وزیر نیرو خبر داد:

افزایش ۵ درصدی مصرف برق در کشور

۱۳۹۹/۰۵/۱۱ - ۲۳:۲۳:۴۶
کد خبر: ۱۰۳۸۰۱۷
افزایش ۵ درصدی مصرف برق در کشور
رضا اردکانیان گفت: تابستان امسال زودرس بود و دمای بالا و گرمای مستمر باعث شد شرایط به طوری متفاوتی باشد. امسال ۵ درصد افزایش مصرف برق داشته ایم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ رضا اردکانیان، وزیر نیرو با حضور در برنامه نگاه یک گفت: منابع این صنعت متکی به داخل است اما میزان مصرف به عملکرد مردم بستگی دارد. تابستان امسال بسیار سریع فرا رسید و دمای بالا و گرمای متداوم و شدید باعث شد شرایط به طوری متفاوتی باشد. امسال ۵ درصد افزایش مصرف برق داشته ایم.

او افزود: منابع حیاتی کشور متعلق به نسل‌های آینده است و باید توجه ویژه‌ای در خصوص میزان مصرف آب و برق داشته باشیم. ما هرسال یک میلیون  مشترک جدید برق داریم و باتوجه به سال جهش تولید تمامی واحدهای تولیدی و خدماتی شروع به کار کرده اند که باعث شده مصرف انرژی افزایش پیدا کند. برنامه ما این است که در تابستان امسال اوج بار کمتری داشته باشیم به طوری که هیچ خاموشی نداشته باشیم.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: ما امسال به صنایع بزرگ ۱۰ درصد بیشتر انرژی داده ایم که این نشان دهنده فعال شدن کارگاه‌های تولیدی است و همچنین در بخش کشاورزی ۴/۵ درصد افزایش مصرف انرژی داشته ایم. چند صد هزار دستگاه ترانس فرسوده داریم که باید سرمایه گذاری عظیمی در خصوص نوسازی آن صورت گیرد چرا که باعث بروز اختلال‌هایی در شبکه برق می شود.

اردکانیان گفت: خوشبختانه خاموشی به دلیل کمبود تولید برق نداشته ایم، اولویت ما مصارف داخلی است. ما با کشور‌های همسایه تبادل انرژی داریم، ولی برخی از اختلالات پیش آمده در حوزه برق به دلیل صادرات نبوده است. سال گذشته ۲۲۷ پروژه در پویش الف ب ایران به بهره برداری رسید و امسال ۲۵۰ پروژه با سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد تومان تا پایان سال محقق می‌شود.

این مقام مسئول در دولت داوزدهم بیان کرد: گردش مالی خسارت بیمه در سال ۹۸، ۸۴ میلیارد تومان و در سال ۹۹ حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است و شرکت توانیر، برق منطقه‌ای و توزیع برق و شرکت بیمه به صورت متمرکز فرآیند را رصد می‌کنند.

او افزود: این پروژه با اهداف دسترسی آسان و شفاف مردم برای اعلام خسارت‌های ناشی از حوادث داخل منزل، اعلام کد رهگیری به مردم و نظارت بر اجرای روند پرداخت خسارت از طریق شرکت بیمه مربوطه اجرا شده که با این اقدام دیگر نیاز به مراجعه حضوری مردم نیست و پرداخت خسارت‌ها به مردم افزایش می‌یابد. خوشبختانه با اجرای طرح پویش الف ب ایران برخی از روستا‌ها به شبکه آب و برق متصل شده اند و مابقی هم در دستور کار قرار گرفته است. صادرات خدمات فنی و مهندسی ما طی ۶ سال گذشته مربوط به آب و برق بوده که رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

وزیر نیرو اظهار کرد: با وجود اینکه در سبد هزینه‌های خانوار سرجمع بهایی که برای آب و برق پرداخت می‌شود، درصد بسیار ناچیزی است و حتی زیر یک درصد است، اما به همکارانم توصیه کرده‌ام اگر چنانچه با تاخیر در پرداخت بهای آب و برق مواجه می‌شوند حداکثر همراهی را با مشترکان داشته باشند و سعی کنیم از این طریق دوران نسبتا پرفشار را برای بخشی از مشترکان کمی سهل کنیم.

اردکانیان در پایان اذعان کرد: با توجه به اتکای قابل توجه منابع درآمدی آب و برق به وصولی مشترکان و اتکای بسیار کم آن به بودجه عمومی کشور، فشار هر نقصان قابل ملاحظه‌ای در دریافت این وصولی‌ها به مردم و مشترکان وارد می‌شود. چرخ صنعت آب و برق با اتکای به این منابع درآمدی می‌چرخد. سعی کردیم از ظرفیت‌های دیگر در اختیار از جمله مسئولیت وزارت نیرو به عنوان رییس ایرانی کمیسیون همکاری‌های اقتصادی اوراسیا استفاده کنیم.

//انتهای پیام:5

نظر شما