چگونه بر استرس کنکور غلبه کنیم؟

۱۳۹۹/۰۵/۲۵ - ۰۸:۲۹:۵۳
کد خبر: ۱۰۴۳۷۷۲
چگونه بر استرس کنکور غلبه کنیم؟
یک روانشناس به تشریح نکاتی برای داوطلبان کنکور در زمینه مهار استرس ناشی از آزمون پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بالاخره بعد از فراز و نشیب‌های فراوان کنکور سراسری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روزهای 30، 31 مرداد و 1 شهریور برگزار می‌شود. چگونگی برگزاری کنکور سراسری امسال در شرایط کرونایی باعث بروز و تشدید نگرانی، اضطراب و استرس داوطلبان شده است.

عدم قبولی کنکور از ارزش‌های فرد نمی‌کاهد

زهره اشراقی، روانشناس، درباره چگونگی مهار استرس در بین داوطلبان کنکور تاکید کرد: اینکه کنکور آینده شغلی و مسیر زندگی داوطلبان را مشخص می‌کند شکی نیست، همگان می‌دانند که کنکور با استرس همراه است و همه ما خواستار کسب نمره مطلوب و قبولی در رشته مورد علاقه خود هستیم. هرچند باید یاد آوردی کرد در صورت عدم تحقق این مهم از ارزش‌های واقعی فرد همچون عزت نفس و حرمتش کاسته نمی‌شود.

 او تصریح کرد: درون هر یک از افراد استعدادهایی وجود دارد که شاید هنوز ناشناخته مانده است. برای مثال ما در اتاق مشاوره افرادی را می‌بینیم که تازه بعد از ورود به دانشگاه متوجه می‌شوند که طی کردن مسیر فقط به‌دلیل تحسین شدن از سوی دیگر افراد اشتباه است و راه خود را تغییر داده و دنبال استعدادهایشان رفته و توانستند به موفقیت‌ دست پیدا کنند.

انتظارات والدین  و تشدید اضطراب در داوطلبان

 این روانشناس خطاب به داوطلبان کنکور افزود: افراد نباید خود را با دیگران مقایسه و مورد قضاوت قرار دهند، این باور که فقط با دکتر یا مهندس شدن می‌توانیم خوشبخت باشیم یک باور بیمارگونه در جامعه ماست که البته بیشتر القا والدین به فرزندانشان است که این مقوله  بار روانی داشته و یکی از مهمترین زمینه استرس داوطلبان سطح انتظار والدین است.

اشراقی گفت: این باور که کسب نمره خوب مطلوب است و به ما احساس موفقیت می‌دهد را نباید انکار کرد. هرچند این مسائل توجیه کننده شخصیت فرد نیست. پس نباید یک نمره یا یک امتحان تمامی آینده فرد را تحت تاثیر قرار  دهد.

واقع‌بین و با دقت باشید

او به داوطلبان کنکور توصیه کرد: استعدادهای فراوان در درون افراد وجود دارد و می‌توان اذعان کرد که هر یک از داوطلبان در زمینه استعداد و مهارت خود یک نابغه هستید پس با واقع‌بینی و دقت می‌توان مسیر خود را در زندگی پیدا کرده و از آن مسیر با انگیزه لذت برد.

اشراقی از داوطلبان خواست عاشقانه تلاش کنند تا بتوانند به اهداف‌شان دست پیدا کنند.

انتهای پیام: 2.5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز