معاون وزیر بهداشت خبر داد:

افتتاح پروژه‌های درمانی به مناسبت هفته دولت/ ایمن سازی مراکز درمانی در دستور کار است/ ممنوعیت فعالیت پرستاران کرونایی

۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۱۱:۳۶:۵۹
کد خبر: ۱۰۴۷۵۰۲
افتتاح پروژه‌های درمانی به مناسبت هفته دولت/ ایمن سازی مراکز درمانی در دستور کار است/ ممنوعیت فعالیت پرستاران کرونایی
تقوی نژاد از بازسازی 17 هزار بافت فرسوده‌ی اماکن بهداشتی و درمانی و افتتاح 184 پروژه بهداشتی و درمانی در این هفته به نیت شهدای سلامت خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سید کامل تقوی‌نژاد، معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت در نشست خبری امروز خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد به پرسش خبرنگاران پاسخ داد.

افتتاح پروژه‌های درمانی به مناسبت هفته دولت

تقوی‌نژاد ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام محرم و تبریک روز پزشک گفت: بازسازی 17 هزار بافت فرسوده‌ی اماکن بهداشتی و درمانی انجام شده و 1921 پروژه از آغاز هفته دولت تا پایان دولت دوازدهم به پایان می‌رسد همچنین 184 پروژه بهداشتی و درمانی در این هفته به نیت شهدای سلامت افتتاح می‌شود.

او افزود: بعد از هفته دولت تا 12 فروردین سال 1400 ، 1400 پروژه در اقصی نقاط کشور به بهره برداری می‌رسد و 357 پروژه دیگر تا پایان دولت به بهره برداری می‌رسد. همچنین 1921 پروژه با اعتبار 16 مییلیارد تومان آماده بهره برداری است.

بهره برداری از حدود 36 هزار تخت را در طرح تحول سلامت

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: با تلاش‌هایی که برای ارتقای نظام سلامت انجام شده، موفق شدیم در طول دولت یازدهم و دوازدهم، حدود 36 هزار تخت را در قالب طرح احداث و توسعه تخت‌های بیمارستانی و طرح تحول سلامت به بهره برداری برسانیم که از این میزان 585 بیمارستان فعال، ارتقای هتلینگ داشتند. بهره برداری از 7480 پروژه بهداشتی با زیربنای یک میلیون و 170 هزار مترمربع و بازسازی 17 هزار واحد بهداشتی فرسوده انجام شد.

مجوز استخدام هفت هزار نفر نیرو

تقوی نژاد با بیان اینکه تقویت نیروی انسانی مورد توجه است، تصریح کرد: مجوز به کارگیری و استخدام هفت هزار نفر نیرو را از سازمان برنامه و بودجه دریافت کردیم که این افراد طی آزمونی که اعلام می‌شود هم در خدمت نظام سلامت خواهند بود. قولی که وزیر بهداشت در دیدار با مقام معظم رهبری مبنی بر جداسازی کارانه از اضافه کار داده‌اند نیز محقق شد.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی گفت: در شرایط کنونی مطالبه پزشکان به زیر 10 ماه کاهش یافته است. 36 هزار تخت در دولت تدبیر  و امید بخشی از اقدامات انجام شده است و  370 بخش ویژه انجام شده و تعداد تخت‌های ویژه در این ایام دو برابر شده است.

افزایش تخت‌های ویژه بیمارستانی

تقوی نژاد اظهار کرد: 370 بخش ویژه نیز ایجاد شده است. با توسعه این بخش‌های ویژه، تعداد تخت‌های ویژه در کشور دو برابر شده است. اگر اتفاق مهمی در زمینه کنترل بیماری کووید 19 شاهد هستیم به خاطر همین فراهم شدن زیرساخت‌هاست. همچنین 262 بلوک زایمانی ایجاد شده است. 183 کلینیک ویژه هم بهره برداری شده است. حدود 100 طرح اورژانس، 97 مرکز بیماری‌های خاص و سرطان در کشور اضافه شده است. آنچه امروز از نظر مراکز بیمارستانی در اختیار داریم، یک سوم آن در همین دولت ایجاد شده است.

او در ادامه بیان کرد: پویش راه سلامت نیز تا پایان دولت همراه مردم خواهد بود. 96 بیمارستان در این زمان به بهره برداری می‌رسد که 11 هزار و 355 تخت دارند. همچنین نرخ فرسودگی تخت‌های بیمارستانی از 57 درصد به 43 درصد کاهش یافته است.

تقوی نژاد تاکید کرد: حدود 100 طرح اورژانس، 97 مرکز بیماری‌های خاص و سرطان در کشور اضافه شده است. آنچه امروز از نظر مراکز بیمارستانی در اختیار داریم، یک سوم آن در همین دولت ایجاد شده است.

عمدا شهدای سلامت از کادر اداری مراکز درمانی بودند

به گفته این مقام مسئول باید از تمامی کادر درمان تشکر کرد. در این  زمینه تلاشگرانی بسیاری هستند که بخش عمده شهدای سلامت در بخش اداری بودند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: در بیماری کرونا استفاده از فاصله گذاری اجتماعی، زدن ماسک و ... به عنوان پیشگیری های اولیه مدنظر قرار گرفته است. تقویت سیستم نظام بهداشت و طرح غربالگری در دستور کار قرار گرفت. که با رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم به افزایش ظرفیت تخت های بیمارستانی نیاز نبود، اما با افزایش ظرفیت ها مسئولان ستاد مبارزه با کرونا از این مقوله خیالشان راحت بود، چون در صورت افزایش بیماران 80 هزار مرکز در اختیار بخش درمان قرار می گرفت.

تقی‌نژاد افزود: 250 میلیارد تومان به منظور تامین اکسیژن برای دانشگاه‌های علوم پزشکی  و 2400 تخت تامین و در دستور کار قرار گرفت و 400 میلیارد برای تجهزات پزشکی و هزار  و 200 میلیارد برای بهداشت فردی مراکز درمانی تخصیص داده شد.

جذب نیرو جدید در ایام کرونا

در این مدت تلاش شد علاوه بر کارهای عمرانی و تقویت زیرساخت‌های نظام سلامت، به همکاران نیز توجه کرده و نیروی انسانی را تقویت کنیم. نتیجه آزمونی که در آبان 98 برگزار شد، در اسفند اعلام شد و حدود 10 هزار نفر از نیروهای تازه نفس در رشته‌های مختلف که 4۴ هزار و 500 پرستار بودند و تا پایان خرداد این افراد در مراکز مختلف به کار گرفته شدند.

وام از بانک جهانی

 او درباره وام 50 میلیارد دلاری ایران از بانک جهانی گفت: برای اولین بار توانستیم این وام را دریافت کنیم البته در حال مذاکره هستیم.تا تجهیزات  دارو و واکسن خریداری و در اختیار کشور قرار بگیرد. درآمد دانشگاه‌ها 70 درصد کاهش یافته است و در اسفند به زیر 400 میلیارد رسیده و تلاش شده تا روند خدمات‌رسانی به شکل عادی به خود بگیرد در حالی که با اوج گیری کرونا بیمارستان‌ها نتوانستند در تیر امسال درآمد کسب کنند.

30 درصد از یک میلیارد یورو دریافت شده است

تقوی نژاد گفت: تاکنون حدود 30 درصد از یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است. حدود 4 هزار و 100 میلیارد تومان اعتبار از محل یک میلیارد یورو دریافت کردیم. 200 میلیون یورو دیگر نیز اجازه داده شده که ریال آن از طرف بانک مرکزی تامین شود. امیدواریم بقیه این اعتبار را دریافت کنیم. حدود هزار میلیارد تومان از اعتبارات مورد نیاز طرح‌های بیمارستانی که تا پایان دولت باید به بهره برداری برسد هم از محل این اعتبار در نظر گرفته شده است. برای تامین اکسیژن ساز و لباس‌های محافظت فردی و مشکلات سرمایشی بیمارستان‌ها نیاز به این اعتبارات داریم.

با بی عدالتی در پرداخت کارانه پرستاران برخورد می‌کنیم

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: در سه مرحله اعتباراتی برای پرستاران دریافت شده است. این اعتبارات در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفت. پرداخت 38هزار تومان برای کارانه پرستاران که اتفاق افتاده را تقبیح کردیم. این کم لطفی بود. در این زمینه کارگروهی تشکیل شده تا تبعیض و بی عدالتی اتفاق نیفتد. با این تبعیض و بی عدالتی برخورد خواهیم کرد. البته اضافه کار از کارانه جدا شده و وضعیت حقوق پرسنل 50 درصد ترمیم شده است.

او ادامه داد: سال گذشته همین موقع به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کردم که گفتند 24 ماه کارانه طلب دارند. این میزان در حال حاضر به کمتر از 10 ماه کاهش یافته است.

وضعیت پرستاران با قرارداد 89 روزه

تقوی نژاد درباره پرستاران با قرارداد 89 روزه اظهار کرد: این موضوع یک مجوز ویژه بود که در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی با توجه به تعداد بیماران انجام شد. این مجوز مقطعی و قرار بود افرادی که داوطلب هستند و حتی بازنشسته‌ها مراجعه کنند. مشکلی که وجود داشت این بود که برخورد یکسان با این موضوع انجام نشد. در دانشگاهی با این موضوع مواجه شدیم که تعداد این افراد حتی از تعداد بیماران کرونایی استان بیشتر شد. با رایزنی‌های انجام شده، تعداد بسیار کمی از دانشگاه‌ها تا دو هفته قبل هم مشکل داشتند که یکی از این استان‌ها گیلان بود.

او ادامه داد: تعداد زیادی از مردم گیلان به ویروس کرونا مبتلا شده بودند. از محل اعتبارات در اختیار برای بیماری کرونا، بالاترین اعتبار به استان گیلان پرداخت شد. در شرایطی که هزار و 300 میلیارد تومان اعتبار به دانشگاه‌ها داده شد، 200 میلیارد تومان به گیلان داده شد.

معاون وزیر بهداشت گفت: جلسه‌ای با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان داشتیم و تصمیم‌هایی اتخاذ شد. تعداد اندکی از این پرستاران تعیین تکلیف نشده بودند که باز هم پیگیری می‌کنیم.

نظام پرداخت پرستاران در حال اصلاح است

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت در خصوص عدم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اظهار کرد: درآمدهای بیمارستانی جزء فنی و حرفه‌ای است. جزء حرفه‌ای باید به پزشک و پرستار برسد. پزشک به عنوان نقطه اصلی ایجاد درآمد و پرستار به عنوان شخصی که بیشترین خدمات را ارائه می‌کند دارای منافع مشترک هستند. هر میزان که به درآمد پرستار اضافه شود، باید از درآمد سایر بخش‌ها کم شود. علاقه‌ای نداریم که بین این دو قشر مشکلی پیش بیاید. درخواست اصلی پرستاران، تغییر نظام پرداخت قاصدک بود که اصلاح شده است.

او افزود: بقیه بخش‌های نظام پرداخت پرستاران هم در حال اصلاح است. در سه استان به صورت آزمایشی اجرایی می‌شود و حتی نظام نرم افزاری پرداخت هم تغییر خواهد کرد و جایگزین قاصدک می‌شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: این طرح‌ها بار مالی خاص خودشان را دارند که در این زمینه با سازمان برنامه و بودجه هم صحبت شده است. امسال حدود 8500 میلیارد تومان بار مالی افزایش حقوق بوده است. با توجه به این‌که اعتبارات در سال گذشته تصویب شده و دولت نمی‌تواند بیش از 110 درصد تخصیص به دستگاه‌ها بدهد، باید پیشنهاداتی در این زمینه برای سال آینده تنظیم شود.

پروژه‌های بهداشت و درمان تهران در اولویت قرار دارد

او درباره وضعیت مراکز درمانی حاشیه شهر تهران نیز بیان کرد: برخی فکر می‌کنند از نظر خدمات درمانی در تهران برخوردارتر از نقاط دیگر کشور است. این تصور اولیه است و نیاز به تحقیق دارد. پروژه‌های تهران مثل مهدی کلینیک با هزار تخت در اولویت قرار گرفته و امیدواریم امسال و سال آینده به بهره برداری برسد. وزیر بهداشت نیز دستور داد که به صورت هفتگی از این پروژه‌ها بازدید شود. وضعیت بیمارستان‌های شهرهای اطراف تهران تا یک سال آینده وضعیت خوبی خواهند داشت.

مراکز درمانی غیر ایمن تهران

تقوی نژاد درباره مراکز درمانی غیر ایمن در تهران اظهار کرد: یک بخش از این مراکز مربوط به بخش دولتی می‌شود. هر سال یک گردهمایی با نخبگان بخش عمرانی داشتیم. استانداردهای کافی برای ایمن کردن پروژه‌های بخش دولتی تعریف شده است. عمده پروژه‌ها مقاوم سازی شده است. در حال حاضر بیمارستانی در تهران داریم که حدود 60 تا 70 سال سابقه دارد. یک ماه پیش با رئیس بیمارستان مربوطه ملاقات کردم و تیم فنی اعزام شد و به این نتیجه رسیدیم که ایمنی ندارد. زمین این بیمارستان کافی نیست و با شهرداری صحبت کردیم تا زمین کافی در نظر گرفته شود. حتی بحث جابه‌جایی بیمارستان هم مطرح شده است.

او ادامه داد: در بخش خصوصی نیز استانداردها تامین شده و در این زمینه معاونت درمان بحث ایمنی را در دستور کار دارد.

شخص با PCR مثبت حق حضور در محل کار را ندارد

معاون وزیر بهداشت گفت: هیچ شخصی با PCR مثبت حق ندارد در محل کار حاضر شود. این افراد باید در منزل یا قرنطینه استراحت کرده یا دوره درمانی را طی کنند. اگر به کسی اجبار شده که با PCR مثبت در محل کار حاضر شود، غیرقانونی است و حتما با آن برخورد می‌شود. وزیر بهداشت هم بارها دستور داده است که نه کارمند و نه مراجعه کننده مشکوک به بیماری حق ورود به وزارت بهداشت را هم ندارد.

تامین دارو و درمان در مراکز دولتی رایگان است

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت اظهار کرد: تامین دارو و درمان بیماران در مراکز دولتی و تشخیص اولیه در غربالگری رایگان است و کسی الزام به پرداخت هزینه ندارد.

استفاده از ظرفیت خیرین برای توسعه زیرساخت‌ها

او بیان کرد: بر خلاف ظاهر، شهرهای بزرگ در زمینه مراکز درمانی نیاز به توجه بیشتر دارند. به طور متوسط قرار بر این است که 1.7 تخت به ازای هر هزار نفر را برای کل کشور در نظر بگیریم. تخت‌های هر استانی که از این ضریب کمتر باشد در اولویت قرار دارد.

تقوی نژاد افزود: خیرین در ایام کرونا برای تامین وسایل حفاظت فردی و مواد بهداشتی مثل ضد عفونی کننده‌ها کمک‌های فراوانی کردند. همچنین در بخش‌های مختلف از جمله تهیه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی در نقاط مختلف کشور فعالیت بسیار خوبی داشتند. ساخت 7 هزار و 900 پروژه بهداشتی با کمک خیرین و مسئولان استانی انجام شده که 50 درصد اعتبارات توسط وزارت بهداشت و بقیه توسط خیرین تامین شده است.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت گفت: به طور مثال بیمارستانی در تبریز در حال ساخت است که توسط خیرین ساخته شده و حتی بیمارستان مهدی کلینیک تهران را هم خیرین آغاز کردند.

وضعیت تفاهم نامه وزارت بهداشت و اوقاف

معاون وزیر بهداشت درباره تفاهم نامه وزارت بهداشت با سازمان اوقاف بیان کرد: یک تفاهم نامه با سازمان اوقاف و امور خیریه داشتیم که تغییراتی هم در آن داده شده است. وزیر بهداشت با رییس سازمان اوقاف جلسه‌هایی داشتند. در این زمینه هم بیمارستان‌هایی داریم و هم کسانی که در بخش خیریه‌ها فعالیت می‌کنند باید به صورت مشترک برنامه ریزی شود. به طور مثال بخش عمده ساختمان‌ها و اماکن تجاری شمال و شمال غربی شیراز در وقف بیمارستان نمازی است، اما تعداد کمی از آنها در اختیار این بیمارستان قرار دارد. کارگروهی تشکیل شده و قرار است با مصوبه هیات دولت، این بخش‌ها به وزارت بهداشت برگردد.

آخرین وضعیت شرکت‌های آوا سلامت

او اظهار کرد: شرکت‌های آوا سلامت و آوا پزشک و هلدینگ‌های مربوطه مورد تجدید نظر قرار گرفته و شرکت‌هایی که مورد نیاز نبوده منحل شده‌اند. برخی شرکت‌ها مشکلاتی داشتند و به این نتیجه رسیدیم که باید مدیریت آن اصلاح شود و به طور مثال شرکت هلیکوپتر سازی به اورژانس واگذار شود. بحث مدیریت پالایشگاه اصفهان هم وجود دارد که باید سهام آن کنترل و دقیق شود.

تقوی نژاد افزود: در این زمینه باید حساب‌ها اصلاح شده و اگر تخلفاتی وجود داشته، برطرف شود. دستگاه‌های امنیتی و سازمان بازرسی در این زمینه همکاری داشته و تلاش کردیم با انحلال و تفکیک فعالیت‌ها و اعمال مدیریت صحیح و حسابرسی دقیق، شفافیت انجام شود.

نشان دار شدن اعتبارات تخصیص یافته به دانشگاه‌ها

معاون وزیر بهداشت درباره نشان دار شدن اعتبارات تخصیص یافته به دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: در این زمینه به دو گونه عمل شده است. اعتبارات مربوط به یک میلیارد یورو به دلیل مجوز مقام معظم رهبری، کدینگ اعتباری آن با کدینگ مالی به صورت جداگانه تعریف شده است. یعنی حسابداری این اعتبارات جداگانه است و تا ریال آخر پایش می‌شود. برای خرید تجهیزات و امکانات و رفع موانع مالی در این گونه اعتبارات، هیات سه جانبه وجود دارد. معاون دادستان کل کشور، معاون سازمان برنامه و بودجه و من حضور داریم. نحوه خریدها و ضرورت آنها کنترل می‌شود. در زمینه مناقصه‌ها و خریدها کنترل‌های کافی انجام می‌شود. این اعتبارات با وجود مصوبه شورای عالی امنیت ملی، در این جلسه‌های سه جانبه هم معاون بازرسی کل کشور و معاون دیوان محاسبات هم حضور دارند و از شفافیت استقبال می‌کنیم.

تقوی نژاد افزود: این اعتبارات حتما به دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام می‌شود که برای پاداش یا خرید تجهیزات است. من خواهش کردم که معاونان بهداشت و درمان دستورالعمل‌هایی تنظیم کنند. دستورالعمل نحوه پرداخت کادر بهداشتی توسط معاونت بهداشت و دستورالعمل پاداش کادر درمان هم توسط معاونت درمان تدوین شده است. در نتیجه این اعتبارات نشان دار است.

او اظهار کرد: با وجود این نشان دار بودن، ممکن است کسی رعایت نکرده باشد و این نکته دیگری است. اگر جایی درک صحیحی وجود نداشته باید اصلاح شود و اگر رعایت نشده، باید با آن برخورد کرد.

نظر شما