کهرم:

لکه های نفتی خلیج فارس را نابود می کند

۱۳۹۹/۰۵/۱۱ - ۰۶:۲۳:۲۶
کد خبر: ۱۰۳۷۳۹۴
لکه های نفتی خلیج فارس را نابود می کند
یک متخصص حوزه محیط زیست تاکید کرد: لکه های نفتی نزدیک به 50 سال است به صورت جدی در خلیج فارس وجود دارد. معضل جدی در این حوزه این است که کشتی از دریای شمال واقع در اروپا به منطقه خلیج فارس می آید و از همان منطقه مقداری آب برای توازن بارگیری می کند و پس از آن در خلیج فارس اقدام به بارگیری نفت می کنند و آن آب آلوده و آغشته شده به نفت را در خلیج فارس تخلیه می کنند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ طی روزهای گذشته دو لکه نفتی بزرگ در نزدیکی میدان نفتی ابوذر در خلیج فارس مشاهده شد که پس از آن شناور امدادی ناجی سازمان بنادر و دریانوردی برای ارزیابی و بازدید میدانی به محل اعزام شد و با توجه به مشاهده دانه های تاربال نفتی که در روزهای اخیر در سواحل گناوه تا دیلم به طول حدود 20 کیلومتر پراکنده شده بود. سازمان حفاظت محیط زیست به منظور پاکسازی سواحل منطقه آغاز به کار کرده است اما به نظر نمی رسد این اولین و آخرین بار باشد. آسیبی بزرگ که کارشناسان معتقد هستند بارها و بارها تکرار شده است و قسمتی از حیات خلیج فارس را در آینده نزدیک نابود خواهد کرد.

اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست در این خصوص گفت: به صورت متوسط هر هفته 4 لکه نفتی بر روی خلیج فارس شکل می گیرد. علت اولیه شکل گیری این لکه ها سکوهای نفتی هستند. کشورهای امارات و ایران به علت قدیمی بودن برخی تاسیسات نفتی بیشتر در این عرصه  با مشکلاتی رو به رو هستند.

او افزود: زمانی که به جزایر خلیج فارس سفر می کنید از دور احساس می شود اطراف آن ها از سنگ های سیاه تشکیل شده است در حالی که این جزایر جنس مرجانی دارند که همان کربنات کلسیم بوده و باید همچون استخوان انسان  سفید باشند. اینجا هست که دومین و مهم ترین علت سیاه شدن این جزایر و آب ها مشاهده می شود که آن کشتی هایی است که در مسیر رفت و آمد به صورت مداوم در حال نشت نفت هستند. 

این متخصص حوزه محیط زیست تاکید کرد: این لکه های نفتی نزدیک به 50 سال است به صورت جدی در خلیج فارس وجود دارد. معضل جدی در این حوزه این است که کشتی از دریای شمال واقع در اروپا به منطقه خلیج فارس می آید و از همان منطقه مقداری آب برای توازن بارگیری می کند و پس از آن در خلیج فارس اقدام به بارگیری نفت می کنند و آن آب آلوده و آغشته شده به نفت را در خلیج فارس تخلیه می کنند.

کهرم با اشاره به ضعف نظارت در این حوزه به عنوان اصلی ترین عامل افزود: متاسفانه در این زمینه هیچ نظارت زیست محیطی صورت نمی گیرد. امروزه اگر یک کشتی از خاورمیانه به سمت استرالیا برود آب توازن آن و مخزن آن به صورت کامل کنترل می شود و مجبور هستند از آب های عمیق آب گیری کنند و اگر این اقدام را انجام ندهند کشتی ها توقیف می شوند. در برخی کشورها حتی تعداد بطری های مصرف شده آب پرسنل کشتی را نیز مورد شمارش قرار می دهند تا مطمئن شوند آن ها را در دریا نریخته باشند.

مشاور سابق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امروزه این نظارت ها در خلیج فارس وجود ندارد و متاسفانه کسی به فکر محیط زیست نیست. هیچ موجود زنده ای با نفت سازگار نیست و خلیج فارس و تمام موجودات آن را مسموم و نابود می کند و حیات خلیج فارس در آینده نزدیک با چالش های جدی مواجه می شود.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز