مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در هفته دولت مطرح کرد:

فعالیت بیش از ۳۵۰ مرکز تخصصی مشاوره ازدواج در سراسر کشور/ برگزاری کارگاه‌های آموزشی رایگان برای جوانان در آستانه ازدواج/ امکان دریافت مشاوره تلفنی و آنلاین/ فعالیت ۲۶ مجمع خیرین ازدواج در کشور

۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۱۱:۲۰:۳۶
کد خبر: ۱۰۴۷۲۲۵
فعالیت بیش از ۳۵۰ مرکز تخصصی مشاوره ازدواج در سراسر کشور/ برگزاری کارگاه‌های آموزشی رایگان برای جوانان در آستانه ازدواج/ امکان دریافت مشاوره تلفنی و آنلاین/ فعالیت ۲۶ مجمع خیرین ازدواج در کشور
مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان با حضور در دفتر خبرگزاری برنا به بحث و گفتگو در خصوص فعالیت های انجام شده برای جوانان در دولت تدبیر و امید پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ اعظم کریمی با حضور در خبرگزاری برنا ضمن بیان اقدامات دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان از ابتدای دولت یازدهم تاکنون، جزئیات موضوعاتی مانند برگزاری کارگاه‌های آموزشی رایگان، محدودیت حوزه فعالیت مراکز تخصصی مشاوره ازدواج، ارائه مشاوره‌های آنلاین و تلفنی، استفاده از فضای مجازی برای مهارت آموزی و فعالیت مجمع خیرین ازدواج را تشریح کرد.

آموزش پیش از ازدواج برای جوانان

او در ابتدای این گفتگو با اشاره به عملکرد این دفتر از ابتدای دولت یازدهم تاکنون گفت: در دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان، چند محور اصلی برای فعالیت وجود دارد که یکی از عمده محورهای فعالیت ما بحث آموزش‌های پیش از ازدواج برای جوانان است که طبق تقسیم کاری که توسط دولت صورت گرفته مجموعه ما متولی برگزاری این نوع آموزش‌هاست ضمن اینکه سایر دستگاه‌ها هم با ما همکاری می‌کنند.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی رایگان در همه شهرهای کشور

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان افزود: از ابتدای دولت یازدهم این موضوع به طور جد پیگیری شده و ما با افتخار در تمامی شهرستان‌های کشور به ویژه شهرستان‌های محروم کارگاه‌های آموزشی پیش از ازدواج را به صورت رایگان برای جوانان در آستانه ازدواج برگزار می کنیم؛ همینطور افرادی که در 5 سال اول زندگی خود قرار دارند (ارزیابی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از تعارض‌ها در همین بازه زمانی اتفاق می افتد) می‌توانند از آموزش‌های ما استفاده کنند.

کریمی تصریح کرد: در این سال‌ها تلاش کردیم تا سطح کمی و کیفی کارگاه‌ها را توسعه دهیم و اکنون می‌توان گفت هیچ شهرستانی وجود ندارد که ما کارگروه آموزش در آنجا برگزار نکرده باشیم.

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان درمورد اساتیدی که در کارگروه‌ها آموزش می‌دهند، افزود: مدرسین کارگاه های آموزشی ما اغلب افرادی هستند که خودمان برایشان دوره آموزشی برگزار می‌کنیم و از مربیان متخصص حوزه آموزش‌های پیش از ازدواج هستند.

کریمی درمورد مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده گفت: سازمان ملی جوانان وقت، اولین جایی بود که اقدام به تاسیس مراکز مشاوره کرد، بعد از آن در این دولت مراکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده به طور جدی توسعه پیدا کرد و ما از زیر 100 مرکز تعداد مراکز را به بیش از 350 مرکز فعال رساندیم و در حال حاضر شمار زیادی از متقاضیان دریافت مجوز این مراکز در نوبت مصاحبه و صدور مجوز هستند.

فعالیت 350 مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در کشور

او افزود: رویکرد ما این است که در شهرستان‌های دور از مرکز، مراکز مشاوره تاسیس کنیم تا افراد برای دریافت مشاوره ناچار نباشند کیلومترها طی کنند تا به مرکز شهرستان یا حتی تهران بیاند به همین دلیل بیش از 350 مرکز فعال تاسیس کردیم و پیش بینی ما این است که ان‌شاءالله 100 مرکز دیگر هم به این تعداد اضافه کنیم.

ارائه مشاوره‌های آنلاین و تلفنی در سامانه امید زندگی

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان با اشاره به ارائه مشاوره‌های آنلاین و تلفنی در روزهای کرونایی گفت: پیش از اینکه شاهد ویروس کرونا در کشور باشیم، عمدتا مشاوره‌ها در مراکز تخصصی به صورت حضوری ارائه می شد اما با شیوع ویروس کرونا در کشور از ابتدای اسفندماه سال 98 شاهد فعالیت چشمگیر مراکز مشاوره در ارائه مشاوره به صورت تلفنی و آنلاین بودیم.

او افزود: این تجربه موفق منجر به راه اندازی یک سامانه به نام امید زندگی شد که افراد با مراجعه به آن می‌توانند موضوع تخصصی خود را که در آن خواهان دریافت مشاوره هستند انتخاب کنند و مشاوران به صورت آنلاین و تلفنی به متقاضیان مشاوره ‌دهند.

کریمی عنوان کرد: راه‌اندازی این سامانه اتفاق بسیار مبارکی بود که امیدواریم بتوانیم آن را بسط و گسترش دهیم.

حضور+دبیر+ستاد+ملی+هفته+ازدواج+در+خبرگزاری+برنا (1)

آسیب‌های نوظهور؛ عمده مشکلات مردم در مراجعه به مشاور

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان با اشاره به عمده مسائل و موضوعات مبتلا به افراد جامعه گفت: آسیب‌های نوظهور که خانواده را تهدید می‌کند، عمده ترین موضوعات و مشکلاتی بوده که باعث ایجاد اختلاف‌های خانوادگی شده و مردم برای رفع آن به مراکز مشاوره مراجعه کردند.

او افزود: در کنار این مسئله خوشبختانه بحث مشاوره پیش از ازدواج در کشور فرهنگسازی شده و حتی در بسیاری از خانواده‌های سنتی بزرگترها پس از آشنایی خانواده‌ها، توصیه می‌کنند دختر و پسر حتما به سراغ مشاور بروند و نظر تخصصی مشاور کاردان هم در این خصوص بپرسند.

کریمی عنوان کرد: همین موضوع منجر به رونق فعالیت مراکز تخصصی مشاوره شده و امیدواریم در ادامه دولت محترم حمایت کند، رسانه‌ها فرهنگسازی کنند تا ما شاهد این باشیم که همچنان مشاوره پیش از ازدواج به عنوان یک اصل درخانواده ها مطرح شود، مشاوره‌ای که اگر اتفاق بیافتد جلوی بسیاری از تعارض‌ها و اختلافات را می‌گیرد و منجر به تشکیل یک خانواده پایدار می‌شود. 

برگزاری دوره‌های تربیت مربی برای به روزرسانی اطلاعات مشاوران

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان درخصوص برگزاری دوره‌های تربیت مربی گفت: یکی از موضوعاتی که دراین دولت پیگیری شد و پیشتر ضعف آن وجود داشت، این بود که ما در حوزه مشاوره مربیانی که در حوزه پیش از ازدواج فعالیت کنند افراد آموزش دیده نداشتیم و عمدتا افرادی بودند که در رشته‌های مختلف روانشناسی تحصیل کرده بودند و در این حیطه فعالیت می‌کردند به همین دلیل برای نخستین بار طی سال‌های گذشته دوره‌های تربیت مربی و دانش افزایی برگزار کردیم و شمار زیادی از افرادی که در این حوزه فعالیت تخصصی می کردند، موفق شدند در این دوره‌ها شرکت کنند.

او افزود: خاصیتی که این دوره‌ها دارد اول از همه، انتقال تجربیات افرادی که سالهاست مرکز دارند به افرادی که به تازگی کارشان را شروع کردند.

کریمی عنوان کرد: همینطور لازم است مدرسان، مربیان و روانشناسان این مراکز با طی کردن این دوره‌ها با آسیب‌های اجتماعی نوظهور آشنا شوند، مرتب اطلاعات خود را به روز کنند و راه های مقابله با آن را آموزش ببیند بنابراین به نظر من برگزاری دوره‌های تربیت مربی دستاورد مهمی بود که در این دولت رخ داد.

استفاده از فضای مجازی برای مهارت آموزی جوانان

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان با اشاره به استفاده از بستر فضای مجازی برای مهارت آموزی جوانان گفت: یکی از اتفاقات دیگری که در این دولت رقم خورد و امیدواریم تداوم داشته باشد، بحث حمایت از تولیدمحتوای فرهنگی و رسانه‌ای بود که توسط سازمان‌های مردم نهاد و هنرمندان جوان در فضای مجازی تولید شد.

او افزود: ما اگر اعتقاد داریم عمده مخاطبان فضای مجازی را جوانان تشکیل می‌دهند، اگر بارها از تهدیدها و آسیب‌هایی که در فضای مجازی وجود دارد صحبت کردیم، نباید منکر فرصت‌هایی شویم که فضای مجازی و بستر شبکه‌های اجتماعی در حوزه مهارت آموزی و آموزش در اختیار ما قرار می‌دهد.

کریمی تصریح کرد: ما سعی کردیم از این ابزار به عنوان یک فرصت برای آموزش مهارت‌ها استفاده کنیم به همین دلیل با فراخوانی که منتشر کردیم در زمینه موضوعاتی مانند ازدواج و خانواده، آسیب‌های اجتماعی و مواردی از این قبیل از هنرمندان جوان خواستیم آثار تولید کنند اما این آثار یک ویژگی داشت آن هم این بود که تمام آنها کوتاه بود، پیام‌های غیرمستقیم ارائه می‌داد و ویژه فضای مجازی تولید شده بود.

او افزود: این موضوع تجربه موفقی بود که منجر شد در روز خانواده از مجموعه منتخب این محصولات با حضور وزیر محترم ورزش و جوانان رونمایی شود و ایشان بسته را به آقای جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و سرکار خانم ابتکار معاون محترم امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اهدا کنند که در نهایت از مجموعه عملکرد معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان در حوزه خانواده تقدیر به عمل آمد.

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان عنوان کرد: قصد داریم این تولیدات را بازنشر گسترده دهیم و از ظرفیت تمام سازمان‌های مردم نهاد و جوانان هنرمندی که صاحب اثر، قلم و مولف هستند استفاده کنیم چون اعتقاد داریم انتقال پیام به شیوه غیرمستقیم از زبان هنر می‌تواند بسیار موفقیت آمیز باشد.

حضور+دبیر+ستاد+ملی+هفته+ازدواج+در+خبرگزاری+برنا (2)

ترویج سبک زندگی ساده زیستی با برگزاری جشنواره آیین ازدواج اقوام ایرانی

کریمی به برگزاری جشنواره آیین‌های ازدواج اقوام ایرانی اشاره کرد و گفت: طی دو سال متوالی جشنواره آیین‌های ازدواج اقوام ایران زمین را در استان گلستان برگزار کردیم که تنوع آیینی و رسومات مناطق را به تصویر کشید. مهم‌تر از همه سادگی مراسم‌هایی بود که در گذشته برگزار می‌شد اما رفته رفته به فراموشی سپرده شده است.

او تاکید کرد: هدف ما از برگزاری این جشنواره این است که غبار فراموشی از آنها را بزداید و به رونق آنها کمک کند ضمن اینکه جوانان را ترغیب کند از این قبیل آیین‌ها و سبک زندگی ساده زیستی بهره ببرند.

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان  با اشاره به برگزاری کلاس‌های مجازی ادامه داد: کرونا باعث شد یک سری از آموزش‌هایمان را در فضای مجازی درقالب وبینار و کنفرانس‌های آموزشی برگزار کنیم که تجربه بسیار موفقی بود.

او افزود: با استفاده از این بستر، جشنواره فیلم کوتاه تدبیر زندگی که در حوزه ازدواج و خانواده بود و از منتخب آثاری بود که در هفته ازدواج توسط هنرمندان ساخته شده بود را برگزار کردیم.

ترویج فرهنگ ازدواج از طریق پویش بازی‌های موبایلی

کریمی درمورد پویش بازی‌های موبایلی گفت: یکی دیگر از اتفاقاتی که در این دولت رخ داد، همکاری معاونت جوانان با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بود.

او افزود: از آنجایی که ما تلاش کردیم در فضای مجازی اقدام به تولید محتوا کنیم، بستر بازی‌های رایانه ای را هم چون عمده مخاطبان آن جوانان هستند، بستر مناسبی برای ارائه پیام‌هایمان دیدیم.

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان تصریح کرد: ما پیام‌هایی که تولید کرده بودیم را از طریق پویش بازی‌های موبایلی در اختیار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌های قرار دادیم و در فواصل بازی‌های پرمخاطب تولید داخل، این پیام‌ها ارائه شد و به این ترتیب شمار زیادی از جوانان مخاطب پیام‌های ما قرار گرفتند که امیدواریم این اثربخشی را در آینده دنبال کنیم.

همکای با جهاد دانشگاهی برای تغییر رویکرد جوانان مجرد به ازدواج

کریمی درباره همکاری با جهاد دانشگاهی افزود: در زمینه کارهای پژوهشی که زمینه سیاست گذاری در حوزه جوانان است، پژوهشی درمورد نگرش جوانان مجرد به موضوع ازدواج و تشکیل خانواده را با جهاد دانشگاهی انجام دادیم که پژوهش بسیار قابل تاملی بود و نتایج آن را در اختیار دستگاه‌‌های سیاست گذار قرار دادیم، امیدواریم بتواند منشا تغییر نگاه و تغییر سیاست گذاری در این حوزه باشد.

توجه ویژه کارگاه‌های آموزشی به مهارت فرزندپروری 

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان درخصوص اقداماتی که در حوزه تشویق به فرزندآوری انجام شده است، گفت: در بحث سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، تلاش کردیم در کلیه کارگاه‌های آموزشی به مهارت فرزند پروری توجه ویژه‌ای شود.

او افزود:همچنین تولیدات فرهنگی در حوزه فرزندآوری، لزوم تشکیل خانواده، موارد تشویقی و تجربه‌های موفق را با زبان هنر به تصویر کشیدیم و بازنشر گسترده انجام دادیم.

ثبت مجمع ملی خیرین ازدواج در 26 استان کشور

کریمی درمورد تشکیل مجمع خیرین ازدواج گفت: یکی دیگر از اقدامات اثرگذار که تسهیل کننده امور دفتر ما شد، حمایت و تقویت مجامع خیرین ازدواج استانها بود.

او افزود: به هرحال اعتبارات بخش دولتی برای کمک به جوانان با محدودیت‌هایی مواجه است به همین دلیل نیاز به جلب مشارکت خیرین داریم که در نهایت ما موفق شدیم اقدام به ثبت مجمع ملی خیرین ازدواج در وزارت کشور کنیم به نحوی که در 26 استان کشور این مجامع فعال و منشا خیر فراوانی هستند و در پویش هفته ازدواج بسیار مثبت عمل کردند.

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان  در پایان عنوان کرد: باتوجه به اینکه حوزه جوانان، بخش سیاست گذاری و هماهنگ کننده دستگاه‌هاست ما سلسله نشست‌های تخصصی راه اندازی کردیم که هر ماه به یک موضوع مبتلا به جامعه جوان مانند افزایش طلاق، تغییر رویکرد جوانان به ازدواج، فرزندآوری، فرزندپروری، آسیب‌های فضای مجازی وچگونگی افزایش مشارکت اجتماعی جوانان می‌پردازد.

انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز