محمد مهدی تندگویان:

کاهش ازدواج تابع کاهش جمعیت است / حرف ما هدفمند کردن تسهیلات ازدواج است

۱۳۹۹/۰۵/۱۴ - ۱۱:۲۰:۴۹
کد خبر: ۱۰۳۹۴۳۶
کاهش ازدواج تابع کاهش جمعیت است / حرف ما هدفمند کردن تسهیلات ازدواج است
معاون امور جوانان با بیان این که کاهش ازدواج تابعی از کاهش جمعیت است، تصریح کرد: خطر اصلی کاهش فرزندآری است نه کاهش ازدواج. وقتی در دو دهه گذشته کاهش فرزندآوری و جمعیت داشته باشیم طبیعی است که آمار ازدواج کاهش پیدا کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمد مهدی تندگویان در برنامه چاپ اول شبکه خبر سیما که با موضوع ازدواج روی آنتن رفت، در پاسخ به اجرا نشدن قانون تسهیل ازدواج گفت: اجرا نشدن این قانون به چهار دولت گذشته برمی گردد.

او به دلایل اجرا نشدن این قانون اشاره کرد و گفت: بخشی از آن شاید به تدوین خود قانون و بخشی دیگر به عدم تبعیت دولت اولی که باید آن را اجرا می کرد مربوط می شود.

تندگویان تصریح کرد: خیلی از بندهای قانون تسهیل ازدواج مبهم است و متولی واقعی آن مشخص نیست و البته بند هایی هم دارد که صراحتا متولی را مشخص کرده است که در آن بخش ها موضوع قابل بررسی و پیگیری است.

او دلیل اصلی اجرا نشدن این قانون را عدم تشکیل صندوق اندوخته جوانان دانست و افزود: ( دولت نهم ) موظف بود ظرف ۶ ماه این صندوق را از محل های پیش بینی شده در قانون تشکیل دهد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و در آن زمان هم هیچ گاه پیگیری های لازم از هیچ نهادی صورت نگرفت و این قانون در همان قدم اول مسکوت ماند تا این که مجلس ورود کرد و در این موضوع حدود ۲۴ متهم به قوه قضائیه معرفی شدند.

معاون امور جوانان در خصوص ادغام حوزه ورزش و جوانان نیز گفت: تفکیک این دو حوزه جزو درخواست های اولیه دولت تدبیر و امید بود و در این خصوص لوایحی به مجلس ارائه شد که متاسفانه به تصویب نرسید.

او ادامه داد: ما معتقدیم وقتی حوزه ای ۲۵ میلیون مخاطب را شامل می شود، حق دارد که یک نهاد مستقل در ساختار دولتی داشته باشد.

تندگویان در مورد کاهش آمار ازدواج در کشور نیز گفت: این موضوع چند دلیل دارد اما خطر واقعی کاهش آمار ازدواج نیست بلکه خطر واقعی کاهش جمعیت است.

او تصریح کرد: وقتی در دو دهه گذشته کاهش فرزندآوری و جمعیت داشته باشیم طبیعی است که آمار ازدواج کاهش پیدا کند.

معاون امور جوانان در خصوص تسهیلات دولت در حوزه ازدواج گفت: حرف ما هدفمند کردن تسهیلات ازدواج است. چرا مجموعه خدمات و تسهیلات دولتی نباید هدفمند و به صورت مناسب بین جوانان توزیع شود؟ بنا بر این پیشنهاد وام تجمیعی به جوانان را مطرح کردیم.

او ادامه داد: اگر زیر ساخت ها مشکلی نداشته باشد، یعنی اگر اشتغال و مسکن جوان فراهم باشد، درست این است که دولت کمکی در حوزه ازدواج انجام ندهد چون جوان را کمک بگیر بار می آورد اما متاسفانه در زیر ساخت ها مشکل داریم.

تندگویان در پایان در خصوص اقدامات وزارت ورزش و جوانان در حوزه ازدواج گفت: در چند بخش که وظیفه قانونی داریم مثل آموزش های ازدواج و فراهم کردن اشتغال جوانان اقدامات خوب و اساسی انجام داده ایم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز