معاون فنی محیط زیست مازندران:

آتش سوزی در میانکاله عمدی بود/ حتی یک لودر هم در این منطقه نداریم

۱۳۹۹/۰۵/۲۸ - ۱۱:۰۵:۰۱
کد خبر: ۱۰۴۵۷۵۱
آتش سوزی در میانکاله عمدی بود/ حتی یک لودر هم در این منطقه نداریم
علی‌اکبر یداللهی گفت: حریق بخشی از اراضی تالاب بین المللی میانکاله که از روز یکشنبه آغاز شده بود، توسط عوامل انسانی و به صورت عمدی رخ داده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ میانکاله به عنوان یکی از نادرترین زیست بوم‌های ایران و جهان در سال جاری برای نهمین بار طعمه حریق شد. مجموعه ای که هر بار قسمتی از ارزش‌های گرانبهای آن به علت های گوناگون از بین می رود و امروزه با خطر جدی برای ادامه حیات خود مواجه است.

علی‌اکبر یداللهی، معاون فنی اداره‌ کل محیط زیست مازندران، در خصوص علت آتش‌سوزی اراضی میانکاله گفت: این آتش‌سوزی توسط عوامل انسانی و به‌صورت عمدی رخ داده است. 

او درخصوص گونه‌های جانوری از بین رفته در این آتش‌سوزی اظهار کرد: در این آتش‌سوزی که 340 هکتار از اراضی را فرا گرفته است قطعا تعدادی از خزندگان و جانورانی که به کندی جا به جا می‌شوند طعمه حریق شده‌اند.

یداللهی تصریح کرد: 60 درصد اراضی که طعمه حریق شدند دارای درختان انار بودند که تماما نابود شده و 40 درصد نیز پوشش گیاهی سازیل، تمشک و گز داشته است.

این مقام مسئول در محیط زیست خاطرنشان کرد: چند سال است که خواستار یک لودر برای محدوده میانکاله هستیم اما هیچکس این لودر را در اختیار محدوده میانکاله قرار نمی دهد. در سال های گذشته چند دستگاه اطفا حریق در این منطقه تعبیه شده اما کافی نیست.

یداللهی تاکید کرد: امروز تهیه یک لودر برای این منطقه ضروری است. در مواقعی که آتش‌سوزی رخ می‌دهد ما لودر را از مجموعه‌های دیگر قرض می‌گیریم تا بتوانیم آتش بر احداث کنیم. در حادثه اخیر ما از راهداری بهشهر لودر قرض گرفتیم و این دستگاه با سرعت 30 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند و تا به محل آتش‌سوزی برسد، کار از کار گذشته است. 

او افزود: در آتش‌سوزی اخیر پس از گذشت 4 ساعت از اطلاع رسانی لودر به منطقه رسید. متاسفانه تمام زحماتی که کشیده شد به علت نبود لودر و ادوات لازم به نتیجه نرسید. از وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران خواهش می‌کنیم که یک دستگاه لودر در اختیار این منطقه قرار دهند. 

این مقام مسئول در محیط زیست با اشاره به شرایط خاص میانکاله اظهار کرد: میانکاله به علت اینکه زیست بومی متفاوت با کل مازندران دارد شرایط خاص خود را دارد. از دو روز پیش هوای گرم و وزش باد گرم بر این منطقه حکمفرما شد. بادهای این منطقه جهت مشخصی ندارد و خود عاملی برای  گسترده آتش است. معضلی که در گذشته نیز بارها گریبان این منطقه را گرفته و از ابتدای سال 99 این منطقه شاهد 8 آتش سوزی دیگر بوده است.

معاون فنی اداره‌ کل محیط زیست مازندران در خصوص جزئیات این آتش‌سوزی اذعان کرد: این آتش‌سوزی در ساعت 2 بامداد آغاز شد و در 35 کیلومتری حدفاصل پاسگاه مرکزی به طرف محیط‌بانی میان قلعه رخ داده بود و در ساعت 5 به ما اطلاع داده شد که این آتش‌سوزی شعله ور شده و پیگیر شناسایی عوامل این آتش‌سوزی هستیم و با آن‌ها برخورد خواهد شد.

نظر شما