مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی مطرح کرد:

مرمت غیر حرفه‌ای بناها از سوی برخی دستگاه‌ها/ امکان بازدید از قسمت‌های داخلی عمارت مسعودیه فراهم می‌شود/ بهره برداری از خانه امام جمعه تا سال ۱۴۰۱

۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۰۵:۳۹:۲۲
کد خبر: ۱۰۴۷۲۰۸
مرمت غیر حرفه‌ای بناها از سوی برخی دستگاه‌ها/ امکان بازدید از قسمت‌های داخلی عمارت مسعودیه فراهم می‌شود/ بهره برداری از خانه امام جمعه تا سال ۱۴۰۱
هادی میرزایی گفت: گاهی برخی دستگاه‌ها با توجه به توانایی‌هایی که دارند وارد حوزه مرمت بناهای تاریخی شدند و این امر سبب شده امروزه شاهد باشیم کاربری برخی بناهای تاریخی درخور نباشد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ هادی میرزایی، مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی، گفت: صندوق احیا بناهای تاریخی یک شورای فنی دارد و این شورا متشکل از خبرگان و اعضای با سابقه میراث فرهنگی است. بناهایی که تا به امروز واگذار کرده‌ایم و به بهره‌برداری رسیده خود بیانگر کیفیت کار است. هیچ یک از 40 بنایی که تا به امروز مرمت شده و به بهره برداری رسیده اند مشکلی در خصوص مرمت نداشته اند.

او افزود: 50 بنای دیگر نیز امروزه در مرحله مرمت قرار دارند که با نظارت شورای فنی به کار خود ادامه می‌دهند و تلاش می شود از بهترین تیم‌های مرمت در این خصوص استفاده شود. این نظارت ها مقطعی نیست و تا زمان بهره برداری و پس از آن نیز نظارت ها ادامه دارد و علاوه بر شورای فنی از متخصصین امر نیز در این عرصه استفاده می شود. 

این مقام مسئول در میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: قانون وظیفه احیا را به مجموعه صندوق احیا بناهای تاریخی سپرده است اما گاها برخی دستگاه ها با توجه به توانایی‌هایی که دارند وارد حوزه مرمت بناهای تاریخی شده و این امر سبب شده است تا امروزه شاهد باشیم کاربری برخی بناهای تاریخی درخور نباشد.

میرزایی با ذکر مثال‌هایی ادامه داد: امروزه مرمت حمام اتحادیه ارومیه، مجموعه مستوفی شوشتر و کاروانسرای مرنجاب رویکرد حفاظت محور صندوق احیای بناهای تاریخی را به خوبی نشان می دهد. در همین راستا به زودی بخش های داخلی عمارت مسعودیه نیز مورد مرمت قرار می گیرد و برای این امر باید اندکی از فضای کرونا فاصله گرفت تا در بستری ایمن صورت گیرد و پس از مرمت امکان بازدید از فضای داخلی نیز مهیا خواهد شد.

مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی با اشاره به مهم ترین پروژه هایی که مرمت آن ها آغاز شده است، اظهار کرد: مجموعه چرخاب اردکان، کاروانسرای میان دشت، کاروانسرای شاه عباسی، مجموعه تاریخی کردشت، عمارت شیر و خورشید و کلاه فرنگی ماکو از جمله مهم ترین طرح ها هستند.

او افزود: در تبریز طرحی در دستور کار قرار گرفته با عنوان محور گردشگری جنگل های ارسباران، که ضمن آن چند بنای تاریخی احیا و در مسیر بازدید گردشگران قرار می گیرد. چنین طرحی نیز در استان گیلان در میانه جنگل های هیرکانی نیز عملیاتی می شود تا به نحوی فضای تاریخی دوران صفوی در آن خطه تاریخی احیا شود. عصارخانه شیخ بهایی و حمام شاه نیز جز طرح هایی هستند که در استان اصفهان به زودی عملیاتی خواهند شد. 

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی در خصوص مراحل بازسازی بنای تاریخی خانه امام جمعه در تهران اذعان کرد: این خانه از آن جهت به خانه امام جمعه شهرت دارد که منزل یکی از نمایندگان مجلس شورای ملی و امام جمعه خوی بوده است. این طرح در دو فاز تعریف شده و در اوایل سال 1401 به بهره‌برداری خواهد رسید.

انتهای پیام: 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز