ویژگی های افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند، چیست؟

۱۳۹۹/۰۵/۲۶ - ۲۲:۳۵:۱۲
کد خبر: ۱۰۴۴۸۷۷
ویژگی های افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند، چیست؟
کمبود اعتماد به نفس نه تنها باعث می شود هیچ لذتی از زندگی و زیبایی هایش نبرید، بلکه می تواند سلامت روانی شما را تحت تأثیر قرار دهد و منجر به بروز مشکلاتی مثل افسردگی و اضطراب شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کمبود اعتماد به نفس یکی از آن چیزهایی است که هیچ کس نباید دچارش شود. این مسأله نه تنها باعث می شود هیچ لذتی از زندگی و زیبایی هایش نبرید، بلکه می تواند سلامت روانی شما را تحت تأثیر قرار دهد و منجر به بروز مشکلاتی مثل افسردگی و اضطراب شود.

اما حقیقت آن است که بسیاری از افراد از این مشکل رنج می برند. در ادامه به رفتارهایی خواهیم پرداخت که از پایین بودن اعتماد به نفس شما حکایت دارند.

۱- تعریف و تمجید دیگران را قبول نمی کنید

در اینکه فروتنی خصوصیت خوبی محسوب می شود شکی نیست، اما به شرطی که حدش را نگه دارید. فروتنی بیش از حد ممکن است به این معنی باشد که شما به اندازه ی کافی خودتان را باور ندارید. سعی کنید متوجه شوید که یک وقت هایی فروتنی رفتار درست تری محسوب می شود و یک وقت هایی هم باید خوب بودن تان در چیزی را بپذیرید.

به علاوه، تحقیقات نشان می دهد غرور برای انسان ها نقشی تکاملی دارد و اجداد ما به هم‌گروهی هایشان نیاز داشتند تا در روزهای سخت به آن ها به قدر کافی بها دهند تا بتوانند سختی ها را پشت سر بگذارند.

۲- خودتان را یک آدم معمولی می دانید

کسانی که قدر خودشان را به اندازه ی کافی نمی دانند معمولاً باور نمی کنند که محاسن زیادی دارند. این دست آدم ها فکر می کنند توانایی زیادی ندارند و تصور می کنند اگر کاری را خیلی خوب انجام دادند به خاطر ساده بودنش بوده، حتی اگر واقعاً به خوبی از پس آن کار برآمده باشند.

۳- فکر می کنید دیگران فقط عیب هایتان را می بینند و قضاوت تان می کنند

کسانی که کمبود اعتماد به نفس دارند رفتار بسیار منتقدانه ای با خود دارند و اغلب تصور می کنند این انتقادات درونی، واقعی و از سوی دیگران هستند. آن ها معمولاً فکر می کنند دیگران فقط عیب های آن ها را می بینند و به آن ها می خندند، گرچه ممکن است اصلاً اینگونه نباشد.

۴- همیشه به نظرات دیگران رجوع می کنید

کسانی که خودشان را باور ندارند از ابراز عقیده ی خود می ترسند. آن ها ترجیح می دهند به نظرات دیگران یعنی کسانی که به نظر آن ها افراد معتبرتری هستند رجوع کنند، چون فکر می کنند ارزش این افراد از آن ها بیشتر است.

۵- هیچ وقت خودتان را «لوس» نمی کنید

کسانی که به اندازه ی کافی قدر خودشان را نمی دانند، به ندرت کاری را صرفاً برای خوشایند خودشان انجام می دهند. آن ها ترجیح می دهند یک میلیون دلیل بیاورند تا کاری که واقعاً دوست دارند را انجام ندهند، حتی اگر آن کار آن ها را اندکی خوشحال تر می کند. با این حال، یک راه بسیار خوب برای مبارزه با کمبود اعتماد به نفس این است که کارهایی را انجام دهید که واقعاً از آن ها لذت می برید.

۶- خودتان را با دیگران مقایسه می کنید و فکر می کنید آن ها بهترند

اگر نمی توانید لحظه ای از این فکر که کسی کاری را بهتر از شما انجام می دهد، بیرون بیایید، شکی نیست که باید روی اعتماد به نفس تان کار کنید. روانشناسان توصیه می کنند دست از مقایسه کردن خودتان با دیگران بردارید. این مقایسه ها نه تنها مخرب هستند، بلکه با تصور اشتباهی انجام می شوند.

۷- هیچ وقت چیزهای جدید را امتحان نمی کنید چون از شکست خوردن می ترسید

کسانی که اعتماد به نفس پایینی دارند به شدت از شکست خوردن می ترسند، به همین دلیل ترجیح می دهند پا در راهی بگذارند که امتحانش را پس داده تا چیز جدیدی را امتحان کنند. چنین افرادی بسیار حساس هستند و شکست های بی ضرر اعتماد به نفس آن ها را پایین تر می آورد.

 

نظر شما