گزارش روز؛

حال بد بیماران پیوندی در ایام کرونا؛ از اخاذی دهنده تا عدم حمایت مالی

۱۳۹۹/۰۵/۲۵ - ۰۵:۴۰:۴۹
کد خبر: ۱۰۴۳۷۱۴
حال بد بیماران پیوندی در ایام کرونا؛ از اخاذی دهنده تا عدم حمایت مالی
بیماران پیوند عضو این روزهای کرونایی در شرایط سختی به سر می برند و نیازمند حمایت های بیشتری از سوی متولیان امر هستند.

 به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛  پیوند عضو در ایران یکی از اقدامات نوین بوده و مطابق با علم روز  انجام می‌شود. سال‌ها از نظر آمار، ایران رتبه نخست را در خاورمیانه و رتبه ۳۹ را در جهان دارد.  در ابتدای شیوع کرونا، ویروس کرونا عمل‌های پیوندی را به میزان قابل توجهی کاهش داد و پس از آنان بحث های ایمنی و مالی بزرگترین دغدغه بیماران پیوندی است.

بیماران  پیوندی و هزینه‌های گزاف

این روزهای بیماری کرونا تمامی مشاغل و فعالیت‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. در این میان بیماران پیوندی و افراد که در این روزها دیالیز شده  و بر اساس شرایط پیوندی خود نیازمند انجام آزمایشات و تهیه داروهای خاص هستند و به توجه مسئولان امر سخت نیازمندند.

یک زن میانسال که تاکنون دوباره پیوند کلیه انجام داده درباره خدمات‌رسانی به اعضای پیوندی در ایام کرونایی گفت: در گذشته ساختمانی تحت عنوان درمانگاه خیریه خدمات مناسب برای اعضای پیوندی ارائه می‌کرد، اما هم‌اکنون این ساختمان بسته شده است.

او درباره بسته شدن این درمانگاه افزود: برخی بر این باورند که این ساختمان مجوز فعالیت ندارد. در حالی که این درمانگاه سال‌ها به ارائه خدمات می‌پرداخت. حال این سوال مطرح است که اگر این درمانگاه مجوز نداشته چگونه به مدت طولانی به فعالیت پرداخته است؟

 این زن میانسال تاکید کرد: در شرایط کنونی یک پزشک برای نوشتن نسخه برای اعضای پیوندی وجود ندارد. در این شرایط برخی از اعضای پیوندی به دیگر پزشکان مراجعه و ویزیت پرداخت می‌کنند اما بنده از پس چنین هزینه‌ها بر نمی‌آیم.

 به گفته او در انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی طبق بررسی‌های انجام شده در سال‌های 96 و 97  سه میلیارد تومان هزینه کارمندان  و 300 میلیون تومان برای  بیماران هزینه شده است. هرچند هزینه سال 98 هنوز  مشخص نشده است. باید اقدامات در هر خیریه به نفع بیماران باشد نه به نفع انجمن.

 این  فرد پیوندی تاکید کرد: در گذشته بیماران داروی مورد نیاز را به شکل رایگان دریافت می‌کردند. هم‌اکنون باید درصدی از هزینه داروها پرداخت شود.  برای مثال  بنده در سال‌های 67 و 90 پیوند عضو انجام دادم که در هر دو پیوند نیز آزمایش پنل رایگان بود. هم‌اکنون آزمایش پنل برای فرد پیوندی 6 میلیون تومان هزینه دارد. شاید در سال یک فرد پیوندی  7 بار این آزمایش را انجام دهد. بر اساس رایزنی‌های انجام شده قرار شد انجمن و نهادی مربوطه 4 میلیون تومان از مبلغ این آزمایش را تقبل کنند، اما دو میلیون مابقی را بیمار  پرداخت کند.

به گفته او در شرایط کنونی بیمار پیوندی از پس هزینه‌های اولیه زندگی بر نمی‌آید، چگونه برای هر آزمایش دو میلیون تومان هزینه پرداخت کند؟!  

این فرد پیوندی تاکید کرد:  یک بیمار پیوندی و دیالیزی معلول محسوب می‌شود. در شرایط کنونی انتظار می‌رود برای استخدام این افراد در ادارات و سازمان‌های اقدامات مناسب انجام شود.

آخرین شرایط بیماران کلیوی

مریم فردی که مادرش درگیر پیوند عضو است، درباره آخرین وضعیت بیماران پیوندی گفت: این افراد هم اکنون  تحت پوشش بیمه هستند و خدمات نیز دریافت می‌کنند. هرچند در گذشته نیز بیمه بوده و خدمات رایگان دریافت می‌کردند.  در کشور تمامی بیماران پیوندی در کلینیک خیریه ویژه این بیماران عضو هستند.

 به گفته او در سال‌های گذشته این کلینیک داروها را برای تمامی بیماران پیوندی با کمترین هزینه فراهم می‌کرد. درضمن پزشکان متخصص نیز در این کلینیک فعالیت می‌کردند. برای مثال تا قبل از تحریم‌ها آزمایشات برای بررسی سطح ساندیمون و کیت‌های آن رایگان بود. درضمن خدمات دندانپزشکی برای این افراد نیز با کمترین هزینه ارائه می‌شد. پزشک عمومی و اورتوپد نیز وجود داشت.

 او با بیان اینکه هم اکنون 15 سال است که مادر بنده پیوند اعضا انجام داده است، افزود: در آن دوران تمامی داروها رایگان بود، اما با گذشت زمان بیمه 10 درصد از هزینه‌ها را اخذ کرد که مبلغ  چندان زیادی نبود. هرچند در انتهای دولت قبل هزینه اخذ شده از بیماران نجومی شد. در دولت یازدهم  اقدامات مناسب در راستای کاهش هزینه‌ها انجام شد، اما برای داروهای خارجی هزینه اخذ می‌شد. برای مثال در این اقدام داروهای ایرانی رایگان  و داروی خارجی برای این افراد هزینه‌بر بود.

مریم درباره وضعیت بیماران دیالیزی گفت:  افراد دیالیزی در هفته سه بار دیالیز می‌شوند.  این افراد در هفته حدود 150 تا 200 هزار تومان باید هزینه دیالیز را پرداخت کنند. در گذشته به این افراد وام با درصد اندک، سبد کالا و ... اختصاص داده می‌شد، اما هم‌اکنون برای وام دومیلیون تومانی باید دو ضامن کارمند ارائه داد. در وضعیت کنونی برخی از بیماران دیالیزی توان تامین هزینه‌های دیالیز و دارو را ندارند.  

بیمارن کلیوی نیازمند روانشناس

او تاکید کرد: بیماران کلیوی نیازمند روانشناس هستند. در سال گذشته این افراد از روانشناس برخوردار بودند، اما هم‌اکنون  آنها  در پارک‌ها به شکل خودجوش حاضر شده و فعالیت‌هایی برای تسکین روحیه و آرامش خود انجام می‌دهند. این در حالی است که مادر بنده از لحاظ روانی نیازمند صحبت با روانشناس است.

قیمت کلیه تعرفه دارد ، اما ....

این فرد مطلع در زمینه وضعیت بیماران کلیوی با بیان اینکه قیمت کلیه از تعرفه برخوردار است و افراد بر حسب تعرفه می‌توانند کلیه خریداری کنند، گفت: قیمت کلیه نوسان دارد. برای مثال برخی افراد به مبلغ 120 میلیون کلیه نیز خریداری کرده‌اند. در برخی مواقع مشاهده می‌شود که فرد بر اساس تعرفه قرار داد بسته ولی به شکل پنهانی از خانواده گیرنده عضو مبالغ دیگر نیز اخذ می‌کند. برای مثال چندی قبل فرد اهدا کننده عضو چند برابر تعرفه، از خانواده گیرنده عضو هزینه اخذ کرده بود، اما هر از چندگاهی برای خانواده مزاحمت ایجاد و به اخاذی می‌پرداخت که با آگاهی نیروی انتظامی دستگیر و کلیه در بدن گیرنده نیز پس زده شد.

چنین مسئله‌ای وجود ندارد!

ساناز دهقان، رئیس گروه فراهم ‌آوری و پیوند اعضای مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت درباره عدم رضایت بیماران پیوندی از کم و کیف خدمات‌رسانی و اخذ هزینه از این افراد در مقایسه با گذشته  گفت: اصلا چنین مسئله‌ای وجود ندارد.

بیماران پیوندی تحت پوشش بیمه‌ای/ انجام پیوند عضو با رعایت پروتکل های بهداشتی

مهدی شادنوش، رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها با اشاره به این موضوع که در اپیدمی کرونا شرایط عمل و پیوند سخت‌تر شده است گفت: ویروس کرونا حوزه پیوند اعضا را به شدت تحت تاثیر قرار داد، اما با تمام این شرایط با همکاری و تلاش شبانه‌روزی همکارانم، عملیات پیوند عضو با دقت و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود تا زندگی را به بیماران نیازمند و رنجور بازگرداند.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت درباره افزایش مبلغ آزمایش‌ها و خدمات به بیماران پیوندی گفت: بیماران پیوندی در تمامی مراحل درمان تحت پوشش بیمه هستند. بنده از میزان بیمه آنها مطلع نیستم.

او در خصوص کم و کیف دسترسی به دارو برای بیماران پیوندی افزود: دارو به اندازه کافی موجود است و کم و کاستی در این باره نیست.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت تاکید کرد: برای کم و کیف ابتلای بیماران پیوندی به کرونا باید بیماران را با کد ملی‌های مبتلایان به کرونا مطابقت داد و ارائه آمارها در این باره نیازمند بررسی‌های فراوان است.

//انتهای پیام:5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز