معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان:

فعالیت ۳۷۰۰ تشکل جوان در کشور/ تا پایان دولت۵۰۰ دفتر مشاوره ازدواج به ارائه خدمات می‌پردازند

۱۳۹۹/۰۶/۰۳ - ۱۱:۵۹:۲۶
کد خبر: ۱۰۴۸۷۵۷
فعالیت ۳۷۰۰ تشکل جوان در کشور/ تا پایان دولت۵۰۰ دفتر مشاوره ازدواج به ارائه خدمات می‌پردازند
محمد مهدی تندگویان گفت: در ابتدای دولت 54 تشکل وجود داشت که امروز تعداد آنها به 3 هزارو 700 عدد رسیده است که پیش بینی می‌شود در سال آینده با استقبال در حوزه ثبت تشکل ها روبرو باشیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نشست خبری محمد مهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به مناسبت گرامیداشت هفته دولت در روز دوشنبه سوم شهریور ۹۹ برگزار شد.

فعالیت 3 هزار و 700 سازمان مردم نهاد در دولت تدبیر و امید

تندگویان در ابتدای این نشست ضمن تبریک هفته دولت گفت: شهدای دولت بهترین الگو برای مسئولین هستند و مسئولین باید بدانند که وام دار آنها هستند.

او افزود: مشکل اصلی جایگاه جوان در کشور، رسیدگی به موضوع کلی آنان است اولین لایحه به دولت تفکیک جایگاه سازمان جوانان از وزارت ورزش و جوانان است. چون با جایگاه فعلی بسیاری از اختیارات این سازمان محدود است این لایحه در ابتدای دولت مطرح، اما  بعد از آن رد شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: از جوانان می‌خواهم شرح وظایف این سازمان را بخوانند و از اختیارات آن مطلع شوند.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: 33 دستگاه در ستادهای امور جوانان فعال هستند که فعالیت آنان به شکل فصلی و هدفمند بررسی و به نهادها مربوطه ارسال می شود. در ابتدای دولت، تعداد جلسات و حضور مسئولان استانی فقط 30درصد بود اما بر اساس آمار سال گذشته این آمار به 80درصد رسیده است. کیفی سازی جلسات نیز کامل انجام شده و ماحصل اقدامات و درصد موفقیت شهرستان ها و استان ها  را برای وزیر کشور و دیگر نهادهای نظارتی ارسال می کنیم.

او با اشاره به مطالبات جوانان تاکید کرد: سازمان های مردم نهاد باید افزایش پیدا کنند در ابتدای دولت 54 تشکل وجود داشت که امروزه تعداد آنها به 3 هزارو 700 عدد رسیده است و پیش بینی می‌شود در سال آینده با استقبال در حوزه ثبت تشکل ها روبرو باشیم.

افزایش چند صد برابری مشاوره در زمینه ازدواج

معاون وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: دفاتر ازدواج از ابتدای دولت 19 عدد بوده و تا پایان دولت تدبیر و امید به 500 دفتر خواهد رسید. در کنار این دفاتر، مشاوران می توانند در صورت تمایل با گذراندن دوره و اخذ مدرک در این دفاتر فعالیت کنند که با این اقدامات با افزایش چند صد برابری مشاوره در زمینه ازدواج روبرو می شویم.

تندگویان در خصوص تاسیس مجمع ملی جوانان گفت: تا کنون دو بار انتخابات برگزار و 31 مجمع ملی تشکیل شده است .پس از آن در دوسال گذشته در استان کرمان انتخابات برگزار شد. امسال نیز برای اولین بار پروانه ملی صادر شد و هم اکنون مشغول تنظیم اساس نامه هستند و تمامی اقدامات به وسیله جوانان انجام می شود.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد: در بخش تشکل ها رتبه بندی انجام شد  و در حال حاضر سامانه رتبه بندی به تفکیک استانی انجام شده است.

تشکل های جوان معاف از مالیات هستند

او ادامه داد: شبکه های تخصصی از جمله شبکه کارآفرینان، شبکه امداد و نجات، شبکه گروه های جوانان، شبکه های گردشگری و ...تشکیل شد و هم اکنون نیز در پی توسعه 250 تشکل ورزشی هستیم.

تندگویان تصریح کرد: مراکز منش به صورت انگیزشی در 6 استان تشکیل شد است و هر جوان که احساس می کند طرح های کارآفرینی دارد در این مراکز با دوره طرح نویسی آشنا شده و در صورت به اشتغال رسیدن این طرح، از مراکز منش خارج می شود. و در حال حاضر ۵ هزار نفر آموزش دیده و 700 نفر با طرح خود شاغل شدند.

او درباره ارائه اعتبارات تخصیص داده شده این سازمان گفت: تا جایی که دولت بتواند حمایت می کند سال گذشته 133 میلیادر تومان اعتبار تخصیص و7 هزار شغل ایجاد شده است. هدف توسعه اشتغال روستایی است. چرخه کار و اشتغال پویا بوده و جوان دیگر دغدغه فروش محصولات خود را ندارد.

تندگویان اظهار کرد: افراد برای ثبت تشکل ها می توان به سامانه موجود که بر روی سایت وزارت ورزش و جوانان است رجوع کنند. در صورت ثبت نام و بعد از شروع فعالیت پرونده ملی از سوی وزارت کشور صادر شده و می تواند در موضوع اشتغال و ...به فعالیت بپردازند، چون تشکل های ما معاف از  مالیات هستند برای اشتغال جوانان بسیار مناسب است.

به دنبال ایجاد کار گروهی برای توسعه شبکه بازار و دستاوردهای آن هستیم

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در خصوص امریه سربازان گفت: ضمن تشکر از مقام معظم رهبری نسبت به امریه سربازی، سهمیه ای در اختیار ما قرار گرفته و واجدین شرایط می‌توانند از این امکان استفاده کنند.

او با اشاره به شرایط سرباز معلم‌ها افزود: نداشتن مهارت و شغل مناسب از چالش های اساسی سربازان است اما تحت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای قرار می گیرند و بعد از سربازی می توانند در زمینه تشکل ها وارد عمل شوند. امسال پیش بینی می شود تا هر سربازی 70 ساعت آموزش ببینند اما در مصوبه اخیر آموزش در قالب رسانه ملی یا شبکه های اجتماعی انجام می شود. امسال در صورت امکان بستر آموزش با تکرار برای سربازان ایجاد می شود.

به گفته او در استان ایلام به صورت پایلوت یک نرم افزار شبکه بازار تعبیه شده است که در صورت تایید ملی، این مقوله در دسترس همگان خواهد بود. به دنبال ایجاد کار گروهی برای توسعه شبکه بازار و دستاوردهای آن هستیم.

فعالیت 120 خانه جوان در دولت تدبیر و امید

تندگویان افزود: 100 قسمت برنامه از نحوه فعالیت کار آفرینان تهیه شده و در تلویزیون پخش می شود این دوره ها با رویکرد کودکان کار و انواع آسیب ها انجام شده و در این اقدام افراد تحت مهارت آموزی قرار می گیرد.

او درباره برگزاری جلسات مشاوره قبل ازدواج گفت: در این دوره ها متقاضیان تحت سه دوره مشاوره قرار می گیرند. و نیاز است در مسائل جوانان اطلاعات به روز باشد.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در خصوص تفاهم‌نامه های انجام شده افزود: با وزارت کشور، وزارت کار و... تفاهم نامه های صورت گرفته است و در استان ها هم می توان از ظرفیت تعاونی‌ها استفاده کرد. در ابتدای دولت خانه جوان نداشتیم اما هم اکنون 120 خانه جوان فعال هست و تا پایان دولت خانه جوان به 200 خانه افزایش پیدا می‌کند.

از دولت خواستار اجباری کردن کارگاه های قبل از ازدواج هستیم

او با اشاره به تعداد کارگاه های ازدواج موجود در کشور ادامه داد: در دولت فعلی 63 هزار کارگاه مشاوره ازدواج رایگان ایجاد شده و دو میلیون نفر به شکل رایگان از این امکان استفاده کرده اند.از زوج‌های جوان  و جوانان خواستار شرکت در کارگاه ها هستیم . از دولت خواستار اجباری کردن این دوره‌ها هستیم.

تندگویان اظهار کرد:  اقدامات فرهنگی در زمینه ازدواج و خانواده تحت بررسی و پایش قرار می گیرد و فیلم ها فاخر از سوی روانشناسان کارگردان و دست اندرکاران مورد نقد قرار می گیرد.

این مقام مسئول تاکید کرد: تاکنون دو بار فیلم تدبیر زندگی مورد بررسی قرار گرفت. در مجموع آثار ارسالی به جشنواره 163اثر بود که در اختیار دیگر نهادها قرار گرفت.

مشکلی در پرداخت وام وجود ندارد

او درباره وام ازدواج اظهار کرد: امسال وام ازدواج به مبلغ 50 میلیون رسیده و باز پرداخت آن 7 ساله است برخی از مراجعان از عدم پذیرش سامانه شکایت دارند اما بر اساس پیگیری های انجام شده از بانک مرکزی مشکلی در پرداخت وجود ندارد و تنها مشکل موجود در این باره نرم افزاری بوده است. جوانان در صورت بروز مشکلات به سامانه بانک مرکزی یا سامانه وزارت ورزش مراجعه کنند. تاکنون با وجود کرونا کاهش در دریافت کنندگان وام نداریم.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: در این شرایط جوانان بدون تشریفات وارد زندگی مشترک می شوند.نباید کرونا و تشکیل زندگی در فرزند آوری تاثیر داشته باشند.

او در خصوص آسیب های پیش آمده با ارائه وام ازدواج گفت: در خواست می شود به پرداخت وام ها نظارت شود و در دستورالعمل ها هم نباید سدی برای پرداخت ایجاد کرد اما این وام ها باید به کسی برسد که دغدغه تشکیل زندگی را داشته باشد. امید است بانک مرکزی کارگروهی در این بار انجام دهند تا پروسه دریافت وام بر اساس دستورالعمل های موجود انجام شود.

تندگویان درباره سن زوجین برای دریافت وام اظهار کرد: عنوان وام تسهیل زندگی مشترک است و هدف اصلی آن باید تشکیل خانواده و فرزند آوری باشد. در جامعه به دنبال تشکیل زندگی و فرزندآوری هستیم. در حال حاضر با مشکلات موجود زمینه تشکیل زندگی سخت شده است. و ازدواج برای رهایی از تجرد در سنین بالا شامل این وام نمی شود.

۴۴٠هزار خانواده،  بسته های حمایتی دریافت کردند

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اقدامات دولت برای تسهیل ازدواج جوانان بیان کرد: دولت با هدف به دنبال کمک و حل بحران جمعیت است. فرزندآوری با نگرش افزایش تعداد فرزند مورد توجه است. تک فرزندی بچه‌ها را مصرف کننده پرورش می‌دهد. برای حل مشکل جمعیت باید ازدواج و فرزندآوری برطرف شود.

تندگویان درباره کارآفرینان افزود: سازمان های مردم نهاد بسیاری در تهران فعالیت می کنند و برای کودکان دارای سندروم آموزش های خاصی ارائه می شود و تولیدات و کالاهای آنها را در نمایشگاه ها به فروش می رساند با این رویکرد سالانه ٧ هزار شغل ایجاد می شود.

او گفت: اختصاص اعتبارات به جوانان اندک است. کارهای بزرگی در تشکل ها انجام شده است. امسال با دلیل شیوع کرونا اعتبارات کاهش یافت.در ماه مبارک رمضان رزمایش همت مومنانه راه اندازی شده در پایان ماه مبارک رمضان ۴۴٠هزار خانواده بسته های حمایتی دریافت کردند. در حالی که این بسته ها بدون اعتبارات دولتی اختصاص یافته است.در ایام ماه مبارک رمضان نیز نذر ماسک، توزیع بسته های بهداشتی، تولید محتوا برای محرم و.. انجام می‌شود.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در پایان گفت: در پویش هفته ازدواج با همراهی خیرین 8 هزارو 50 جهیزیه تهیه شده و 552 میلیارد ریال وام برای اشتغال و مشاوره جوانان پرداخت شده است.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز