رئیس هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران استان تهران:

رسانه‌ها وضعیت خوبی ندارند/قدرت انجمن برگرفته از اعضای آن است/ پرداخت وام خبرنگاران عضو انجمن از هفته آینده

۱۳۹۹/۰۵/۲۰ - ۱۵:۲۲:۲۲
کد خبر: ۱۰۴۱۸۸۸
رسانه‌ها وضعیت خوبی ندارند/قدرت انجمن برگرفته از اعضای آن است/ پرداخت وام خبرنگاران عضو انجمن از هفته آینده
جلسه تشریح سند ملی رسانه در انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران استان تهران برگزار شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ عباس عبدی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران استان تهران در جریان بررسی سند ملی رسانه گفت: وضعیت رسانه ها و به خصوص مطبوعات مطلوب نیست به همین دلیل سال گذشته از دولت خواستیم همچون زمانی که سیل و زلزله می آید و توجه ویژه ای به مناطق بحرانی می شود به حوزه رسانه نیز توجه ویژه ای شود. نامه نگاری ها برای سند ملی رسانه انجام شد اما گویا توان انجام آن را نداشتند اما امسال مقرر شد این اقدام را انجمن انجام دهد.

او افزود: سه طرح در این زمینه تدوین خواهد شد و نتایج این طرح ها و پژوهش ها در ماه های آینده به عنوان سند ملی رسانه نهایی می شود. هدف این است که مشکلات رسانه شناسایی و در راستای حل آن ها گام برداشته شود. تعدادی از اصحاب رسانه در این امر مشارکت خواهند کرد. هیچ سندی بدون تضمین اجرا مفید نیست بنابراین تلاش این است که در راستای اجرایی شدن آن ها نیز اقداماتی انجام شود.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران خاطرنشان کرد: امروزه ظرفیت برای ایجاد انجمن سراسری ایجاد شده است و دولت نیز در این راستا موافقت کرده است و نامه نگاری ها در این خصوص انجام شده است. در همین راستا کانون فرهنگ، هنر و رسانه تشکیل خواهد شد و انجمن نیز ذیل آن به فعالیت خواهد پرداخت.این یک اتفاق بسیار مهم است. در این کانون همه هنرمندان و اهالی رسانه جمع خواهند شد تا یک تشکیلات سراسری ایجاد شود.

عبدی در خصوص اقدامات برای ملموس شدن فعالیت های انجمن صنفی خبرنگاران برای اهالی رسانه اظهار کرد: به طور مثال امروزه بانک مرکزی سیاست هایی دارد و نهادی است با اختیارات و قدرت مشخص و حتی نیاز نیست دیگران نیز زیاد سیاست های آنجا را قبول داشته باشند. این در خصوص سایر نهادهای دولتی نیز صدق می کند و قدرت آن ها برگرفته از قانون است اما نهادهایی همچون انجمن صنفی خبرنگاران این قدرت را ندارند تا جایی که در خصوص دستمزدها نیز نمی توانند نظر دهند. قدرت انجمن صرفا برگفته از اعضای آن است. امروزه هیچکس برای یک حزب که 20 عضو دارد اهمیتی قائل نیست اما یک حزب یک میلیون نفری می تواند بسیار موثر و تاثیرگذار باشد.

او افزود: انجمن نیز دقیقا همین شکل است و زمانی می تواند موثر باشد که اعضای موثری داشته باشد. ما بیشتر تابع قدرت روزنامه نگاران و خبرنگاران هستیم. ما تلاش می کنیم که شرایط را فراهم کنیم تا حضور اهالی رسانه نیز موثر باشد. زمانی که یک خبرنگار به مشکل بر می خورد باید به سمت حل مشکل او برویم و در این زمینه زمانی جواب تلفن و درخواست ها ما را می دهند که موثر بودن ما را ببینند. امروزه به دلیل اتفاقاتی که برای این صنف افتاده است اعضا نیز دیگر انگیزه گذشته را ندارند. ما باید در این راستا به دنبال تقویت ضمانت اجرای تصمیمات باشیم. 

شهریار شمس مستوفی، دبیر انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران گفت: در چند ماه اخیر اقداماتی برای اعضای انجمن شده است که از جمله آن ها می توان به اهدای سبد کالا، وام های 15 و 10 میلیون تومان با سود بسیار کم و از سوی دیگر یک کمیته تشکیل شده است که در آن وزارت کار، تامین اجتماعی و ما حضور داریم که در آن دستمزد مقطوع برای خبرنگاران وضع شود و باید بالاتر از حداقل حقوق ها باشد. بر اساس سطح خبرنگاران این امر نهایی می شود. ما به دنبال این هستیم که با ضریب 1.8 تا 5 حداقل حقوق خبرنگاران افزایش یابد.

او افزود: از هفته آینده وام خبرنگاران عضو انجمن نیز پرداخت می شود و از سوی دیگر نیز به دنبال این هستیم خبرنگاران آزاد را تحت پوشش مشاغل سخت و زیان آور قرار دهیم. در راستای این اقدامات به برخی همکاران مبتلا به کرونا کمک های مالی انجام شده است.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز