سخنگوی وزارت بهداشت مطرح کرد:

واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های خاص/ عدم خدمات رسانی به افراد بی توجه به کرونا/ شهریور ماه واکسن مننژیت توزیع می شود/ کمبود قلم انسولین داریم

۱۳۹۹/۰۵/۲۹ - ۱۱:۴۸:۴۶
کد خبر: ۱۰۴۶۳۴۳
واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های خاص/ عدم خدمات رسانی به افراد بی توجه به کرونا/ شهریور ماه واکسن مننژیت توزیع می شود/ کمبود قلم انسولین داریم
سیما السادات لاری گفت: 230 تا 250 هزار واکسن آنفلوآنزا باید وارد کشور شود و این واکسن برای گروه های خاص و پرخطر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سیما السادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد به پرسش خبرنگاران پاسخ داد .

مواد ضدعفونی و ماسک در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد

لاری، در ابتدای این نشست درباره دانشجویان خارج از کشور گفت: دانشگاه هایی که در فهرست ما نیستند و خواهان ورود به داخل کشور باشند با شناخت موجود از معاون آموزشی و با توجه به عدالت آموزشی در چهارچوب قانون این مقوله محقق می شود.

او درباره غربالگری آزمون های دکتری گفت: کنکورها در آینده جوانان کشور سرنوشت ساز هستند و در خصوص برگزاری این آزمون ها مقوله تهویه‌ی هوای حوزه های امتحانی مدنظر بوده و تلاش شد مواد ضدعفونی و ماسک در اختیار داوطلبان قرار گیرد.

نگران تجمع والدین در حوزه های کنکور هستیم

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: فاصله فیزیکی به یک مترو و 8 دهم افزایش یافت. وزیر علوم در این خصوص تاکید داشتند و جلسات متعدد در این زمینه انجام شده تا نظارت های سختگیرانه اعمال شود.

لاری تصریح کرد: تا کنون یکی از 60  داوطلب مبتلا به کرونا بستری شده و قرار بر این است تا در مکان جدا برای این افراد با همکاری ناظران بهداشت آزمون برگزار شود. اما بیشترین نگرانی ما از تجمع خانواده ها است و توصیه می شود تا یک نفر فرزندش را به محل آزمون برساند.

مکانیزم جریمه افرادی که ماسک نمیزنند

او درباره مکانیزم جریمه ها برای افرادی که ماسک نمی زنند، افزود: در تمامی کشورها تمهیدات قانونی رعایت شده است در کشور ما هم معاونت بهداشتی وارد عمل شده  و ارزیابی های شدید داشتند و بسیاری از اصناف پلمب شدند. در زمینه اداری ماده 9 تخلفات اداری می تواند به بالاترین دستگاه مجازات های بند یک –دو  و سه را مد نظر قرار بگیرد.  افراد باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند در غیر این صورت جریمه این افراد با درج در حقوق، کسر از حقوق و ... انجام می شود.

تعطیلی اصناف متخلف

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت در اصناف توقیف کتبی، تعطیلی 5 روزه  و در صورت تکرار تعطیلی 10 روزه  و در زمینه هیات ها لغو برنامه ها مدنظر است. عدم خدمت رسانی به افرادی که ماسک نمی زنند در دستورکار است.

مطمئن ترین تست کرونا تست مولکولی است

لاری افزود: مطابق تشخیص قطعی آمار کرونا بررسی می شود. سازمان جهانی بهداشت باید این امر را بررسی کند. بنابراین بر اساس معیار مشترک باید این مقوله مورد نظر قرار بگیرد. هم اکنون مطمئن ترین تست مولکولی است. اما تا 30 درصد این تست شاید خطا داشته باشند. بیماران کرونا که تست پی سی ار مثبت باشد را اعلام می کنیم.

 او درباره تعیین وضعیت رنگبندی گفت: در فرمول آن بیماران محتمل  را به عنوان ضریب اعمال می شوند.

کاهش 25 درصدی آمار مبتلایان کشور

لاری با بیان اینکه 25 درصد بستری ها در مراکز درمانی کاهش یافته است، افزود: هم اکنون بر اساس دستور وزیر بهداشت و درمان باید مراکز درمانی به تامین نیروهای انسانی  و تجهیزات بپردازند. ارزیابی دقیق در مراکز 16 تا 24 در سراسر کشور می تواند به بیماران کمک کنند تا اورژانس ها دچار چالش نشوند. در این زمینه وزیر بهداشت، روسای دانشگاه ها را موظف به همکاری کرده است.

واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های خاص

او در خصوص واکسن آنفلوآنزا در کشور گفت: 230 تا 250  هزار واکسن آنفلوآنزا باید وارد کشور شود و این واکسن برای گروه های خاص و پر خطر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانند افراد بالای 65 سال با بیماری های زمینه ای  و ... است. این واکسن برای افراد تحت پوشش بهزیستی و خانه سالمندان رایگان است. این در حالی است که با توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی طبیعتا نرخ ابتلا به آنفلوآنزا امسال کاهش می یابد.

او درباره هزینه های فوق العاده ویژه گفت: هزار و 300 میلیون تومان در دانشگاه ها توزیع شده  است و 50 درصد معوقات به کارکنان کاهش یافته است.

فوت دو نفر از ناظران خوابگاه در اثر کرونا

او درباره وضعیت دانشگاه‌ها برای مقابله با کرونا گفت: برای افراد کرونایی اتاق‌های ایزوله در نظر گرفته شده است. در دوره اللیه شیوع کرونا در کشور 30 میلیارد تومان به دانشگاه‌ها برای تهیه ماسک و تجهیزات بهداشتی اختصاص داده شده و  غذا در خوابگاه‌های دانشجویی توزیع شد. دو نفر از ناظران خوابگاه نیز به دلیل کرونا فوت کردند. نظارت کامل در این باره وجود داشته و گزارشات کامل ارائه شده است.

 

لاری با بیان اینکه درباره طرح ترافیک بحث‌های فراوان مطرح شده است، افزود: در وضعیت قرمز انتظار می‌رود که اعمال محدودیت‌ها افزایش یابد. از هر مسئله که فاصله‌گذاری را افزایش دهد، استقبال می‌کنیم. اعمال این محدودیت ها ازدحام در وسایل حمل و نقل عمومی را کاهش می‌دهد. همچنین در فصل پاییز باید آلودگی هوا، کرونا و... با اولویت سلامت جامعه مورد نظر قرار بگیرد.

آخرین وضعیت پرستاران

این مقام مسئول در وزارت بهداشت درباره پرداختی‌ها به پرستاران و کادر پزشکی گفت:  بر اساس نامه نگاری‌های انجام شده در 11 اسفند 98 ، کادر درمان می‌تواند پرسنل بازنشسته خود با قرارداده‌های 89 روزه بکار گیرند.  البته دانشگاه های علوم پزشکی موظف به کارانه این گروه هستند. حدود 900 نفر از دانشجویان پرستاری در این زمینه فعالیت کرده اند. هم‌اکنون کارورزان، دستیاران و ... خدمات ارائه می‌دهند.

به گفته او  قرار داد 89 روزه در حالی انجام می‌شود که بتوان بار مالی را تامین کرد. باید حق و حقوق این افراد نیز تامین شود.

او درباره پاداش این افراد گفت: این مقوله به نحوه توزیع بین افراد بر می‌گردد. توزیع کارانه در دانشگاه‌ها متفاوت است شاید برخی از دانشگاه در مقوله کارانه 9 ماه یا دانشگاه دیگر سه ماه دیرکرد داشته باشد.

سال تحصیلی جدید چگونه آغاز می شود؟

لاری افزود: در روزهای نخست شیوع این بیماری برای ما تعلیم و تربیت دانش آموزان مهم بود، و خدمات مناسب به این افراد ارائه شده است.

او تاکید کرد: با توجه به اینکه هم اکنون با رنگ‌بندی وضعیت شهرها مشخص است. برنامه‌ریزی حضوری و مجازی در قالب فایل‌های الکترونیک در اختیار افراد قرار می‌گیرد. شاید تشکیل کلاس ها ترکیبی از حضوری و مجازی باشد. اینکه فاصله‌گذاری و کتاب درسی چگونه باشد باید مورد بررسی قرار بگیرد.

7500 ناظر بهداشتی فعال در کنکور

سخنگوی وزارت بهداشت درباره فعالیت ناظران در کنکور گفت: 7 هزار و 500 ناظر بهداشت محیط در حوزه‌های برگزاری کنکور فعال هستند و تصاویری برای من ارسال شده که حکایت ازرعایت مناسب پروتکل‌های بهداشتی دارد.

لاری تاکید کرد: رضایت 90 درصدی در آزمون دکتری را شاهد بودیم. در روزهای آتی نیز امیدوارم  آزمون برگزار شود. در آزمون دکتری از هر 1000 نفر یک نفر مبتلا بوده که میزان  در ابتلای کنکوری‌ها به کرونا 0/37 درصد است.

هزینه کرونایی ها چقدر است؟

او درباره هزینه‌های درمان در بیماران کرونایی‌ها گفت: هزینه این بیماران دو میلیون 500 هزار تومان و در صورت بستری 5 میلیون تومان برای افراد که فاقد بیمه هستند در نظر گرفته شده است. همچنین برای افرادی که به بیماراستان های خصوصی مراجعه می کنند این هزینه ها دو و نیم برابر می شود در حالی که این هزینه در دانشگاه‌های علوم پزشکی یک دهم  است.

لاری درباره مبلغ تست مولکولی افزود: 230 هزار تومان  در مراکز درمانی دولتی و در اماکن خصوصی 470 هزار تومان هزینه تست پی سی آر است. درضمن به  91 هزار بیمار کرونا پرونده پزشکی بیمه سلامت ارائه شد که بر این اساس هر فرد 5 روز در بیمارستان بستری بوده است.

روند نزولی ابتلا در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت درباره روند نزولی کرونا در کشور تاکید کرد: برخی از استان‌ها موج دوم را شدیدتر و برخی دیگر ملایم این پشت سر گذاشتند. برای مثال خوزستان به دلیل پهناوری و استفاده از کولرهای گازی موج شدید را تجربه کرده است. هر تغییری در رفتار افراد دو هفته بعد آمار بستری و 4 هفته بعد میزان فوتی ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گفته او آمار بستری‌ها در برخی استان‌ها همچون فارس نگران کننده است. این درحالیست که سیستان و بلوچستان هم‌ اکنون از ثبات برخوردار است. استان های یزد، گیلان و قم چون وضعیت شدید را طی کرده درحال حاضر شیب ملایم را طی می‌کنند. مازندران وضعیت خوبی ندارند.

عزاداری در مناطق سر بسته ممنوع!

لاری درباره برگزاری مراسم محرم گفت: بسیاری از هیات‌ها در برگزاری کرونا تغییر رویه دادند و نذر ماسک در این ایام مطرح شده است. از 25 مرداد عزاداری در فضای سربسته ممنوع است. همچنین تاکیدمی‌شود نذورات در قالب جیره بندی خشک باشد.

شهریور ماه واکسن مننژیت توزیع می شود

او درباره واکسن مننژیت گفت: این واکسن برای سربازها و زنان باردار در شهریور توزیع می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: هم اکنون در موج دوم کرونا قرار داریم و هیچ یک از استان‌ها  و حتی شهرستان‌ها یک استان در وضعیت مشابه نیستند. در جهان نیز  اروپا درگیر موج دوم است.در بلژیک ماسک اجباری شده و یونان از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

افزایش شمار ابتلا به کرونا در سنین 35 تا 45 سال

لاری درباره الگوی بیماری تاکید کرد: علائم بیماری چندان تغییر نکرده است. بین سنین 35 تا 45 سال افزایش محسوس ابتلا و مرگ مشاهده شده است. در بین مبتلایان نوزاد هم وجود داشت. بر اساس مقالات قدرت سرایت بیماری کرونای افزایش 10 برابر داشته است.

او گفت: کادر درمانی فشار وحشتناکی را تحمل کرده است. از سوی دیگر نگران پاییز هستند از لحاظ شرعی نیز درست نیست که عزاداری سلامت مردم را تهدید می کند.  

به فکر بیماران خاص هستیم!

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به خبرنگار برنا، تاکید کرد: از لحاظ سازمان جهانی بهداشت کنترل بیماران مزمن نباید به خطر بی افتد از 15 مرداد در سامانه 4030 پرونده بهداشتی افراد وجود دارد. به رغم تحریم‌ها سعی شده داروها تهیه شود. بر اساس گزارشات غذا و دارو کمبودی در زمینه این دارو وجود ندارد تنها شکایت در زمینه انسولین قلمی بود که این انسولین در داروخانه‌ها توزیع می‌شود.

به گفته او بیماری‌های مزمن و پیوندی گروه هدف هستند و این افراد مورد بررسی قرار می گیرند.

کرونا مثبت ها باید ایزوله شوند

لاری با بیان اینکه افراد کرونا مثبت ها باید ایزوله شوند، گفت: با توجه به مجازات در نظر گرفته شده هر اداره‌ای باید ایزوله شود و در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی شخص خاطی بر اساس مقررات جریمه شود.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: طی نشست‌های انجام شده برنامه‌ریزی‌ها برای بازگشایی مدارس حضوری و  غیرحضوری است. برنامه‌ریزی شده تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نکات ایمنی مدنظر قرار بگیرد. برای ما سلامت و ایمنی از اهمیت برخوردار است.

او درباره داروی مایفورتیک در کشور گفت: این دارو به شکل مناسب در کشور وجود دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت و درمان تاکید کرد: تجربه مناسبی در زمینه بازگشایی دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها داریم . باید پروتکل‌ها رعایت شود و همکاران بهداشت محیط در این باره توضیح دهند. تا جایی که امکان دارد دانشجویان در شهر خود تحصیل کنند.

 به گفته او تاکنون آمار از فوت  دانشجویان علوم پزشکی و پرستاری به دلیل ابتلا به کرونا نداریم.

ثبت 100 نفر به عنوان شهدای خدمت

لاری درباره وضعیت شهدای خدمت گفت: این افراد شهید خدمت هستند و تمامی امکانات برای دیگر شهدا برای این افراد نیز در نظر گرفته می شود تاکنون حدود 100 نفر  به عنوان شهید خدمت ثبت شده است.

او درباره پویش زندگی دست یاری گر توست گفت: 8 هزار نفر از دانشجویان 5 هزار از دانشجویان علوم پزشکی شرکت کردند. در این زمینه محتواهای آموزشی مدنظر قرار گرفت. دانشجویان در زمینه نشر علم اقدامات مناسب انجام دادند. بسیاری از دانشجویان برای کمک در حوزه اقتصادی و تهیه مواد ضدعفونی وارد عمل شدند. همچنین تاکنون جشنواره های مناسبی با عنوان مدافعان سلامت برگزار شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز