وکیل پایه یک دادگستری:

مهاجران غیرقانونی درصورت شناسایی باید اخراج شوند/ در ایران هیچ پلیس ویژه‌ای برای پیگیری پروانه اقامت مهاجران وجود ندارد

۱۳۹۹/۰۵/۱۵ - ۰۵:۵۸:۲۱
کد خبر: ۱۰۳۹۶۱۲
مهاجران غیرقانونی درصورت شناسایی باید اخراج شوند/ در ایران هیچ پلیس ویژه‌ای برای پیگیری پروانه اقامت مهاجران وجود ندارد
مسعود آقایی گفت: بیشتر مشکل ما با اتباع خارجی که غیرقانونی در ایران زندگی می‌کنند این است که آنها در ابتدای ورود به کشور، مجوز اقامت دارند اما پس از پایان مهلت آن به کشور خود بازنمی‌گردند و کسی هم نیست که امور آنها را پیگیری کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ چند میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند که بخشی از آنها حتی در ایران متولد شده اند. عده‌ای از آنان در مدارس و دانشگاه‌های داخل کشور تحصیل می‌کنند و تعدادی از آنان در کشور ما ازدواج کرده و تشکیل زندگی داده‌اند و البته بخشی از نیروی کار در کشور ما نیز همین مهاجران افغان تشکیل می‌دهند. اگر از مشکلاتی که مهاجران غیرقانونی در ایران برای کشور به وجود می‌آورند گذر کنیم، خود این افراد برای گذران زندگی در ایران دچار مشکل هستند و همیشه باید استرس اخراج از کشور را بکشند.

مسعود آقایی، وکیل پایه یک دادگستری، با اشاره به وضعیت اتباعی که به صورت غیرقانونی در ایران زندگی می‌کنند، گفت: رویه قانونی در کشور ما به این صورت است که اگر یک مهاجر غیرقانونی مورد شناسایی قرار گیرد باید سریعا به کمپ منتقل شده و از کشور اخراج شود.

او افزود: این قانون برای همه مهاجران صدق می‌کند و هیچ استثنایی در این خصوص وجود ندارد بنابراین اگر یک مرد مهاجری که به شکل غیرقانونی در ایران زندگی می‌کند با یک خانم ایرانی ازدواج کند، پس از شناسایی باید از کشور اخراج شود مگر اینکه پروانه اقامت دریافت کند و به صورت قانونی در ایران زندگی خود را ادامه دهد.

این وکیل پایه یک دادگستری تصریح کرد: حتی اگر کارفرماهایی که مهاجران غیرقانونی را به کار می‌گیرند شناسایی شوند، علاوه بر پرداخت جزای نقدی، کارگر هم باید به کمپ منتقل و به کشور خود بازگردد.

آقایی در خصوص شرایط حضور قانونی اتباع در کشور گفت: طبق قانون کشور ایران، هر اتباع خارجی باید پروانه اقامت و مجوز کار داشته باشد تا بتواند به شکل قانونی در ایران زندگی کند و از حقوق لازم بهره‌مند شود البته برخی هم وجود دارند که مجوز اقامت دارند اما مجوز کار دریافت نمی‌کنند که این افراد نمی‌توانند در ایران مشغول به کار رسمی شوند و از آن خدماتی که کارمندان دریافت می‌کنند برخوردار شوند.

او افزود: به نظر من بیشتر مشکل ما با اتباع خارجی که غیرقانونی در ایران زندگی می‌کنند این است که آنها در ابتدای ورود به کشور، مجوز اقامت می‌گیرند اما پس از پایان مهلت آن به کشور خود باز نمی‌گردند و کسی هم نیست که امور آنها را پیگیری کند که یا فرد را از کشور اخراج کنند یا اینکه مجوز اقامت او را تمدید کنند.

این وکیل پایه یک دادگستری اظهار کرد: معمولا پلیس یا ارگان ویژه‌ای وجود ندارد که به صورت تخصصی دنبال این موارد باشد و کارهای تمدید اقامت اتباع را پیگیری کند، فقط بخشنامه‌هایی در این خصوص به ارگان‌ها و سازمان‌ها صادر شده که مثلا اجازه ندارند اتباع خارجی بدون مجوز را تحت پوشش هیچ بیمه‌ای قرار دهند و سایر محدودیت‌هایی که برای اتباع غیرقانونی در نظر گرفته شده تا شرایط حضور آنها فراهم نشود به این ترتیب یا از کشور بروند یا اینکه اقدام به دریافت مجوز کنند.

آقایی با اشاره به موج مهاجرت نیروهای افغان از ایران گفت: اتباعی که به صورت غیرقانونی در ایران زندگی می‌کنند به مشاغل غیررسمی که عمده آن کارگری ساختمان است، مشغول می‌شوند اما الان می‌بینیم به دلیل کاهش ارزش پول ملی ایران این کار هم برای آنها نمی‌صرفد و به کشور خودشان بازمی‌گردند.

او افزود: هر کارگر افغانی معمولا روزی 130 هزار تومان برای دستمزدش مطالبه می‌کند اما وقتی با پول کشور خودش مقایسه می‌کند و هزینه‌های زندگی در ایران را می‌بیند ترجیح می‌دهد به کشور خودش بازگردد پس الان مثل گذشته نمی‌توان گفت این افراد بخش زیادی از نیروی کار ارزان کشور ما تشکیل می‌دهند.

این وکیل پایه یک دادگستری در پایان اظهار کرد: به نظر من باید ساز و کاری درنظر گرفته شود که پروانه اقامت و کار مهاجرین تحت پیگیری قرار گیرد تا همه مهاجران با دریافت مجوز اقامت و حتی مجوز کار، بتوانند قانونی در ایران زندگی کنند و از تمام حقوق و مزایایی که برای مردم تابعیت ایران است، بهره‌مند شوند.

انتهای پیام: 2.5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز