وزیر بهداشت مطرح کرد:

سامانه ۴۰۳۰ کمک موثر در مدیریت کرونا/ در تولید داروی‌های موثر در درمان کرونا از دیگر کشور‌ها عقب نیستم

۱۳۹۹/۰۵/۱۲ - ۱۱:۰۱:۲۵
کد خبر: ۱۰۳۸۱۷۳
سامانه ۴۰۳۰ کمک موثر در مدیریت کرونا/ در تولید داروی‌های موثر در درمان کرونا از دیگر کشور‌ها عقب نیستم
سعید نمکی درباره تولید واکسن کرونا گفت: نه تنها در کشور ما بلکه در دنیا کسی نمی‌داند که واکسن کرونا چه زمانی تولید می‌شود در زمینه درمان با همکاری شرکت‌های دانش بنیان از هیچ کشور در جهان عقب نیستم .

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان در جلسه با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گفت: در روزهای نخست شیوع بیماری کرونا حجم این بیماری برای ما نفس‌گیر بود و افرادی که در این روزها دست ما را گرفتند در ذهن ما می‌مانند. 

او اظهار کرد: در روزهای اولیه شیوع کرونا ستاد اجرایی فرمان امام(ره)  در تامین مایحتاج اولیه بیمارستان‌ها اقدام کرد. این در حالی است که در روزهای نخست شیوع کرونا برخی از افراد خبیث نمی‌گذاشتند  کاری از پیش ببرود.

وزیر بهداشت گفت: در وزارت بهداشت اقدامات مناسبی انجام شد. در حالی که  در بسیاری از کشورها دچار تنش بودند اما در ایران در کمتر از 50  روز از شیوع کرونا تعداد مرگ و میر ها به شکل قابل توجهی کاهش یافت و در برخی استان ها وضعیت سفید شد. سامانه 4030 اگر در کنار ما نبود بی شک این دستاورد محیا نمی‌شد که این موفقیت با ستاد اجرایی فرمان امام محقق شد.

نمکی افزود: برخی از داروها را در مجامع علمی کم تاثیر یا بی‌تاثیر می‌دانند. در حالی که در تمامی مجامع علمی این چنین است زیرا کرونا یک ویروس نوظهور بوده که دارای پیچیدگی‌های فراوانی است. به طور مثال ما با دارو ها و روش های بسیاری روبرو هستیم که ممکن است امروز موثر باشند اما فردا طی تحقیقات جدید مشخص شود بی تاثیرند اما آنچه که بیش از پیش اهمیت دارد، مایوس نشدن مردم از ما است و بدانند که اگر در یک کشور پیشرفته از داروهای فراوان استفاده می‌شود در کشور ما نیز چنین امری محقق شده است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: بیماران ما به دلیل سن و سال و کمبود امکانات پشت در بیمارستان نماندند، حتی افاغنه بدون کارت اقامت هم پشت در بیمارستان‌ها  و مراکز درمانی نماندند.

او درباره تولید داروی رمدسیویر و فاویپیراویر از سوی ستاد اجرایی فرمان امام گفت: تولید این داروها در پاییز به دلیل شیوع آنفلونزا موثر است. 

وزیر بهداشت درباره تولید واکسن گفت: نه تنها در کشور ما بلکه در دنیا کسی نمی‌داند که واکسن کرونا چه زمانی  تولید می‌شود در زمینه درمان با همکاری شرکت‌های دانش بنیان از هیچ کشور در جهان عقب نیستم .

به گفته او بجای پیش پرداخت واکسن به  کشورهای بلاتکلیف  می توان با قیمت ناچیز واکسن آنفلونزا را در کشور تولید کرد و با همکاری شرکت‌های دانش بنیان می‌توان اقدامات موثری انجام داد.

نمکی تاکید کرد: یکی از دلگرمی ها در نظام سلامت حمایتی‌های بی دریغ مقام معظم رهبری است، ایشان یک الگوی بلند نظرانه را به دنیا تعلیم داده است. سفارشات ایشان به نیروی‌های مسلح به ما دلگرمی ما می داد. دفاع از مدافعان سلامت نیز از اهمیت ویژه برخوردار است.

او افزود: وفاق ملی در سایه این ویروس محیا شد. از تمامی افراد کمک کننده در زمینه مهار این ویروس تشکر ویژه دارم و سپاسگذاری کنم.

نظر شما