انتقال کودک قربانی گاندو به پاکستان برای درمان/ هشدار! تابلوهای خطر را جدی بگیرید

۱۳۹۹/۰۵/۲۳ - ۰۵:۲۲:۲۴
کد خبر: ۱۰۴۳۱۴۷
انتقال کودک قربانی گاندو به پاکستان برای درمان/ هشدار! تابلوهای خطر را جدی بگیرید
سیلاب های چند وقت اخیر در سیستان و بلوچستان وضعیت خطرناک برخی از رودخانه های این منطقه را بواسطه وجود گاندوها خطرناک تر کرده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ پسر بچه روستایی از اهالی یکی از روستاهای شهرستان چابهار هدف حمله تمساح قرار گرفت و از ناحیه مچ دست چپ دچار آسیب جدی شد. این اتفاقات برای بار چندم است که در جاهایی که گاندوها حضور دارند اتفاق می افتد اما چه باید کرد؟

هشدار جدی محیط زیست به مردم

وحید پورمردان، رئیس محیط زیست استان سیستان و بلوچستان در این خصوص گفت: گاندوها و تمساح ها جز قدیمی ترین گونه های جانوری زمین هستند. بنابراین جمعیت آن ها هر روز کمتر می شود و انسان ها هستند که به زیستگاه این گونه ها وارد می شوند. در رودخانه باهوکلات امروزه این جانوران زندگی می کنند و کیلومترها از این رودخانه زیستگاه این جانوران است.

او افزود: ساکنین این محلات با رفتار این جانوران در طول سالیان به خوبی آشنا شده اند و این آشنایی و رفتارشناسی جانوران به آن ها فهمانده است که در چه فصل هایی می توانند از رودخانه استفاده کنند و در چه فصل هایی این حیوانات تهاجمی هستند. سوالی که در این بین ایجاد می شود پس به چه علت این اتفاق رقم می خورد باید در پاسخ به آن گفت که از دو سال گذشته طرح های جدی آغاز شد تا به نتیجه ای در خصوص این زیستگاه برسیم.

این مقام مسئول در محیط زیست در خصوص تمهیدات اندیشیده شده در خصوص این زیست بوم اظهار کرد: حصارکشی برای این رودخانه به علت اینکه نزدیک به 100 کیلومتر است امری غیرممکن است زیرا در اطراف آن بردشات وجود دارد و روستاهای زیادی به این رودخانه وابسته هستند. از سوی دیگر تمساح عادت دارد که در جنب رودخانه کانال های انحرافی ایجاد می کند تا به حیات خود ادامه دهد بنابراین با هر عمقی یک حفاظ برای این موجودات در نظر گرفته شود باز هم این حیوانات به نحوی از زیر آن عبور خواهند کرد. در ریکوکش یک مرکز تیمار برای این حیوانات تعبیه شده است که هر از گاهی شاهد هستیم برخی از این گاندوها با حفر زمین از زیر آن فرار می کنند.

پورمردان با اشاره به کنار گذاشتن مقوله حصارکشی و رفتن به سمت آموزش و القای هشدارها به ساکنین آن محل اذعان کرد: محیط بانان استان بسیج شدند وخانه به خانه به مردم آموزش داده شد و این آموزش جنبه های مختلفی داشت و تابلوهای هشدار بسیار زیادی در محل نصب شد.

او افزود: به علت وسعت زیاد منطقه کنترل نیز بسیار سخت است و در فصل گرم نیز نوجوانان برای آب تنی به این رودخانه مراجعه می کنند و در یکی از همین مراجعت های تفریحی است که این کودک مورد حمله قرار می گیرد. من سال گذشته در هنگام سیل نیز بارها هشدار دادم که با افزایش حجم آب پراکندگی این حیوانات بیشتر می شود و خطر افزایش می یابد.

رئیس محیط زیست استان سیستان و بلوچستان گفت: تمساح یک موجود گوشه گیر است و در زمان تخم گذاری و فرزندآوری نسبت به محیط زندگی خود بسیار حساس است. این حساسیت به آن علت است که این موجود عادت هم نوع خواری دارد و زمانی که کوچکترین صدایی در آن محل به گوش او می رسد حالت تهاجمی می گیرد حتی اگر این صداها ناشی از شنا کردن معمولی مردم باشد.

این مقام مسئول در محیط زیست در خصوص رفتار این تمساح ها تصریح کرد: ما تاکنون گونه ای را مشاهده نکرده ایم که تمساح شخصی را خورده باشد و این اقدامات را در راستای حفاظت از زیستگاه خود انجام می دهد. حدود 5 سال پیش بود که آخرین اتفاق مرگبار دراین حوزه رقم خورد. در آن اتفاق نیز فقط پای کودک زخمی شده بود و بر اثر خفگی زیر آب جان باخته بود و باقی بدن او سالم مانده بود.

پورمردان ضمن هشدار جدی به ساکنین منطقه رودخانه باهوکلات خاطرنشان کرد: مردم باید هشدارها را جدی بگیرند و به سادگی از کنار این خطرها عبور نکنند. این اولین مورد حمله در سال 99 بوده است و درست است در 5 سال گذشته اتفاق منجر به مرگ نداشته ایم اما باید این حوزه جدی گرفته شود. در این راستا افراد داوطلب جذب شده اند و در محیط به گشت زنی می پردازند تا ایمنی ارتقا یابد.

حمزه برای درمان به پاکستان منتقل شد

اقدامات ذکر شده از سوی مسئولین محیط زیست را در این حوزه می توان قابل قبول دانست تا جایی که حتی ساکنین و فعالین محیط زیست در این منطقه نیز بر آن صحه می گذارند اما به نظر می رسد مسئله مربوط به این منطقه ریشه ای تر از این مسائل است. 

فرهاد ابرکار، فعال اجتماعی در سیستان و بلوچستان در این رابطه گفت: سانحه در منطقه ای رخ داد که تابلوهای هشدار وجود داشته است اما حمزه، کودکی که در این منطقه مورد حمله قرار گرفت گویا به این تابلوهاتوجهی نکرده است. پس از این اتفاق این کودک به خوبی بیمارستان چابهار منتقل شد و اقدامات پزشکی خوبی صورت گرفت و مقرر شد تا این کودک برای درمان به تهران منتقل شود.

او افزود: دانشگاه علوم پزشکی در این راستا به خوبی عمل نکرد و اعلام کرد بالگرد آن ها مشکل سوخت دارد و نمی تواند او را منتقل کند. روز گذشته این پسر با رضایت خانواده ترخیص می شود و به پاکستان منتقل می شود تا در آنجا درمان شود. محیط زیست برای این کودک بلیت هواپیما تهیه کرده است تا او را به تهران منتقل کند اما اورژانس اجازه نداده است. پزشکان محلی نیز توان درمان او را نداشته اند.

این فعال اجتماعی خاطرنشان کرد: گاندوها در سراسر منطقه در حال چرخش هستند و نمی توان آن ها را کنترل کرد. تابلوهای هشدار نصب شده است اما این کودک در غفلت خانواده به آن محل رفته است.

او در پایان گفت: این گاندوها بر اثر سیلاب نسبت به گذشته نیز پراکنده تر شده اند. آموزش ها در این عرصه ادامه دارد اما ضعف اصلی از جانب دانشگاه علوم پزشکی بود که در انتقال حمزه کوتاهی کرد. متاسفانه در حوزه چابهار یک بالگرد نیز برای امدادرسانی وجود ندارد و باید از ایرانشهر بالگرد به این منطقه بیاید تا افراد مصدوم را منتقل کند و این بزرگ ترین آسیب است.

//انتهای پیام : 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز