وزیر علوم:

پذیرش در دانشگاه از طریق سوابق تحصیلی/ داوطلبان نگران کنکور نباشند/ در پی حذف کنکور هستیم

۱۳۹۹/۰۵/۲۰ - ۱۰:۲۳:۴۳
کد خبر: ۱۰۴۱۸۲۶
پذیرش در دانشگاه از طریق سوابق تحصیلی/ داوطلبان نگران کنکور نباشند/ در پی حذف کنکور هستیم
منصور غلامی گفت: در بسیاری از رشته ها و برخ دانشگاه ها پذیرش دانشجو مستقیما از طریق سوابق تحصیلی انجام می‌شود و نیازی به شرکت در آزمون نیست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نشست خبری منصور غلامی، وزیر علوم و تحقیقات و فناوری به مناسبت روز خبرنگار امروز 20 مرداد به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

او  در ابتدای نشست گفت: از ابتدای انقلاب خبرنگاران  در عرصه حضور داشته و در طول تاریخ 40 ساله‌ی  انقلاب از جان و مال خود گذشتند. طبیعتا امانتداری، صداقت و به روز عمل کردن در اطلاع‌رسانی تمامی مسائل از ارکان خبرنگاری است.

وزیر علوم تصریح کرد: در برخی مواقع یک فعالیت نادرست می‌تواند خسارت‌های فراوان به دنبال داشته باشد.

منصور در ادامه بیان کرد: فارغ از اینکه خبرنگاری چه شرایطی را دارد ، بیشتر باید زحمات این دوستان را ارج نهیم.

برگزاری آزمون ها بر اساس پروتکل های بهداشتی

او با اشاره به نقد های انجام شده در خصوص برگزاری کنکور افزود: با تمام نقدها در خصوص کنکور، این آزمون‌ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می شود.

به گفته او در بسیاری از رشته ها و برخی دانشگاه ها  پذیرش دانشجو مستقیما از  طریق سوابق تحصیلی انجام می‌شود و نیازی به  شرکت در آزمون نیست.

وزیر علوم افزود: 400 هزار نفر در دانشگاه های دولتی می توانند بدون کنکور وارد دانشگاه شوند.   45 درصد از  دانشگاه  به شکل شبانه  و 98 درصد از ظرفیت دانشگاه های غیر دولتی و آزاد برگزاری می شود.

غلامی تصریح کرد: 912 هزار داوطلب و رشته محل دانشگاهی داریم که نحوه پذیرش آنها از طریق بررسی سوابق تحصیلی است و نیازی به شرکت در آزمون نیست.تراکم و رقابت در رشته  پزشکی 109 هزار و کمتر از 11درصد ظرفیت است. داوطلبان بدون نیازی به شرکت در کنکور می توانند به این شکل وارد دانشگاه شوند.

او گفت: وزارت علوم تلاش کرده بخش ورود به دانشگاه بدون شرکت در کنکور سراسری را فعال کند.

غلامی در خصوص زمان حذف کنکور افزود: این مسئله به صورت  شفاف‌ به داوطلبان اطلاع رسانی شود.

وزیر علوم تاکید کرد: داوطلبان با خودارزیابی از محل و رشته نگران قبولی در آزمون سراسری نباشند مگر اینکه خواستار رشته خاص باشند.این در حالی است که برای حذف کنکور برنامه‌ریزی شده است.

رتبه 16 علمی ایران در مجامع بین المللی

او تصریح کرد: آموزش عالی کشور روند رشد و تعالی خود را در سال 98 در فضای بین‌المللی ادامه داده و در ارزیابی‌های جهانی آموزش عالی کشور جایگاه 15 کسب کرده که سال گذشته رتبه 16را کسب کردیم. این رتبه از جایگاه ویژه برخوردار و ارزشمند است.

اختصاص اعتبارات دولتی برای پژوهش

غلامی بیان کرد: باید در حوزه پژوهش حمایت های بسیاری انجام شود و در شرایطی که اعتبارات دولتی متوسط بوده و در برخی مواقع حداقل اعتبار برای پژوهش 15درصد به بالا بوده است که تلاش شده از این رقم کمتر نباشد.

غلامی اظهار کرد: اعتبارات دیگر نیز در زمینه کاربردی صرف شده است.

او با اشاره به تشویق همکاران هیات علمی و پژوهشگران به حضور در حوزه کاربردی افزود: تلاش شده با برقراری ارتباط میان صنعت  و مراکز پژوهشی از  پراکنده کاری اجتناب شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: حذف آموزشگاه‌ها و انتقال آن به وزارت علوم عمل موثری بوده است. تبدیل دانش به ثروت از اقدامات فعالیت های دانش بنیان است. در بین 43 پارک علم و فن آوری، 37 پارک در نظارت وزارت علوم و 1 پارک در اختیار معاونت علمی و فن آوری است.

 به گفته او جمعیت قابل توجهی از شرکت‌های نوپا را استارتاپ‌های پوشش می‌دهند که به کمک صاحبان ایده تا به هدایت و تولید دستگاه‌ها و فن آوری‌ها  بپردازند و گروه‌های فن‌آور توانستند قابلیت‌های خودشان را نشان دهند و  با حمایت وزارت علوم  در دستگاه‌های صنعتی  به فعالیت بپردازند.

فعالیت 9 هزار شرکت دانش بنیان

وزیر علوم با اشاره به فعالیت 9 هزار شرکت دانش بنیان  افزود:  هزار و 800  شرکت در پارک های علمی و فن آوری مستقر هستند. در سال های گذشته این شرکت ها توانستند  دانش خود را به فروش برسانند. در حالی که در سال 92 در آمد آنها  450 میلیارد تومان بود. با وجود محدودیت‌های فراوان سال 98، 80 میلیارد تومان فروش محصولات پارک‌ها را داشتیم که این اقدام از واردات برخی کالاها به کشور جلوگیری کرد.

65 دانشگاه کشور در لیست هزار دانشگاه معتبر دنیا

غلامی گفت: 65 دانشگاه کشور در لیست هزار دانشگاه مطرح دنیا قرار دارند و از لحاظ رتبه بندی منطقه ای کشور ایران رتبه نخست را دارد. در زمینه آموزش و فن‌آوری توانسته جایگاه خود را حذف کند.

 برخورد با موسسات جاعل

وزیر علوم در پاسخ به سوال خبرنگار برنا درباره فعالیت موسسات جاعل و فروش مدرک جعلی گفت: در ذیل قانون با این مقوله برخورد می شود  و  این گونه مسائل مستقیما به بخش حقوقی ارسال می شود و پرونده ها به دادگستری صادر و برای حل این مقوله کاری که انجام شده تمامی سوابق فارغ التحصیلان به دولت الکترونیک ارسال و این اقدام باعث می‌شود تا با وارد کردن کد ملی شخص در سامانه ارزیابی استعلام از صحت مدارک فرد صورت گیرد.

نصب کد بر روی مدارک تحصیلی

او تاکید کرد: دانشگاه‌های دولتی کیو آر کد را بر روی مدرک  نصب کنند که در صورت جعلی بودن مشخص می‌شود.

به گفته این مقام مسئول  دانشگاه آزاد نیز در این زمینه سامانه طراحی کرده و با معرفی این سامانه می‌توان به شکل مستقیم استعلام انجام داد.  هرچند ممکن است تعدادی از متخلفان در این زمینه فعالیت و گزارشات اشخاص درج می‌شود.

حقوق حق التدریسی ها ساماندهی می شود

او درباره حقوق حق التدریسی ها در دانشگاه ها گفت: در دانشگاه‌ها همکاری ها به شکل هیات علمی در مراحل جذب انجام می‌شود و افرادی که حق‌التدریس هستند در دانشگاه دولتی و غیردولتی به فعالیت می‌پردازند. برخی از افراد فارغ التحصیل دکتری و ارشد هستند و در دانشگاه‌ها به شکل حق التدریس همکاری می‌کنند  و این حق‌التدریس بر اساس قرار داد مشخص است.

این مقام مسئول تاکید کرد: فرد با پایان ترم هیچ رابطه ای با دانشگاه ندارد مگر اینکه  دوباره قرار داد بسته شود.

تمامی افراد که تدریس می‌کنند برای عضویت در هیات علمی باید از مراحل جذب عبور کنند.

سال تحصیلی جدید به شکل آنلاین

وزیر علوم با بیان اینکه سال تحصیلی جدید به شکل آنلاین برگزار می‌شود، گفت: برای دانشجویان جدیدالورود در ترم جدید کلاس برگزار می‌شود. و در دانشگاه‌ها در ترم‌های بالا دانشجویان می‌تواند بر اساس برنامه‌ها و ضرورت برنامه‌ریزی کنند.

او درباره وضعیت اینترنت در سال تحصیلی جدید افزود: درخواست اینترنت رایگان دادیم و دانشگاه‌ها به دنبال فراهم کردن سخت افزارها و برطرف کردن نارسایی‌ها در این زمینه هستیم. اقدامات فراوان در این باره انجام شده است. برای اعتبار سنجی در دستور کار قرار می گیرد.

به گفته او در کنار آموزش، دانشگاه‌ها به دلیل برگزاری آنلاین باید اهداف دیگر را برای خود لحاظ کنند. نقشه آموزش تحقیقات و فن‌آوری را مدنظر قرا دهند.همچنین تعریف نقش ملی برای موسسات لحاظ می‌شود و نقش محلی نیز می‌توانند داشته باشند. ماموریت بین‌المللی برای این افراد تعریف شده است.

وزیر علوم درباره وضعیت دانشجویان خارجی گفت: برای این دانشجویان دانشگاه‌ها مشکلات اساسی‌تری دارند  و آموزش آنلاین برای این افراد برگزار می‌شود. این دانشجویان خواستار تحصیل در کشور هستند. امید است بعد از رفع مزاحمت کرونا شرایط تحصیل آنها نیز ادامه یابد.

رشته خبرنگاری تعریف شود

او درباره رشته خبرنگاری یا روزنامه نگاری علمی و فن آوری باید دانشگاه درخواست کند، تاکید کرد: باید این رشته را تعریف کرد امیدواریم کار کارشناسی انجام و شورای برنامه ریزی به تصویب این قضیه بپردازد.

کنکور با پروتکل های بهداشتی برگزار می شود

غلامی درباره پروتکل‌های برگزاری کنکور سراسری اظهار کرد:پروتکل ها بر مبنای کارشناسی ارشد برگزار می شود. برخی تغییرات نیز بر اساس تذکرات ناظران برگزار می شود. این بخش اجرایی است و نتیجه تصمیمات به بخش اجرا ارجاع داده می‌شود. نگران سلامتی داوطلبان هستیم و برنامه‌ریزی شده تا مشکلی برای داوطلبان از لحاظ مختلف ایجاد نشود. آزمون‌های برگزار شده تجربیات خوبی بوده که برای بهبود شرایط کمک کننده است.

91درصد داوطلبان از برگزاری کنکور راضی هستند

وزیر علوم افزود: پروتکل ها از سوی وزارت بهداشت تعریف و  آنها ناظر امر هستند. بر اساس گزارشات وزارت بهداشت91درصد داوطلبان در آزمون ارشد از این آزمون راضی بودند. برگزاری یا عدم برگزاری کنکور در اختیار ستاد ملی مقابله با کرونا است.

واکنش وزیر علوم به اظهارات قالیباف

او درباره اظهارات رئیس مجلس درباره برگزاری کنکور تصریح کرد: ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزاری یا عدم برگزاری کنکور را بر عهده دارند. بنابراین رئیس مجلس و نمایندگان مجلس نیز از طریق ستاد مقابله با کرونا مساله را پیگیری کنند تا داوطلبان در شرایط بلاتکلیف نباشند.

غلامی درباره تسهیلات اختصاص یافته به فرزندان اعضای  هیات علمی گفت: این تسهیلات همچنان اجرا و قرار  است از سال آینده اجرایی شدن آن مورد بررسی قرار بگیرد و تغییر رشته در این اقدام متوقف می‌شود. درضمن سهمیه برای این دانشجویان وجود ندارد و فقط جابجا می‌شوند.

وزیر علوم درباره دانشگاه D8 افزود: کرونا شرایط پذیرش دانشجو را به تاخیر انداخته و برای سال تحصیلی پیش رو می‌تواند به پوشش بپردازد.

این مقام مسئول درباره بومی گزینی دانشجویان بیان کرد : فلسفه این اقدام به گذشته باز می‌گردد. بحثی درباره امتیاز و ضریب به بومی‌ها مدنظر بود که در دانشگاه محل زندگی خود قبول شوند. در شورای عالی انقلاب فرهنگی بر روی این قضیه بحث می‌شود  و در سال تحصیلی پیش رو این مقوله باید اصلاح شود اما این اقدام به ورودی های امسال نمی‌رسد.

آماری از تعداد مبتلایان و فوت شدگان وزارت علوم نداریم

او درباره آمار ابتلا یا فوت شدندگان به کرونا در وزارت علوم اظهار کرد: تاکنون در این باره آماری وجود ندارد و وزارت بهداشت این اطلاعات را در دسترس دارد.

وزیر علوم درباره برگزاری آزمون در مراکز ورزشی گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده و ظرفیت‌ها در استان‌ها می‌توان در این باره اقدامات مناسب انجام داد. رعایت فاصله فیزیکی یک متر و 60 سانتی متری داوطلبان در دستور کار است  و در صورت کمبود این فاصله فضای های وزرشی به برگزاری کنکور اختصاص می یابد.

او درباره توسعه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی گفت: در دوسال اخیر رصد بیشتری را بر روی فعالیت دانشجویان انجام شده است و بر اساس گزارشات در کارشناسی بالای 50 درصد آقایان و در ارشد بالای 70 و دکتری بالای 85 درصد به اشتغال می‌پردازند و در مقاطع ارشد داوطلبان به فشردگی قبلی نیست و بسیاری از افراد با مدرک کارشناسی یا ارشد ترجیح می‌دهند که شاغل شوند و همین قضیه ورود به مقاطع بالاتر را کاهش داده است.

او تاکید کرد: تعداد قابل توجهی از دانش آموخته‌ها  در دانش فن‌آوری  و شرکت‌های دانش بنیان فعالیت می‌کنند این مقوله جذابت  ایجاد کرده و باعث شده کاهش استخدام ادارات دولتی شده است.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز