سمن‌های جوانان برای کشور چه کردند؟

۱۳۹۹/۰۵/۱۴ - ۰۹:۲۹:۱۸
کد خبر: ۱۰۳۸۵۷۱
سمن‌های جوانان برای کشور چه کردند؟
اداره کل مشارکت‌های اجتماعی و فعالیت‌های داوطلبانه جوانان که تحت نظارت وزارت ورزش و جوانان در حال فعالیت هستند، اقداماتی را در طی یک سال گذشته انجام دادند که تشریح آن را می‌خوانید.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ اداره کل مشارکت‌های اجتماعی و فعالیت‌های داوطلبانه جوانان در سال‌های اخیر با هدف برنامه‌ریزی، سنجش و پایش شاخصه‌ها در راستای ارتقاء مشارکت‌های اجتماعی جوانان، بسترسازی و ارتقاء مشارکت اجتماعی جوانان و رفع موانع و چالش‌های پیش‌روی آن، توانمندسازی جوانان و بهره‌برداری از ظرفیت آنان در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی، زمینه‌سازی تشکیل شبکه اجتماعی جوانان، شناسایی، ارزیابی و بهره‌برداری از استعداد و توانمندی جوانان و فعالین حوزه جوانان در راستای اهداف نظام جمهوری اسلامی، سازماندهی جوانان در راستای ارتقاء مشارکت‌های اجتماعی جوانان، توانمندسازی و تخصصی نمودن فعالیت تشکل‌ها و گروه‌های فعال در امور جوانان، ارتقاء تعامل تشکل‌ها با دستگاه‌های اجرایی و همگرایی در بین تشکل‌های فراگیر جوانان، تشکیل شده و اقدامات بسیار خوبی در سطح کشوری انجام داده است.

اهم اقدامات انجام شده در حوزه مشارکت‌های اجتماعی

انجام فرآیند اعتبارسنجی و رتبه بندی سمن های جوان به منظور  شناسایی  سازمان های مردم نهاد  (در این راستا تمام سمن های جوانان در 31 استان ارزیابی شده و از نظر کیفیت و توانمندی در چهار سطح رتبه بندی خواهند شد)،  تفاهم با وزارت کشور برای صدور پروانه سمن های حوزه جوانان، تفاهم با اداره کل ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری برای ثبت رسمی سمن های جوانان و صدور شناسه (به این ترتیب سمن ها امکان افتتاح حساب و انجام عملیات مالی را به دست خواهند آورد)، تصویب اساسنامه مجمع ملی جوانان در شورای عالی جوانان، افزایش تعداد سمن های حوزه جوانان به بیش از 3000 سمن و برنامه ریزی لازم برای اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه به ازای هر 5هزار جوان، یک سمن جوان داشته باشیم،  شبکه سازی سمن های تخصصی در کل کشور (ایجاد دبیرخانه شبکه تخصصی گردشگری در تبریز و کارآفرینی در گیلان، آسیب های اجتماعی کرمان)، مکانیزه و الکترونیکی شدن فرآیندهای صدور مجوز ، ارتباط با متقاضیان ثبت سمن و برنامه ریزی برای الکترونیکی شدن تمام فرآیندهای مرتبط با توانمندسازی سمن ها تا بهار  از جمله اهم اقدامات انجام شده در حوزه مشارکت‌های اجتماعی 1398 است.

شفافیت و پیشگیری از بروز فساد در سمن‌ها

با راه اندازی سامانه مشارکت های اجتماعی، تشکیل شورای داوری و اعلام شفاف اعتبارات واریزی به حساب سمن ها، عملا یکی از مهمترین گلوگاه های فساد در حوزه سازمان های مردم نهاد جوانان بسته شده و انضباط مالی در این حوزه ایجاد شده است.

در فرآیند جدید:

1. دیگر نیازی نیست سمن ها، طرح های پیشنهادی خود را به اداره کل ورزش و جوانان بیاورند. بلکه کافی است با نام کاربری، آن را در سامانه ثبت کنند. این موضوع باعث برقراری عدالت می شود چرا که در گذشته سمن های دارای مجوز از شهرستان های دور از مرکز به خاطر بعد مسافت، رغبتی به ارائه طرح نداشتند و بیشتر طرح ها به سمن های مرکز استان می رسید.

2. تمام مراحل از ثبت طرح تا بررسی و تایید از مرکز قابل رصد بوده و دیگر هیچ طرحی در میانه راه به بهانه گم شدن کنار گذاشته نمی شود و هرجا هم متوقف شود قابل نظارت وپیگیری خواهد بود.

3. سرعت بررسی طرح ها افزایش پیدا کرده، چرا که کارشناسان استانی تنها مدت زمان مشخصی فرصت دارند هر طرح را بررسی، تایید و یا رد کنند و در صورتی که فرآیند بیش از حد طولانی شود سیستم، اتومات طرح را به مرحله بعدی ارسال خواهد کرد.

4. با تشکیل شورای داوری، اختصاص کمک های حمایتی دیگر به سلیقه یک شخص گره نخورده و یک شورا شامل 2 نماینده سازمان های مردم نهاد، دو استاد دانشگاه و معاون جوانان استان مسئولیت بررسی را برعهده دارند. حال آنکه در گذشته اعتبارات تنها با نظر معاون جوانان تخصیص پیدا می کرد. در واقع در مکانیزم جدید اداره کل ورزش جوانان تنها یک حق رای از 5رای را دارد. در نتیجه امکان زد و بند، پولشویی و مراودات غیرسالم به شدت کاهش پیدا کرده است.

5. رای اعضای شورای داوری و دلیل رد یا پیشنهاد اصلاح طرح هم شفاف شده و دیگر این امکان وجود ندارد به دلایل واهی با رای مخفی، طرحی کنار گذاشته شود. همچنین فرآیند اعتراضات متقاضیان هم تسهیل شده است.

6. در نهایت از آنجاکه تمام مبالغ تخصیص داده شده به صورت رسمی در سامانه مشارکت های اجتماعی منتشر می شود کاملا قابل رویت خواهد بود که چه تشکلی بابت چه کاری، چه مبلغی را در چه تاریخی دریافت کرده است و این حق برای سمن ها وجود دارد در صورتی که مبلغ مصوب را کامل دریافت نکرده اند شکایت کنند.

انتهای پیام: 2.5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز