مهار ۹۵ درصدی آتش سوزی منطقه شیمبار در خوزستان

۱۳۹۹/۰۶/۰۲ - ۰۷:۵۹:۳۱
کد خبر: ۱۰۴۷۹۶۷
مهار ۹۵ درصدی آتش سوزی منطقه شیمبار در خوزستان
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، ۹۵ درصد از آتش سوزی منطقه حفاظت شده شیمبار مهار شد.

 

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمد جواد اشرفی روز جمعه ۳۱ مرداد ماه در ادامه اطفا حریق با استفاده از  بالگرد آبپاش، از مهار ۹۵ درصدی آتش سوزی در منطقه حفاظت شده شیمبار در شهرستان اندیکا خبر داد.

او با بیان این که با  تلاش های گسترده، همت نیروی انسانی و به کارگیری تجهیزاتی نظیر بالگرد آبپاش، موفق به مهار ۹۵ درصدی آتش‌سوزی شده ایم اظهار داشت: میزان آتش سوزی در مناطق را  به طور تقریبی ۲۰۰ هکتار بود و امیدواریم ۵ درصد باقی مانده به صورت طبیعی و تلاش گروه های اطفاء  مهار گردد.

اشرفی درخصوص شرایط حریق در منطقه گفت: شرایط اطفاء حریق  در منطقه بسیار سخت است چرا که آتش سوزی در جوار دره های عمیق و  صخره های صعب العبور اتفاق افتاده است و فرایند حرکت نیروی انسانی و  انتقال حداکثری با بالگرد به سختی انجام شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: با همه این سختی ها، یگان حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی، جوامع محلی، انجمن های زیست محیطی و گروه های پروازی توانستند این عملیات را با خوبی پشت سر بگذارند.

اشرفی عمده آتش‌سوزی را مربوط به مراتع دانست و گفت: درخت هایی که به دلیل آفت زدگی مقاومت کمتری در مقابل آتش سوزی داشته اند و درختان ضعیفی مانند بادام  بیشترین  آسیب را دیده اند و درختان بلوط کمترین آسیب را از آتش سوزی متحمل شده اند.

او ادامه داد:  همه تلاش ما بر  این است که هیچگونه آسیبی حتی به  مراتب که عمدتاً برای دامانداران و جوامع محلی دارای اهمیت است  وارد نشود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص علل آتش سوزی گفت: بررسی‌های اولیه نشان داده است که عوامل انسانی باعث بروز حادثه در منطقه بوده و به صورت دقیق تحقیقات برای شناسایی عوامل  حادثه در دست بررسی است.

او با بیان این که جوامع محلی بهره برداران اصلی این طبیعت هستند، گفت: ما از  جوامع محلی  انتظار داریم به خاطر اینکه  بهره برداران اصلی این طبیعت ، خود آنها  هستند در حفظ و حراست از  محیط زیست تلاش حداکثری داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در  پاسخ به سوالی در خصوص زمان  مهار کامل آتش‌سوزی در منطقه گفت : ما نمی توانیم   رفتار آتش را پیش‌بینی کنیم اما در بازدیدی که از منطقه انجام شد، بر اساس برآوردهای انجام شده، ۹۵ درصد آتش سوزی مهار شده است 

نظر شما