گزارش روز؛

در کنکور سراسری ۹۹ چه گذشت؟

۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۰۵:۴۱:۵۴
کد خبر: ۱۰۴۶۹۲۴
در کنکور سراسری ۹۹ چه گذشت؟
کنکور سراسری 99 شاید خاص ترین آزمون طی سالیان اخیر باشد اما در کنکور سراسری 99 چه گذشت؟

 به گزاش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بالاخره کنکور امسال در شرایط کرونایی برگزار شد. این در حالی است که تاخیر در برگزاری کنکور و کم و کیف این آزمون سرنوشت‌ساز برای همگان به کلاف سر درگم تبدیل شده بود، چون از یک سو داوطلبان نگران از روند برگزاری آزمون‌ها و آینده‌شان بودند. از سوی دیگر نگرانی‌های ناشی از خطرات شیوع کرونا به‌دلیل برگزاری آزمون وجود داشت. با این حال به گفته ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش کنکور امسال با رعایت پروتکل‌های سختگیرانه بهداشتی برگزار شد.

در سال جاری تعداد کل داوطلبان در رشته‌های مختلف یک میلیون و١۴۶ هزار و ١٢٨ نفر است. مسن‌ترین داوطلب متولد ١٣١۶ و جوان‌ترین داوطلب متولد ٨۴ است. تعداد کارت صادر شده نیز یک میلیون و ٣٩٣ هزار و ٢٣٣ نفر بوده است. اما روایت داوطلبان از کنکور چیست؟

وعده‌های موسسات پشت درب جلسه کنکور

یگانه در کنکور هنر شرکت کرده است. او درباره فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت نکات بهداشتی در جلسه آزمون گفت: در ابتدای ورود به حوزه تب‌گیری از داوطلبان انجام و بسته‌های بهداشتی شامل ماسک، محلول ضد عفونی کنند و ... اهدا شد.

او افزود: مسیر محوطه تا جلسه آزمون علامت‌گذاری شده و در صورت عدم رعایت، ناظران به داوطلبان تذکر می‌دهند. در سالن‌ها هم رعایت فاصله گذاری اجتماعی از اهمیت برخوردار است. برای مثال در اتاقی که  من حضور داشتم فقط 4 داوطلب بوده و مابقی صندلی‌ها به‌دلیل فاصله‌گذاری اجتماعی و برخی دیگر نیز به‌دلیل غیبت داوطلبان خالی بود.

یگانه با اطمینان به اینکه امسال حتما در آزمون قبول می‌شوم، تاکید کرد: در بیرون از حوزه آزمون افرادی از موسسات مختلف حضور داشته و به داوطلبان می‌گفتند که به‌دلیل کاهش شرکت کنندگان در آزمون  امسال همگان قبول می‌شوند و برای انتخاب رشته می‌توانند داوطلبان را کمک کنند. البته در رسانه‌ها مسئولان چنین مساله‌ای را تاکنون مطرح نکرده‌اند. از سوی دیگر به باور بنده آزمون به نحوی برگزار شده که اگر فردی درس‌ خوانده باشد، طبیعتا در رشته مورد نظر قبول می شود.

تاخیر در برگزاری آزمون و تبعات آن

فائزه در کنکور انسانی شرکت کرده است. او تاخیر در برگزاری کنکور را یکی از مسائل ناراحت کننده در ماه‌های اخیر دانست و افزود: بر اساس زمان‌بندی‌های انجام شده مطابق هر سال برای کنکور برنامه‌ریزی شده بود  و در روزهای انتهای خرداد تمامی تست زدن‌ها و مطالعات به پایان رسید، اما شیوع کرونا این آزمون را به تاخیر انداخت. این در حالی است که من و دوستانم در دو سال اخیر حتی به یک مهمانی و پارک برای تفریح نرفتم و فقط در کلاس یا منزل در حال درس خواندن  بودیم.

او با بیان اینکه هر گونه تاخیر در برگزاری آزمون او را نسبت به درس  دلسرد کرده است، افزود: تاخیر در برگزاری کنکور باعث دلزدگی ما از درس شد و طبیعتا این مقوله در نتایج آزمون هم مشخص می‌شود.

فائزه درباره سوالات آزمون گفت: در کل آزمون به شکل مناسب برگزار شد. درخصوص نتایج آزمون جای نگرانی نیست.

این نوجوان درباره رعایت نکات بهداشت در جلسه آزمون تاکید کرد: تمامی ناظران از ماسک و شیلد استفاده کرده و برخی از ناظران بهداشتی نیز گان به تن کرده و در تلاش بودند تا تمامی نکات بهداشتی رعایت شود، اما همین که آزمون برگزار شد تمامی نگرانی‌های ناشی از این آزمون نیز برطرف شد.

کرونا و تجربیات جدید در سیستم آموزش کشور

علی در کنکور ریاضی شرکت کرده است. او به همراه پدرش به حوزه آزمون آمده و پدرش در ماشین مانده تا او آزمونش را به اتمام برساند. او درباره رعایت پروتکل های بهداشتی گفت: در ابتدای ورود تب سنجی انجام شد و در صورت تجمع به افراد تذکر داده  شد.  

او افزود: در هر اتاق فقط 4 نفر حضور داشتند و در سالن‌ها هم فاصله گذاری اجتماعی رعایت شد. افراد در صورت نیاز می‌توانستند از مراقبان ماسک و محلول ضدعفونی کننده بگیرند، البته اغلب داوطلبان تجهیزات بهداشتی همراه داشتند.

علی درباره روند برگزاری آزمون اظهار کرد: تاخیر در برگزاری آزمون باعث شد تا داوطلبان بیش از پیش خود را برای آزمون آماده کنند. همچنین مشکلات متعدد نیز در این حین برای افراد بروز کرده است. البته حتی با لغو کنکور هم برخی از داوطلبان چندان متضرر نمی‌شوند، چون وزارت علوم بی‌شک باید برای سال تحصیلی جدید دانشجو جذب کند در این شرایط امکان ورود به دانشگاه بدون آزمون هم فراهم  شده است. این مسئله تجربه مناسبی در  سیستم آموزش کشور بود. البته برخی از داوطلبان نیز از ظرفیت کد رشته‌های بدون آزمون دانشگاه استفاده کرده و برای ترم جدید ثبت نام کردند.

آزمونی سرنوشت‌ساز

هانیه در آزمون انسانی شرکت کرده است. او درباره روند برگزاری کنکور گفت: برگزاری کنکور امسال برای داوطلبان مناسب بود، چون این افراد نزدیک به دو سال خود را برای شرکت در این آزمون آماده کرده بودند و هر گونه تاخیر و لغو این آزمون آینده داوطلبان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

او درباره رعایت نکات بهداشتی افزود: من سعی کردم که نکات بهداشتی را رعایت کنم و با خود خوراکی، آب، ماسک و ژل  بهداشتی آورده‌ام. درضمن فاصله گذاری اجتماعی هم مورد توجه قرار گرفته است.

برگزار ی آزمون‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

صدری، کارشناس حوزه آموزشی و پژوهشی در سازمان بازرسی کل کشور درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روند برگزاری آزمون گفت: تمامی نکات بهداشتی رعایت شده است. فاصله‌گذاری اجتماعی و اهدای ماسک نیز به شکل بسته‌بندی شده برای داوطلبان تدارک دیده شده است.

او تاکید کرد: نکات لازم تذکر داده می‌شود و مشکل خاصی وجود ندارد. کارشناسان بهداشت محیط در حوزه‌های برگزاری آزمون مستقر هستند و اقدامات همچون تب‌سنجی را انجام می‌دهند در صورت مشاهده مشکلات گزارش داده می‌شود.

انتهای پیام» 5

نظر شما