل تب و ضعف و مشکلات تنفسی خودش را نشان می دهد. افراد مسن  و کسانی که داری بیماری زمینه‌ای هستند بیشتر مورد ابتلا قرار دارند و هم اکنون نیز شاهد افزایش ابتلای کودکان و جوانان به کرونا هستیم. نادانسته‌ها در زمینه کرونا فراوان  است.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره تولید واکسن کرونا افزود: کمیته علمی در کشور فعال هستند و به شکل مستقیم با دانشمندان دنیا در ارتباط هستند. مراحل تولید واکسن در بخش های لابراتوار، تست حیوان و انسان انجام می‌شود. دو واکسن کرونا در کشور از مرحله تست حیوان عبور کرده‌اند.

به گفته او بر اساس گزارشات  سازمان جهانی بهداشت بعید است زیر یک سال این واکسن به دست ما برسد.

لاری افزود: اینکه واکسن تولید شده ویروس را پوشش بدهد یا خیر جای تامل دارد. باید با فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک این بیماری را کنترل کرد. 

او درباره داروهای کرونا گفت: تولید و توزیع ماسک بر عهده وزارت صمت است. صدا و سیما نیز اقدامات در زمینه تولید ماسک را آموزش داده است. ماسک خانگی در مهار این بیماری مناسب است.

لاری درباره برگزاری کنکور تاکید کرد: خبر نهایی کنکور را سخنگوی سازمان سنجش ماعلام‌می کند. هم اکنون در دیگر کشورها همچون ترکیه و چین کنکور برگزار شده است. داوطلبان از شرایط روحی و روانی خاصی برخوردار هستند. 95 درصد داوطلبان خواستار برگزاری کنکور هستند. درباره آزمون دکتری و ارشد پروتکل‌های بهداشتی رعایت شده است. برای مثال تعداد حوزه‌ها  و روزهای کنکور افزایش یافته و اتاق‌های ایزوله در اختیار داوطلب قرار گذاشته شده است. حتی ورود و خروج داوطلب با فاصله گذاری اجتماعی باید باشد. تمامی این اقدامات باید با سازمان‌های ذی ربط هماهنگ شود تا بهترین تصمیم گیری انجام شود.

 به گفته او اگر قرار است کنکور عقب بیافتد به پاییز برخورد می‌کنیم، این در حالی است که جوانان در مقابل کرونا مقاومت‌تر هستند ، اما در پاییز آنفلونزا داوطلبان را تهدید می‌کند، چون هیچ فردی در برابر آنفلونزا مصون نیست. 

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص وجود کیت تشخیصی اظهار کرد: هم اکنون شرایط آزمایش کرونا در کشور مناسب است و تمامی مراکز درمانی کیت در اختیار دارند، اما باز هم دسترسی ایده آل نیست. هنوز هم کمبود کیت وجود دارد. 

لاری درباره وضعیت کرونا در دیگر کشورها گفت: برخی از کشورها توانسته‌اند محدودیت‌های بیشتری تعیین کنند، طبیعتا موفق عمل کرده‌اند. در کل جهان کرونا در حال افزایش است. به باور سازمان جهانی بهداشت هیچ وقت برای مقابله با کرونا دیر نیست.

او درباره شروع سال تحصیلی و بازگشایی مدارس بیان کرد: بر اساس آخرین تصمیمات  15 شهریور زمان بازگشایی مدارس بود، اما تمامی تصمیمات به شرایط روز در شهریور ماه بستگی دارد. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز