معاون درمان وزارت بهداشت:

۱۵۰۰تخت به مراکز درمانی کرونا افزوده شد/فقط داروی کورتون در کاهش مرگ و میرهای کرونایی موثر است/ همیشه واکسن برای کنترل بیماری‌ها مناسب نیست/۲۰ درصد بیماران کرونایی، جوانان هستند

۱۳۹۹/۰۶/۰۲ - ۱۱:۳۰:۰۵
کد خبر: ۱۰۴۸۱۰۸
۱۵۰۰تخت به مراکز درمانی کرونا افزوده شد/فقط داروی کورتون در کاهش مرگ و میرهای کرونایی موثر است/ همیشه واکسن برای کنترل بیماری‌ها مناسب نیست/۲۰ درصد بیماران کرونایی، جوانان هستند
قاسم جان بابایی گفت: واکسن همیشه نتوانسته برای همه بیماری‌ها موثر باشد. در طول این همه سال هنوز برای هپاتیت سی و HIV واکسن موثر تولید نشده است. ویروس کرونا فعلا در مرحله مطالعاتی است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ قاسم جان بابایی، معاون وزیر بهداشت و معاون درمان وزارت بهداشت در نشست خبری خود که امروز یکشنبه دوم شهریور به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد به پرسش خبرنگاران پاسخ داد.

کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا

جان بابایی در ابتدای این نشست گفت:  در شرایط کنونی روند بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا کاهش یافته است و در تلاش هستیم تا بار بیماران در مراکز درمانی کاهش یابد.

او افزود: در 6 ماه گذشته از فعالیت کار درمان در مراکز درمانی و خدمات رسانی به بیماران کرونای، 1500 تخت به این مراکز افزوده شده و هم اکنون 190 آزمایشگاه در زمینه خدمات تشخیصی این ویروس فعال هستند.

تجویز و ویزیت بیمار از راه دور

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: یک از دستاوردهای مناسب در این ایام فراهم کردن دوره آموزشی برای کادر درمان  است. پزشکان و بیمه ها می توانند از راه دور به تجویز ویزیت و... بیماران بپردازند.

جان بابایی تاکید کرد:  قسمتی از این اقدام انجام شده در ایام کرونا با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام انجام شده است.

 او ادامه داد: با این سیستم دوراپزشکی بیماران بدون حضور در مراکز درمانی می‌تواند خدمات دریافت کنند. در مراکزی که نیاز به مشاوره دارند پزشکان می‌توانند از راه دور خدمات عرضه کنند. همچنین می توان بعد از سی تی اسکن بیمار گزارش های آن برای بیمار ارسال شود  و تاخیر در گزارش نداشته باشیم. امید است مردم بتوانند خدمات خود را به این صورت دریافت کنند. همچنین وزیربهداشت نیز هفته گذشته آیین نامه دوراپزشکی را تایید کردند و با اجرای این اقدام رفت و آمدها کاهش می‌یابد.

جان بابایی درباره خدمات رسانی به مبتلایان به کرونا گفت: سامانه 4030 و سامانه سیب به ارائه خدمات به افراد در قرنطینه می‌پردازند. در بخش خصوصی می‌توان از راه دور افراد تحت برررسی قرار گیرند.

رمدسیویر تاثیری در کاهش مرگ و میر کرونا ندارد

معاون وزیر بهداشت درباره داروی رمدسیویر گفت: هیچ مطالعه‌ای در دنیا وجود ندارد که ثابت کند داروی رمدسیویر در کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا موثر است. حتی مقاله‌ای که در مجله جاما منتشر شده هم اثر این دارو برای کاهش مرگ و میر کرونا را رد کرده است. یکی دیگر از مجله‌های معتبر دنیا هم اثربخشی این دارو از جهت کاهش مرگ و میر را رد کرده است. بنابراین تا زمانی که اثربخشی دارو برای کاهش مرگ و میر اثبات نشود، وارد پروتکل درمانی نمی‌شود.

جان بابایی ادامه داد: در حال حاضر تنها دارویی که ثابت شده در دنیا میزان مرگ و میر را کاهش می‌دهد، کورتون است. داروهای ضد انعقاد و اینترفرون و ضد التهاب هم در کنار این موارد وجود دارد.

داروهای کورتون جایی در پیشگیری از کرونا ندارند

جان بابایی در خصوص استفاده نادرست از داروهای کورتون برای پیشگیری از کرونا گفت: در پروتکل کشوری اعلام شده که کورتون زمانی باید به بیمار داده شود که بستری است. کورتون برای پیشگیری هیچ جایگاهی ندارد. زمانی که بیمار از بینی اکسیژن می‌گیرد و پاسخگوی تنگی نفس نیست، بلافاصله کورتون شروع می‌شود. در کنار آن داروهای ضد لخته استفاده می‌شود.

او اظهار کرد: در درمان‌های سرپایی به صورت انتخابی کلروکین و دیفن هیدرامین و داروهای مسکن استفاده می‌شود که علائم را کم می‌کند. در بستری، داروهایی که کمیته علمی قبول دارد مثل کورتون و اینترفرون و دستگاه‌های کمک تنفسی و داروهای ضد دیابت استفاده می‌شود. این داروها در تمام داروخانه‌های کشور موجود است.

افزایش 14هزار تخت اورژانسی

معاون وزیر گفت: در فصل سرما به دلیل همراهی آنفلوانزا و کرونا  خدمات را ایجاد کردیم. برای مثال 14هزار تخت و اورژانس‌های بیمارستانی تا پایان سال راه اندازی می‌شود. امیدواریم تا در فصل سرما کمبود تخت بیمارستانی نداشته باشیم و مردم را به دلیل سهل انگاری از دست ندهیم.

وضعیت کرونا در تهران

او در خصوص وضعیت کرونا در تهران اظهار کرد: شرایط تهران نسبت به اسفند و فروردین متفاوت‌تر بود. مردم برای خدمات غیرکرونا قبلا کمتر مراجعه می‌کردند و در تیر و مرداد مجبور شدیم خدمات غیرکرونایی هم ارائه کنیم، اما اجازه ندادیم در مورد بستری بیماران دچار مشکل شویم. ظرفیت تخت‌های بیمارستانی محدود است و اگر مردم مراعات کنند و تعداد بیمار کم شود، می‌توان مدیریت کرد. شرایط فعلی کنترل شده، اما با از دست دادن عزیزان‌مان همراه شده است.

تفکیک سنی مبتلایان کرونا

معاون وزیر بهداشت دربار تفکیک سنی مبتلایان گفت: در تیر و مرداد حدود 10 تا 20 درصد بیماران بستری در بیمارستان‌ها را جوانان و افراد حدود 20 ساله تشکیل می‌دهد و این افراد حلقه انتقال ویروس کرونا هستند.

هزینه تخت های آی سی یو برای وزارت بهداشت

او با اشاره به هزینه راه اندازی هر تخت آی سی یو برای وزارت بهداشت بیان کرد: برای راه‌اندازی یک تخت آی سی یو با فضای فیزیکی حدود یک میلیارد تومان هزینه می‌شود

جان بابایی افزود: گاهی فضاهایی داریم که تبدیل به آی سی یو می‌شود و خیلی از تخت‌های آی سی یو اضافه شده از این جمله است که هزینه آن کمتر است.

همیشه واکسن برای کنترل بیماری‌ها مناسب نیست

معاون وزیر بهداشت درباره واکسن کرونا گفت: نباید چیزی بگوییم که مردم را بی مورد امیدوار یا حتی ناامید کنیم. واکسن همیشه نتوانسته برای همه بیماری‌ها موثر باشد. این همه سال برای هپاتیت سی و HIV واکسن موثر تولید نشده است. ویروس کرونا فعلا در مرحله مطالعاتی است. در حال حاضر شرایط ساخت واکسن با دستور وزیر بهداشت شروع شده و به سمت مراحل پیشرفته می‌رود. این فقط به این معنی است که از دنیا عقب نیستیم. حتی مشخص نیست که واکسن در دنیا به نتیجه مطلوب برسد.

معاون وزیر بهداشت افزود: واکسن کرونا به همان میزان که می‌تواند اثربخش باشد، می‌تواند بی تاثیر باشد.

در دنیا تناقض‌گویی در زمینه کرونا فراوان است

این مقام مسئول افزود: در خصوص درمان کرونا در دنیا تناقض های بسیار وجود دارد. استفاده از داروی کروماتین و داروی ضد التهاب، استفاده از دستگاه تنفسی غیر کنترلی و.. برای درمان مبتلایان به کرونا تاثیر گذار است.  برای همین توجه ما به سمت درمان اختلالات است.

برخی افراد پزشک نیستند اما در امر درمان دخالت می‌کنند

معاون وزیر بهداشت درباره دخالت های برخی پزشکان در روند درمان به خبرنگار برنا گفت: کسی که شماره نظام پزشکی دارد می‌تواند در کار کرونا دخالت کند در وضعیت کنونی بسیاری از متخصصان جراح به خدمات رسانی می پردازند و تمامی این افراد می‌توانند اقدامات مناسبی در این زمینه انجام دهند.

او ادامه داد: برخی افراد پزشک نیستند و در امر پروسه درمان پزشکان دخالت می کنند و ما هم نمی توانیم این مقوله را پیگیری کنیم. تمامی مردم به جامعه پزشکی اعتماد دارند.

در شرایط کنونی نمی توان از موج سوم کرونا صحبت کرد

جان بابایی اظهار کرد: در مورد موج کرونا تفسیرهای مختلفی وجود دارد. در حال حاضر بار بیماری کمتر نشده و هنوز به عدد مطمئنی نرسیدیم. در استان اصفهان نزدیک به ۹۰۰ بیمار بستری است. هنوز به نقطه مطلوبی نرسیدیم که بگوییم موج بعدی شروع می‌شود.

زیرساخت‌های بهداشتی برای برگزاری کنکور فراهم شده بود

او درباره کنکور گفت: کنکور تازه برگزار شده و اگر اثری داشته باشد تا دو هفته بعد مشخص می‌شود. زیرساخت‌های بهداشتی برای برگزاری کنکور فراهم شده بود و جای نگرانی ندارد. حتی افراد مبتلا و بیمار در ۳۰ دانشگاه علوم پزشکی و در بیمارستان‌های مشخص امتحان کنکور دادند. بنابراین تمام اقدامات برای برگزاری کنکور مطمئن انجام شد.

پرداختی های درمانی کرونا از جیب مردم اندک است

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به هزینه هر بیمار کرونایی برای وزارت بهداشت اظهار کرد: به طور متوسط هزینه هر بیمار کرونایی برای وزارت بهداشت حدود 2.5 میلیون تومان در بخش عادی است و 4.5 میلیون تومان به این هزینه برای بستری در بخش آی سی یو اضافه می‌شود. بر اساس قانون 5 تا 10 درصد از کل هزینه را مردم پرداخت می‌کنند. بارها اعلام کردیم که اگر مردم جایی توانایی پرداخت نداشتند بر اساس کارشناسی مددکاری، تخفیف گرفته یا هزینه رایگان شود.

او ادامه داد: این بیماری بیش از 6 ماه است که در کشور وجود دارد و در برخی بیمارستان‌ها فقط بیمار کرونایی بستری می‌شود. این بیمارستان‌ها باید درآمد اختصاصی هم داشته باشند تا هزینه‌های خود را پرداخت کنند. این در حالی است که برخی از بیمارستان‌ها دچار کاهش درآمد اختصاصی تا 50 درصد شده‌اند.

جان بابایی افزود: هزینه افرادی که بی بضاعت باشند یا توانایی مالی نداشته باشند، رایگان است. اگر بیمار تمکن مالی داشته باشد، باید همان 10 درصد هزینه را پرداخت کند.

ایمنی زایشگاه ها در برابر کرونا

او درباره حفاظت از زایشگاه‌ها تاکید کرد: در خصوص ایمنی زایشگاه‌ها در دوران کرونا جای نگرانی نیست و ماماها کاملا مجهز هستند و در صورت ابتلا فعالیت نمی‌کنند و آلودگی از بیرون منتقل می شوند. برای مثال مادر کرونا دارد و برای زایمان مراجعه می کند در این باره آمار ها کم نبوده است اما توانستیم بسیاری از مادران را نجات دهیم.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز