رئیس قوه قضائیه:

شورا جلوه اراده مردم است/ مقابله با رانت خواری باید به وظیفه شوراها بدل شود/ خریدن تخلف امر اشتباهی است، ماده ۱۰۰ باید اصلاح شود

۱۳۹۹/۰۵/۲۳ - ۰۹:۴۳:۵۰
کد خبر: ۱۰۴۳۲۸۸
شورا جلوه اراده مردم است/ مقابله با رانت خواری باید به وظیفه شوراها بدل شود/ خریدن تخلف امر اشتباهی است، ماده ۱۰۰ باید اصلاح شود
حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی گفت: ماهیت شوراها برای پیشرفت امور در تمامی حوزه ها و خدمات رسانی به مردم است. شوراها برای انجام بهتر این امور باید تدبیر کنند. شوراها جلوه اراده مردم هستند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نشست شورای عالی استان ها با حضور رئیس قوه قضائیه برگزار شد.

شوراها جلوه اراده مردم است

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی در جریان نشست شورای عالی استان ها گفت: از قدیم همه جوامع به دنبال مدینه فاضله بوده و این یک آرمان دیرینه است. امت و ملت همیشه در حال حرکت هستند و هدف دارد و برای آن امام و مقتدا متصور شده است. باید از سرمایه های موجود در جامعه در راستای رسیدن به همین اهداف والا استفاده کرد تا جامعه رحمانی محقق شود. در همین زمینه باید بر امور شهر عقلانیت و عدالت و معنویت حکمفرما شود.

او افزود: در قانون اساسی اصل 100 ، 101 و 102 بیان کرده است که فلسفه تشکیل شوراها چیست؟ ماهیت شوراها برای پیشرفت امور در تمامی حوزه ها و خدمات رسانی به مردم است. شوراها برای انجام بهتر این امور باید تدبیر کنند. شوراها جلوه اراده مردم هستند.

مقابله با رانت خواری باید به وظیفه شوراها بدل شود

رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: شوراها باید در هر شهر در مقابل فساد به یک دژ محکم تبدیل شوند و بوسیله آن از حقوق مردم دفاع کنند. شورای شهر باید در مقابل تضییع حقوق عامه ایستادگی کند. مقابله با رانت خواری باید به وظیفه شوراها بدل شود و خودشان در این زمینه ورود کنند. شوراها همکار قوه قضائیه هستند. شوراها نباید اجازه دهند افراد سودجو به جان روستاها بیفتند و ماهیت آن مناطق را تغییر دهند. ما با توسعه یافتگی مخالف نیستیم اما باید محیط زیست حفظ شود. زمانی که احداث یک کارخانه به محیط زیست آسیب می‌زند باید در ساخت آن تجدیدنظر شود.

شوراها باید مانع اول مقابله با فساد باشند

عالی ترین مسئول قضایی کشور در خصوص تکالیف شوراها گفت: شوراها حق ارائه طرح دارند اما در قبال آن تکلیف دارند. امروزه در حوزه وظایف شوراها تغییر کاربری ها یک معضل است. ما مخالف ساخت و سازهای قانونمند در مناطق خوش آب و هوا نیستیم اما نباید ماهیت منطقه با این ساخت و سازها تغییر کند. دادستان ها باید پناهگاه افراد قانون مدار و عاملی برای ترس متخلفین باشند. شوراها باید مانع اول مقابله با فساد باشند به شکلی که در آخرین مرحله دستگاه قضا ورود کند. متخلف باید به خوبی ببیند که نمی شود اعضای شورا را خرید. ما استقبال می کنیم که نوبت به دستگاه قضا نرسد و مشکل و تخلف در شورای شهر رسیدگی شود.

حجت الاسلام رئیسی خاطرنشان کرد: شوراها باید به خط مقدم مبارزه با تخلف ها تبدیل شوند. ایجاد سامانه ثبت تخلفات در این زمینه امر مبارکی است. نارسایی شوراها قسمتی ساختاری است که شوراها می توانند آن ها را اصلاح کنند. در همین راستا باید نظارت درون سازمانی در شوراها تقویت شود.

حمایت دادستان ها و دستگاه قضایی از شوراهای قانون مدار

او افزود: مردم با امید و انتظار به اعضای شورای شهر رای داده اند و امید دارند این رای آن ها تبدیل به آبادانی شود. اگر این اتفاق نیفتد مردم ناامید می شوند. نمایندگان مجلس نیز به گفته رهبری باید به انتظارات مردم پاسخ دهند. شوراها باید راه را برای جوانانی که می خواهند کسب و کار حلال ایجاد کنند هموار کند. شوراهای قانون مدار مورد حمایت دادستان ها و دستگاه قضایی هستند.

خریدن تخلف امر اشتباهی است و ماده 100 باید اصلاح شود

رئیس قوه قضائیه در خصوص ماده 100 گفت: خریدن تخلف کار درستی نیست و باید ماده 100 اصلاح شود. تخلف اساسا نباید صورت گیرد و پرداخت پول در مقابل آن اشتباه است. نباید حقوق عمومی صرفا با پرداخت جریمه تضییع شود. نمی توان با پول ساخت و سازهای غیرمجاز انجام داد و شش های شهر را مسدود کرد.

پیشرفت اقتصادی در بستر شهر سالم محقق می‌شود

او در خصوص برخورد با متخلفین در شوراهای شهر گفت: برخورد با عضو متخلف در شوراها منجر به تقویت شوراها می شود و این اصل در تمامی حوزه ها حکمفرما است. زمانی که ما با یک وکیل متخلف برخورد می کنیم مجموعه های مربوط به وکلا ارتقا پیدا می کنند. شهر سالم و فضای سالم خواسته همگان است. امروزه پیشرفت اقتصادی در بستر شهر سالم محقق می شود. امروزه هر امری که حوزه اقتصاد را ناامن کند با آن برخورد خواهیم کرد.

هر اتفاقی که در شهرها رقم می خورد باید به اطلاع همگان برسد

حجت الاسلام رئیسی در خصوص اهمیت شفاف سازی در شهرها اذعان کرد: امروزه اصل شفاف سازی یک مسئله بسیار مهم است. هر اتفاقی که در شهرها رقم می خورد باید به اطلاع همگان برسد. طرح های شهری باید عادلانه به اطلاع همه برسد و اطلاع رسانی صرفا برای افراد خاصی نباشد. شاید افرادی باشند که بتوانند این طرح ها را بهتر انجام دهند و این اطلاع رسانی همگانی ضروری است.

شوراها در میان مردم و  در کف خیابان هستند

عالی ترین مسئول قضایی کشور در پایان گفت: شوراها در میان مردم و  در کف خیابان هستند پس اطلاعات آن ها سازمانی نیست و بهتر مشکلات را می شناسند. داشتن اطلاعات دقیق و حقی که قانون در اختیار آن ها قرار داده است تا به مجلس طرح ارائه دهند و کمک می کند تا این مجموعه بهتر بتواند مشکلات شهرها و مردم را حل کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز