واکسن آنفلوانزا در دوران کرونا مهمتر از همیشه است

۱۳۹۹/۰۵/۲۷ - ۲۱:۴۰:۱۳
کد خبر: ۱۰۴۵۵۵۳
واکسن آنفلوانزا در دوران کرونا مهمتر از همیشه است
کارشناسان می‌گویند امسال زدن واکسن آنفلوانزا امسال به علت پاندمی کووید-۱۹ مهمتر از سال‌های پیش است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کارشناسان می‌گویند امسال واکسیناسیون آنفلوآنزا باید جدی‌تر گرفته شود و هر کسی واجد شرایط است باید واکسن بزند.

شرکت‌های سازنده واکسن مانند سانوفی اعلام کرده‌اند که میزان تولید واکسن آنفلوانزایشان را به ۱۵ درصد بالاتر از حد سال‌های قبل افزایش خواهند داد.

البته واکسن آنفلوانزا همیشه تاثیربخش نیست، اما از هیچ کار نکردن بهتر است.

با توجه به اینکه چند هفته طول می‌کشد تا واکسن آنفلوانزا باعث مصونیت شود، معمولا توصیه می‌شود این واکسن در اواخر شهریور یا اوائل مهرها تزریق شود. حتی اگر در این زمان واکسن آنفلوانزا را نزده باشید، واکسن‌زدن دیرهنگام آنفلوانزا بهتر از نزدن آن است.

هنوز دقیقا معلوم نیست که شیوع آنفلوانزا چه اثراتی بر کووید-۱۹ خواهد داشت. فصل آنفلوانزا در نیمکره جنوبی تا به حال ملایم بوده است. اما در مورد کشورهای نیمکره شمالی، هنوز روشن نیست که گونه‌های ویروس آنفلوانزای در گردش در امسال چه گونه‌هایی هستند یا آیا همان اقدامات بهداشتی که برای جلوگیری از کووید-۱۹ به کار می‌رود- زدن ماسک، فاصله‌گیری اجتماعی و شستن مکرر دست‌ها- می‌تواند شیوع آنفلوانزا را هم متوقف کند یا نه.

تابه حال شمار زیادی از افراد به طور همزمان به آنفلوانزا و کووید-۱۹ مبتلا نشده‌اند. این بیماران علائم خفیف تا متوسط داشته‌اند، گرچه دست کم دو مورد مرگ در چنین بیمارانی گزارش شده است.

به هر حال کارشناسان درباره عفونت همزمان با ویروس آنفلوانزا و ویروس کرونا ابراز نگرانی می‌کنند و پژوهش‌های فراوانی اکنون در این باره در حال انجام است.

در آمریکا در فصل آنفلوانزای ۲۰۸-۲۰۱۹ حدود ۴۹۰۰۰۰ نفر به علت آنفلوانزا بستری شدند و بیش از ۳۵۰۰۰ نفر به علت آن درگذشتند که یک سال «متوسط» را از لحاظ شیوع آنفلوانزا نشان می‌دهد. از طرف دیگر از ماه مارس (اواخر اسفند) تا به حال بیش از ۳۴۵۰۰۰ آمریکایی به علت کرونا بستری شده‌اند و ۱۷۰۰۰۰ نفر به علت درگذشته‌اند.

دکتر آنتونی فاوچی، رئیس انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا در مصاحبه‌ای در این باره گفت: «بدترین سناریو این است که فصل آنفلوانزای خیلی فعالی داشته باشیم که با شیوع عفونت تنفسی کووید-۱۹ همپوشانی کند. این سناریو از این لحاظ بدترین است که امور را چه از دیدگاه تشخیصی، چه از دیدگاه درمانی و چه از دیدگاه ایجاد فشار زیاد بر نظام مراقبت بهداشتی پیچیده‌تر می‌کند.»

کارشناسان می‌گویند دست کم سه دلیل برای زدن واکسن آنفلوانزا وجود دارد: برای خودتان، برای دیگران و برای کاهش ترس.

اگر شیوع اوج‌گرفته کرونا تا فصل آنفلوانزا (پاییز و زمستان) ادامه یابد، جدا کردند آنها از یکدیگر خیلی مشکل است، زیرا علائمشان بسیار شبیه به هم است.

هر کسی که با علائم شبیه آنفلوانزا به بیمارستان مراجعه کند، به عنوان بیمار کووید-۱۹ درمان خواهد شد. بنابراین بیمار مبتلا به آنفلوانزا هم تا زمانی که تشخیص قطعی داده شود، اجازه ملاقات نخواهد داشت و فاصله‌گیری از او رعایت خواهد شد.

بیمارستان‌ها هم اکنون با مشکل ازدحام بیماران کووید-۱۹ مواجه هستند. افزوده شدن بیماران آنفلوانزا به این بیماران سلامت همه را به خطر خواهد انداخت، چرا که ممکن است باعث کمبود تخت یا دستگاه تنفس مصنوعی برای سایر بیماران شود.

از طرف دیگر چون فصل آنفلوانزا با شروع مدارس همزمان است، واکسن زدن می‌تواند به بازگشایی و بازماندن مدارس کمک کند.

نظر شما