گزارش خبرگزاری برنا در خصوص یکی از پردرآمدترین تخلف‌های دنیا؛

عمل های زیبایی حیوانات راست است یا دروغ؟!

۱۳۹۹/۰۶/۰۳ - ۰۸:۴۷:۴۲
کد خبر: ۱۰۴۸۳۹۲
عمل های زیبایی حیوانات راست است یا دروغ؟!
طی سال‌های اخیر برخی افراد با خرید و فروش حیوانات، اعم از سگ، گربه و انواع پرندگان و وادار کردن این حیوانات به جفت‌گیری، توله‌های آن‌ها را به قیمت‌های گزاف می‌فروشند و به نوعی با بهره‌کشی از این موجودات تجارتی پر سود رقم زده‌اند اما گاهی شاهد مرگ بسیار از این حیوانات در پی اقدامات انجام شده از سوی انسان‌ها هستیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ طی سال‌های اخیر علاوه بر فروش غیر قانونی حیوانات، شاهد انواع جدیدی از حیوان آزاری هستیم که حتی این اتفاق در دامپزشکی‌ها رخ می‌دهد ولی متاسفانه حتی افراد متخصص در این حوزه هم هیچ کاری نمی‌کنند.

عمل‌های زیبایی از خالکوبی روی پولک تا درآوردن حنجره/ درآمد هنگفت تجارت سیاه حیوانات، توان مقابله را گرفته است/ دنیا غافل از حیوانات

امیر سبزی، حامی حقوق حیوانات، با اشاره به فروش غیر قانونی حیوانات به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: در مورد فروش غیرقانونی حیوانات در بازارهای اینترنتی مانند شیپور و دیوار حدود چند سال پیش دیده‌بانی در ایران از طریق یگان محیط زیست تشکیل شد و پیگیری لازم را انجام داد ولی این اقدام نتیجه‌بخش نبود.

 او افزود: سعی کردیم به مسئله حیوان آزاری رسیدگی کنیم و در این میان واکنش‌هایی در این خصوص نشان دادیم اما متاسفانه با وجود بعد اقتصادی هنگفت این تجارت سیاه، توان مقابله با مافیای این بازار وجود ندارد.

سبزی با اشاره به قاچاق حیوانات بیان کرد: قاچاق حیوانات جزو چهار تجارت کثیف دنیا محسوب می‌شود و در کنار قاچاق انسان و اسلحه و مواد مخدر، جزو پردرآمدترین‌هاست و این مسئله نشان می‌دهد بازار اقتصادی قدرتمندی در این تجارت وجود دارد و به لحاظ بین‌المللی سازمان مستقلی برای مقابله با چنین اقداماتی وجود ندارد.

این حامی حقوق حیوانات گفت: ما در پی حفظ حقوق حیوانات هستیم و صددرصد با هرگونه به اسارت گرفتن حیوانات، استثمار و بهره‌کشی مخالف هستیم ولی دوستداران حیوانات یا همان به ظاهر حامیان تصور می‌کنند اگر رفاه بیشتری برای حیوانات برقرار یا خوب از آن‌ها نگهداری کنند کار درستی انجام می‌دهند و این دلیلی بر باب شدن تجارت حیوانات و در نتیجه به پرورش حیوانات و فروش آنان روی می‌آورند.

او افزود: هیچ‌کدام از این افراد ضوابط قانونی کشور را رعایت نمی‌کنند کما اینکه نتیجه بسیاری از این پروش حیوانات به مرگ این موجودات ختم می‌شود.

سبزی با بیان اینکه مرگ بعضی از حیوانات به خاطر بهره‌کشی از مادر است، گفت:  به این دلیل که حیوانات با تعدد در باروری و یکسری مراقبت‌ها دچار ضعف جسمانی و پوکی استخوان می‌شوند و بدین ترتیب عمرشان به پایان می‌رسد یا حتی بعضی از توله‌های حیواناتی چون سگ و گربه به علت نداشتن شرایط بهداشتی مناسب از بین می‌روند و بخشی از آن‌ها به دست خریدارانی می‌افتند که شرایط نگهداری حیوان را ندارند و نمی‌توانند واکسیناسیون درست این حیوانات را انجام دهند که منجر به مرگ آنان خواهد شد.

او در ادامه بیان کرد: با وجود اینکه امروزه عمل زیبای حیوانات رواج بسیاری دارد! اما هیچ برخوردی با دامپزشکانی که این عمل‌ها را انجام می‌دهند صورت نمی‌گیرد.

سبزی ضمن ابراز تاسف از انجام برخی اقدامات از سوی دامپزشکان غیر متعهد گفت: هیچ اقدامی در این بخش به‌طور جدی صورت نمی‌گیرد در واقع ما دامپزشکانی داریم که در این حوزه قسم خورده‌اند اما چون متقاضی برای این کار زیاد است این جراحی‌ها را انجام می‌دهند.

این حامی اسبق حقوق حیوانات بیان کرد: برخی از صاحبان سگ‌ها با دلایلی همچون پارس آزاردهنده و مزاحمت ایجاد شده برای همسایه‌ها اقدام به عمل حنجره حیوان می‌کنند و به تازگی در کنار اینها جراحی گوش سگ و خالکوبی روی پولک‌های ماهی نیز رایج شده و به‌طور کلی این عمل‌ها تهاجمی بوده و مرگ آن‌ها را در پی دارد.

هشدار؛ تخلفات زیست محیطی در فضای مجازی!/ تولید و فروش سلاح پرندگان حفاظت شده/ خرید و فروش طلسم حیوانات در فضای مجازی!/ عمل های زیبایی حیوانات شایعه است

علیرضا ساجدین، مسئول فوریت‌های سایبری یگان حفاظت محیط زیست کشور، در خصوص قاچاق و خرید و فروش غیر مجاز حیوانات به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: خرید و فروش و قاچاق گونه‌های حیوانی و جانوری در فضای مجازی بسیار گسترش پیدا کرده به‌طوری که از فضای حقیقی به سمت رسانه‌ها کوچ کرده و همین موضوع باعث شده در محیط زیست به شدت حساس شود از این رو مجموعه‌ای راه افتاده تا بتواند تخلفات محیط زیستی را در فضای مجازی پیگیری کند.

او افزود: در زمینه این نیازها  قرار داد و تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد و پلیس فتا پذیرفت همکاری لازم را در جهت رصد و پایش و ارائه اطلاعات داشته باشد و اگر مسئله‌ای به وجود آمد متخلفین در حین کار به مقام قضایی معرفی شوند.

ساجدین با اشاره به اینکه خوشبختانه توانستیم اتفاقات خوبی در این حوزه رقم بزنیم، تصریح کرد: البته تخلفات در فضای مجازی از بحث حیوان آزاری تا خرید و فروش گونه‌ها بسیار گسترده شده است.

مسئول فوریت‌های سایبری یگان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: البته حیوان آزاری انواع مختلفی دارد به‌طور مثال شاهد ساخت انواع آلات جدید شکار حیوانات هستیم که یکی از این شرکت‌ها کارگاه تولید سلاح پرندگان حفاظت شده و در معرض خطر انقراض بود که به‌صورت انبوه شکار کرده و و به سراسر کشور ارسال می کرد همچنین این روزها در فضای مجازی طلسم حیوانات مانند مار و کفتار به شدت در حال افزایش است.

ساجدین تصریح کرد: در واقع ما چند دسته‌بندی در خصوص تخلفات داریم که یکی از آن‌ها حیوان آزاری بود بدین ترتیب 35 مورد گزارش داشتیم واز آن 35 مورد، 11 مورد آن تشکیل پرونده شده یعنی بررسی‌های اولیه صورت گرفته و مستندات تکمیل و مشخصات متخلفین به ثبت رسیده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا جراحی‌های زیبایی که روی حیوانات صورت می‌گیرد مصداق حیوان آزاری قلمداد می‌شود یا خیر گفت:  امروزه حیوان آزاری معمولا روی حیوانات شهری و خانگی انجام می‌شود ولی اگر در خصوص حیوان آزاری جانوران حفاظت شده باشد ما قطعا این پرونده را در دست بررسی قرار می‌دهیم اما در مورد جراحی و  عمل‌های زیبایی می‌توان گفت اینها فقط شایعه‌ای در فضای مجازی است و هیچ مورد و گزارش قابل استنادی وجود ندارد.

مسئول فوریت‌های سایبری یگان حفاظت محیط زیست کشور تاکید کرد: در این باره نیز عضو هیئت مدیره انجمن دامپزشکان ایران طی مصاحبه‌ای گفته بود اگر کسی روی حیوانات عمل‌های جراحی انجام دهد لغو پروانه می‌شود و حتما با او برخورد خواهد شد.

ساجدین ادامه داد: در واقع هیچ مدرکی در این باره وجود ندارد و هیچ حیوان خانگی و شهری تحت عمل زیبایی قرار نگرفته و قطعا سازمان حفاظت از محیط زیست در این رابطه با بحث حیوان آزاری اگر موردی را مشاهده کند حتما رسیدگی می‌کنند.

علیرضا ساجدین در پایان با اشاره به چگونگی رفع خلاءهای قانونی و برخورد با این اتفاقات به وسیله قانون گفت: برخورد با حیوان آزاری هنوز قانون نشده ولی امیدواریم هرچه سریع‌تر این قانون حمایت از حیوانات تصویب شود. اگر بخواهیم در بحث خرید و فروش گونه‌ها در فضای مجازی ورود کنیم نیاز به کمک مجلس داریم و این مسئله باید به صورت قانون درآید تا ان‌شاءالله بتوانیم تخلفاتی که در این زمینه وجود دارد را کنترل کنیم.

برخورد جدی با متخلفین حیوان آزاری/ رد صلاحیت دامپزشکان در خصوص عمل‌های زیبایی

حیوان آزاری این روزها اقسام و انواع مختلفی پیدا کرده که تجارت حیوانات یکی از انواع آن است. از سوی دیگر برخی متخصصان معتقدند حتی نگه داشتن حیوانات در خانه نوعی آزار محسوب می‌شود با این حال برخی فعالیت‌ها شدیدتر است و حتی به خالکوبی روی بدن حیوانات انجامیده است اتفاقی که طی این سال‌ها شدت گرفته و به نظر می‌رسد باید برخورد جدی‌تری در این حوزه به عمل آید تا تجارت حیوانات پایان یابد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز