معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش:

۱۰درصد از خردسالان اضافه وزن دارند/آماری درباره ابتلای دانش آموزان به کرونا نداریم

۱۳۹۹/۰۵/۱۹ - ۰۸:۲۳:۴۰
کد خبر: ۱۰۴۱۱۰۱
۱۰درصد از خردسالان اضافه وزن دارند/آماری درباره ابتلای دانش آموزان به کرونا نداریم
مهرزاد حمیدی به تشریح آخرین وضعیت سلامت دانش‌آموزان و اقدامات در دستور کار برای افزایش سلامتی آنها پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش درباره پایش دانش‌آموزان مبتلا به اضافه وزن و چاقی گفت: بعد از شیوع کرونا دانش‌آموزان به‌دلیل ماندگاری در منزل و کم تحرکی در سطح اجتماع، کاهش فعالیت‌های ورزشی و افزایش وعده‌های غذایی بیش از پیش اضافه وزن پیدا کرده‌اند.

حمیدی تاکید کرد: بر اساس پیمایش کاسپین سال 95،  21/2درصد دانش آموزان چاق هستند. هرچند شیوع کرونا افزایش این میزان را به دنبال دارد.

او گفت: بر اساس شواهد در ایام کرونا دانش آموزان بی‌تحرک شده و به لحاظ کمبود فعالیت‌های حرکتی میزان افزایش وزن آنها افزایش یافته است.

دانش آموزان غربالگری می شوند

  معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش بیان کرد: قرار است از اول مهر99،  14 میلیون دانش آموزان رصد  و در سال تحصیلی جدید غربالگری انجام شوند تا در اواسط آبان به مناسبت هفته تربیت بدنی بتوان دانش آموزان را غربالگری و بی‌ام آی بدنشان را شناسایی کرد.

او افزود: از آبان تا اسفند سال جاری نیز  اقدامات مداخله‌ای و مشاوره انجام می‌شود. در این اقدام آموزش‌ها توسط والدین، معلمان، دبیران تربیت بدنی و مراقبان بهداشت انجام می‌شود. والدین توجیه شده و در اسفند ماه آزمون مجدد اخذ شده و وضعیت میزان مداخله سنجیده می‌شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش اظهار کرد:  در سال گذشته نیز در 5 استان اقدامات به شکل پایلوت انجام شد. درضمن سال گذشته دانش آموزان تا اسفند سرکلاس بودند و مداخلات موثر بود و اصلاح در روند چاقی و افزایش وزن دانش آموزان انجام شد.  امسال اقدامات دشوار است و بدون مشارکت و همراهی والدین، معلمان، مربیان، رسانه‌ها و ... نمی‌توان اقدامی از پیش برد.

10درصد از خردسالان اضافه وزن دارند

حمیدی درباره اینکه افزایش وزن و چاقی در بین دختران بیشتر است یا پسران، گفت: آمارها تفاوت معنادار را نشان نمی‌دهد. البته باید دانست که 10درصد از دانش آموزان قبل از ورود به مدرسه از اضافه وزن و چاقی برخوردار هستند.

او افزود: باید سازمان‌ها مربوطه و والدین بر روی کیفیت زندگی خردسالان اقدامات مناسب انجام دهند. وقتی خردسال افزایش وزن پیدا می‌کند به این معناست که سلول‌های چربی افزوده شده در بزرگسالان نیز بیشتر می‌شود و به سختی می‌توان وزن را کنترل کرد. باید  تا  قبل از مدرسه ورودی دانش آموز چاق را کاهش داد.

آماری درباره ابتلای دانش آموزان به کرونا نداریم

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش گفت: هم اکنون آمار مشخصی درباره ابتلای دانش آموزان به بیماران زمینه‌ای در دست نیست، اما در شرایط کرونایی دانش آموزان چاق در معرض خطر هستند. احتمالا اگر فردی در سنین کودک به دلیل کرونا فوت کرده به دلیل چاقی و بیماری‌های زمینه ای است.

او درباره مرگ‌ومیر دانش آموزان به دلیل ابتلا به کرونا در کشور اظهار کرد: به دلیل تعطیلی مدارس آمار نداریم. با تفکیک سنی مرگ‌ومیرها بر اساس گزارشات وزارت بهداشت می‌توان به این آمار دست یافت. البته میزان مرگ‌ومیر بر اثر کرونا چندان زیاد نیست، چون اگر فردی در سنین اندک در اثر کرونا فوت کرده به‌دلیل بیماری زمینه‌ای  است.  

//انتهای پیام:3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز