مدیرعامل صندوق احیای اماکن تاریخی:

واگذاری ۹۰ بنای تاریخی به بخش خصوصی/تالار آینه خانه سعادت خواه واگذار می شود/ به زودی؛ خانه پدر جلال آل احمد واگذار و به بهره برداری می رسد

۱۳۹۹/۰۵/۲۹ - ۱۲:۵۹:۱۷
کد خبر: ۱۰۴۶۴۳۵
واگذاری ۹۰ بنای تاریخی به بخش خصوصی/تالار آینه خانه سعادت خواه واگذار می شود/ به زودی؛ خانه پدر جلال آل احمد واگذار و  به بهره برداری می رسد
هادی میرزایی گفت: دیجیتالی کردن میراث فرهنگی جز گام های مهمی است که باید برداشته شود. استفاده از اساتید عکاسی در این زمینه می تواند بسیار موثر واقع شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ هادی میرزایی، مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی در نشست عکاسی و احیا بناهای تاریخی گفت: امروزه تصاویری از سال های گذشته بناهای تاریخی وجود ندارد و این یک ضعف اساسی است که دستان مجموعه ما را برای مرمت و احیا بسته است و اسنادی وجود ندارد تا بتوانیم در این حوزه به خوبی عمل کنیم.

او افزود: دیجیتالی کردن میراث فرهنگی جز گام های مهمی است که باید برداشته شود. استفاده از اساتید عکاسی در این زمینه می تواند بسیار موثر واقع شود. عمارت مسعودیه که امروز در محوطه آن حضور داریم قدمتی 170 ساله دارد و اولین بنایی است که معماری انتقالی اروپا را به نحوی نمایان می کند. این ساختمان شاهد فعالیت 41 وزیر آموزش و پروش بوده است.

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: مجموعه عمارت مسعودیه که معروف به باغ بهارستان بوده است در ابتدا 14 هکتار وسعت داشته است اما متاسفانه در دوران پهلوی دوم بسیاری از قسمت های آن تخریب می شود و امروز در حدود یک و نیم هکتار آن باقی مانده است. 

میرزایی در خصوص مجموعه باغ نگارستان اظهار کرد: این مجموعه مقرر بود تخریب شود اما با تلاش های حبیبی، معاون اول دولت سازندگی حفظ شد. این مسیر باید ادامه پیدا کند. تجربه نشان داده است که با منابع دولتی نمی توان آثار تاریخی را به خوبی مدیریت کرد.

او افزود: امروز شاهد هستیم مجموعه عامری های کاشان و سعدالسلطنه قزوین قبل از واگذاری به بخش های غیردولتی در حال نابودی بودند اما امروز وضعیت مطلوب آن ها سبب شده است تا این مراکز به قطب گردشگری کشور تبدیل شوند. روزگاری سعد السلطنه کانون معضلات اجتماعی قزوین بود اما امروز با تلاش صندوق احیا بناهای تاریخی به یک وضعیت مطلوب رسیده است.

مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی اذعان کرد: کرونا سبب شد تا بخشی از فرهنگ ارزشمند خود که همان دید و بازدیدها و یک اثر ناملموس فرهنگی است را از دست بدهیم. امید است این بیماری سبب نشود تا این فرهنگ ارزشمند کشورمان کم رنگ شود. 

میرزایی گفت: برنامه ما این است که سفره خانه و دیوانخانه عمارت مسعودیه بازسازی شود تا مردم بتوانند از درون این مجموعه نیز بازدید به عمل آورند. دانش حفاظت و مرمت در کشور ما از سال 75 به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت. کسری منابع و محدودیت منابع در این حوزه همواره سبب شده است تا اصل بنا حفظ شود و در حفظ جزئیات همواره سختی هایی وجود دارد.

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی تصریح کرد: تمرکز در تعیین و اعطای مجوز کاربری و واگذاری اماکن تاریخی به بخش های غیردولتی یکی از جدی ترین مسائلی است که باید در این عرصه صورت گیرد. امروزه در بخش های مختلف کشور این واگذاری ها صورت می گیرد اما طبق بند ز ماده 114 قانون چهارم توسعه که صندوق تشکیل شده است این وظیفه انحصارا به صورت انحصاری به صندوق واگذار شده است. در برنامه آتی 90 بنای تاریخی به بخش های غیردولتی واگذار خواهد شد که با کل کارنامه سال های گذشته این مجموعه برابر است.

او افزود: قانون گفته است که متولی واگذاری های اماکن تاریخی صندوق احیا است. متاسفانه امروزه برخی بناهای تاریخی به سفره خانه شدند اما در مجموعه صتدوق احیا تمام تلاش این است تا مراکز تاریخی به اماکن پذیرایی تبدیل نشوند.

میرزایی ادامه داد: امروزه در مجموعه سعدالسلطنه اقامتگاه و رستوران وجود دارد اما این محل تاریخی کاربری آن تغییر نکرده است. زردوزی امروزه در مجموعه عامری های کاشان احیا شده است و اشتغال و صنعت در آن محل در کنار اماکن تاریخی توسعه یافته است. این امر با جذب سرمایه گذار از طریق صندوق احیا محقق شد.

مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی در خصوص بناهایی که بزودی در تهران مرمت و آماده بازدید می شوند اظهار کرد: آسیب در محل هایی است که تا این لحظه به صندوق واگذار نشده اند. تالار آینه خانه سعادت خواه که بخشی از خانه نصیرالدوله است بزودی واگذاری می شود و از آن بهره برداری می شود. همچنین خانه پدر جلال آل احمد که منزل آیت الله احمد طالقانی بوده است به عنوان تکیه سنگلج همواره مراسم های آیینی داشته است نیز بزودی به بهره برداری می رسد.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز