شهردار تهران:

بخش اول خط ۱۰ مترو به زودی افتتاح می‌شود/ پیگیری پرونده‌های فساد بی سر و صدا است/ شهرداری در سیل، آتش سوزی و مدیریت حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی اصلی‌ترین بازوی دولت بود

۱۳۹۹/۰۵/۱۳ - ۱۰:۴۹:۰۶
کد خبر: ۱۰۳۸۷۳۴
بخش اول خط ۱۰ مترو به زودی افتتاح می‌شود/ پیگیری پرونده‌های فساد بی سر و صدا است/ شهرداری در سیل، آتش سوزی و  مدیریت حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی اصلی‌ترین بازوی دولت بود
نشست خبری مجازی شهردار تهران در آستانه روز خبرنگار برگزار شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نشست خبری مجازی پیروز حناچی، شهردار تهران صبح امروز دوشنبه 13 مرداد 99 در آستانه روز خبرنگار با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

مترو و اتوبوس با 50 درصد ظرفیت فعالیت می کنند

او در ابتدای این نشست با اشاره به شیوع کرونا و وضعیت تامین منابع شهرداری تهران گفت: موضوع شیوع کرونا، برای شهرداری تهران دو معنا دارد یکی افزایش هزینه و دیگر کاهش درآمد که مشکل همه شهرداری ها است.

حناچی گفت: خیلی از درآمدهای عادی شهرداری در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و... تحت تاثیر قرار گرفته است چرا که جمعیت زیادی نمی توانند حضور پیدا کنند و باید رعایت فاصله فیزیکی صورت گیرد و ما مجبور هستیم از ظرفیت کمتر با همان ناوگان قبلی فعالیت کنیم. مترو و اتوبوس با 50 درصد ظرفیت کار می کند.

مشکل همیشگی شهرداری ها در بخش غیر نقد

شهردار تهران با اشاره به برنامه پیش رو اظهار کرد: حدود 70 درصد در بخش نقد و در بخش غیر نقد در شرایط عادی مشکل داشتیم. تلاش کردیم لایحه دو فوریتی ارائه بدهیم. در شورا تصویب شده و بندهای از آن باید حل شود.

حناچی افزود: سعی کردیم هزینه جاری را کم کنیم و با لایحه به شورا سعی کردیم این فضای درآمدی موجود بشکنیم. همچنین 70 درصد بودجه آزاد را در اختیار حمل و نقل گذاشتیم و توانستیم اوراق مشارکت 97 و 98 را بگیریم.

شهردار تهران ادامه داد: بخشی از اوراق مشارکت سال 97 مربوط به بانک آینده است و 910 میلیارد در بانک مانده بود که با همکاری این بانک تسویه شد و به شهر تعلق گرفت که بازپرداخت آن ها 50 درصد به عهده دولت و 50 درصد بر عهده ماست.

او تصریح کرد: سال 98، 1500 میلیارد برای اوراق مشارکت است که 500 هزار میلیارد برای اتوبوسرانی و بقیه برای مترو است. و قصد داریم خط 6 و 7 تکمیل شود. همچنین بخش اول خط 10 به زودی افتتاح می شود.

اعلام پرونده های قضایی پیش از حکم ممنوع است

او در خصوص چرایی نبود شفافیت در شهرداری تهران اظهار کرد: پرونده هایی که جنبه قضایی دارد پیش از اعلام حکم خلاف رویه های قضایی است. خیلی موارد مقامات قضایی از ما گزارش می خواهند و ما آن ها را آماده می کنیم و مدعی العموم این پرونده ها را احتمالا بررسی می کند و پس از ارائه حکم به اطلاع عمومی می رسد.

حناچی گفت: در مواردی که شهرداری متضرر شده، شهرداری آن را از طریق قسمت حقوقی بررسی می کند و پس از گرفتن حکم آن را اعلام خواهیم کرد.

پیگیری پرونده های فساد بی سر و صدا

حناچی با اشاره به پرونده های قضایی شهرداری تهران بیان کرد: پرونده های فساد که مربوط به احقاق حقوق شهرداری و سیستم اداری بی سر و صدا در حال تعقیب است و اصرار نداریم خیلی بیان کنیم و بسیاری از موارد احقاق حقوق داشتیم.

شهردار تهران در خصوص انتقادهای اعضای شورای شهر به عملکرد حضور حناچی در هیئت دولت گفت: حضور شهردار تهران در دولت قانون نیست و مطابق آیین نامه های هیئت دولت، شهردار تهران عضو هیئت دولت نیست و سنتی از زمان مرحوم رفسنجانی بود. حضور شهردار تهران در دولت مفید بود که پیگیری اوراق مشاکرت نتیجه ممارست شهردار از معاون اول، وزیر کشور، رئیس بانک مرکزی و... بود. حضور شهردار پایتخت به نمایندگی از کلان شهرها که 50 میلیون جمعیت شهری کشور است تاثیر گذار است.

او ادامه داد: در بسیاری از تصمیمات می توانیم نقش داشته باشیم و بر عکس آن دولت هم به این ارتباط نیاز دارد و بسیاری از مطالبی که در اداره امور شهر دارد راحت ملی می شود ولی قانونا شهردار تهران عضو هیئت وزیران نیست.

حناچی اضافه کرد: سیل 98 در گرگان، خرم آباد، چابهار، خوزستان، آتش سوزی زاگرس، مدیریت حادثه هواپیما اوکراینی و شرایط کرونا، شهرداری اصلی ترین بازوی اجرایی دولت بوده است. دولت و شهرداری نیازمند هم هستند و انشالله مشکل به زودی حل می شود.

شهردار تهران در ادامه واکنش های داوطلبانه نسبت به برخی وقایع را درست ندانست.

تعداد زیادی از املاک پس گرفته شده است

او با اشاره به وضعیت محله جماران گفت: حدود 146 پلاک مسکونی در این طرح درگیر است که 35 پلاک آن در تمک ارگان ها و یا موسسه نشر آثار امام است و درگیری عمومی محلی در آن وجود ندارد.  تعداد زیادی از ساخت و سازها بر اساس ضوابط ساخته شده اند.

حناچی اظهار کرد: عموما در مقیاس های بزرگ و با اهمیت شورای عالی شهرسازی ورود پیدا می کند و می تواند طرح ویژه ای تصویب و یا بازبینی کند البته رویکرد این است که بازبینی بر اساس کمیسیون ماده 5 خواهد بود.

شهردار تهران در خصوص بازپس گیری املاک شهرداری تهران گفت: 3 هزار ملک از املاک در اختیار غیر است که بخشی از آن ها بر اساس قانون در اختیار فضاهای اجتماعی است. برخی از آن ها برای واگذاری مصوبه شورای شهر را ندارند که به این ترتیب کمیته سه نفره ای تشکیل شده است.

او ادامه داد: تعداد زیادی از املاک را پس گرفتیم و کماکان در حال انجام است. در مورد فروش املاک به صورت مزایده عمل می کنیم و سازمان املاک با برگزاری مزایده ها موضوع را تعقیب می کند و مزایده هایی برگزار می شود که متقاضی نداشته باشد یا محدود باشد.

حناچی اظهار کرد: ملک اقدسیه به مزایده گذاشته شده و متقاضی دارد و در حال انجام فرآیندها هستیم.

نتیجه لغو طرح ترافیک سبب افزایش سفرهای غیر ضروری شد

شهردار تهران با اشاره به لغو طرح ترافیک در پایتخت گفت: طرح ترافیک تهران چندین بار در اواخر سال گذشته و در نیمه اسفند و موج کرونا برداشته شد و هنگامی که خواستیم اجرا کنیم با ستاد کرونا مطرح کردیم و آن ها گفتند با مصوبه شورای ترافیک می توانید انجام دهید. در حال حاضر یک هفته تعلیق شده است که به دلیل افزایش ابتلا و فوتی های کرونا است.

حناچی ادامه داد: گزارشی ارائه شد که نتیجه لغو طرح ترافیک سبب افزایش سفرهای غیر ضروری می شود.

او با اشاره به برخی پیشنهادات گفت: پیشنهاد شد دورکاری ها تا 50 درصد افزایش پیدا کند که البته مشکلاتی ایجاد می کرد که با این پیشنهاد موافقت نشد. تاثیرات لغو طرح را در حال حاضر در خصوص آلودگی و ابتلا در حال بررسی هستیم. در کشورهای دنیا هم شدت طرح ها و محدودیت ها افزایش پیدا کرد.

پیگیری شهردار تهران در خصوص حادثه سید خندان/ افراد پیاده نباید بزرگراه را نظافت کنند

شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگار برنا مبنی بر ارائه خدمات به کارکنان شهرداری که در حین خدمت دچار حادثه شده اند، گفت: برخی از این ها کارمند شهرداری هستند و آنان را تحت پوشش قرار می دهیم و افرادی که کارمند شهرداری به طور مستقیم نیستند مطابق بیمه به آن ها خدمت ارائه می شود.

حناچی با اشاره به حادثه ای که چند روز پیش متوجه کارکنان خدمات شهری و منجر به فوت چند نفر شد، گفت: این حادثه بحث نظافت در نزدیک پل سیدخندان بوده و بخشنامه ای داشته ایم که افراد پیاده نبایددر بزرگراه ها حضور داشته باشند.

او بیان کرد: برای افرادی که در حین ماموریت برایشان مشکل پیش می آید،  حمایت می کنیم. همچنین در خصوص این حادثه در حال پیگیری هستیم.

تامین 500 دستگاه اتوبوس از اعتبارات ستاد کرونا

شهردار تهران در خصوص دیگر سوال خبرنگار برنا مبنی بر تعلق بودجه تامین ناوگان حمل و نقل از سوی ستاد کرونا گفت: در خصوص ناوگان برای 500 دستگاه بازسازی اتوبوس اعتباراتی گرفته و قرار دادهایی بسته شده است.

حناچی افزود: اتوبوس را راحت می توان بازسازی کرد و عملا نو می شوند. با اعتبارات ستاد کرونا در حال تامین500 دستگاه اتوبوس هستیم.

تائید وضعیت نامناسب پله برقی های پایتخت

او در خصوص وضعیت بد پله های برقی گفت: بعد از تحریم ها پله های برقی دچار مشکل شدند ولی برخی مشکلات هم درون سازمانی است که در حال رفع آن هستیم.

مطالعات طرح جامع پسماند آماده ارائه است

حناچی در خصوص میزان تولید زباله در تهران اظهار کرد: فرآیند دفن و جمع آوری زباله پیچیده است و بخشی از آن با شهرداری است و مطالعات طرح جامع پسماند آماده ارائه است اما بحث کرونا باعث شد این امر متوقف شود چرا که  نمی توانیم تفکیک را انجام دهیم.

شهردار تهران افزود: نزدیک 7 هزار تن در روز زباله داشتیم و تا قبل از کرونا 1700 تن کاهش پیدا کرده بود. این ایده ما است که حداقل زباله ممکن را باید دفن کنیم.

لایحه شب بیدار به جای زیست شبانه

او در خصوص لایحه زیست شبانه گفت: این لایحه تحت عنوان شب بیدار در دست پیگیری است. این موضوع خیلی نیاز به لایحه نداشت و در ماه مبارک رمضان اقداماتی صورت گرفت با این وجود این لایحه در دست بررسی است.

هیچ کجای دنیا تک تک پلاک ها را به کارگاه ساختمانی تبدیل نمی کنند

حناچی با بیان اینکه یکی از سخت ترین کارهای مدیریتی انتصابات است و گاهی قدری مجبور به مماشات هستیم، افزود: ما اعتقاد به تغییر رویکرد داریم و تاکید بر ساخت و ساز نداریم و امروز می توانم ادعا کنم این اتفاق افتاده و به همین دلیل سختی زیادی متحمل شده ایم.

شهردار تهران افزود: هیچ کجای دنیا تک تک پلاک ها را به کارگاه ساختمانی تبدیل نمی کنند.

//انتهای پیام

نظر شما
پرونده ویژه