معاون آموزشی وزیر بهداشت:

آنتی بادی در بدن ۳۰ درصد از مبتلایان کرونا تشکیل نمی‌شود/ امکان تعیین تعداد دقیق مبتلایان وجود ندارد/ نمی‌توان به دلیل کرونا کشور را تعطیل کرد

۱۳۹۹/۰۶/۰۴ - ۱۲:۱۳:۳۰
کد خبر: ۱۰۴۹۳۸۲
آنتی بادی در بدن ۳۰ درصد از مبتلایان کرونا تشکیل نمی‌شود/ امکان تعیین تعداد دقیق مبتلایان وجود ندارد/ نمی‌توان به دلیل کرونا کشور را تعطیل کرد
علی اکبر حقدوست گفت: تعداد قابل توجهی از مبتلایان ممکن است بی علامت باشد و آنتی بادی هم در بدنشان تشکیل نشود. بر اساس مطالعات انجام شده در بدن 30 درصد از مبتلایان آنتی بادی ایجاد نمی شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ علی اکبر حقدوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، به پرسش خبرنگاران پاسخ داد.

اجرای  پروتکل‌های بهداشتی در سلف سرویس‌ها

حق دوست درباره ایمن سازی فضاهای دانشگاه‌ها هنگام بازگشایی دانشگاه‌ها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا گفت: فضاهای دانشکده‌ای، فضاهای بیمارستانی و فضاهای خوابگاهی در این زمینه مطرح است. فضاهای خوابگاهی مربوط به معاونت فرهنگی و دانشجویی، فضاهای بیمارستانی مربوط به معاونت درمان و فضاهای دانشکده‌ای مربوط به معاونت آموزشی می‌شود. قسمت عمده ایمن سازی با تدبیرهایی مثل خلوت کردن و کم کردن برخوردها فراهم می‌شود. هماهنگی قابل قبولی در این زمینه‌ها انجام شده، اما حتما باید حضور فعال فیزیکی دانشجویان را کمتر از سال‌های گذشته کنیم تا استانداردها رعایت شود.

تشکیل نشدن آنتی بادی در بدن 30درصد از مبتلایان

 او درباره ابتلا ایرانیان به کرونا افزود: در مورد تعداد مبتلایان به کرونا در دنیا و ایران نمی توان عدد دقیق را ارئه داد. تعداد قابل توجهی از مبتلایان ممکن است بی علامت باشد و آنتی بادی هم در بدنشان تشکیل نشود. بر اساس مطالعات انجام شده در بدن 30 درصد از مبتلایان آنتی بادی ایجاد نمی شود. 30 درصد علائمشان اندکی دارند و درصدی نیز بیماران سرپایی است.

امکان تعیین تعداد دقیق مبتلایان وجود ندارد

معاون وزیر بهداشت گفت: در مورد تعداد مبتلایان به کرونا در ایران و دنیا نمی‌توانیم عدد قطعی بگوییم. قسمت عمده افراد که به ویروس مبتلا می‌شوند ممکن است بی علامت باشند و حتی افزایش آنتی بادی خون هم در این افراد شکل نگیرد. حتی تا ۳۰ درصد افراد ممکن است واکنش ایمنی اولیه را هم نداشته باشند. درصد قابل توجهی از بیماران، علائم سطحی و کوتاه دارند و حتی ممکن است خودشان هم مشکوک به بیماری نشوند. درصدی بستری می‌شوند.

او افزود: اگر بخواهیم بدانیم چند نفر ویروس وارد بدن‌شان شده باید بگوییم نمی‌دانیم. زیرا نمی‌توان با دقت این عدد را بیان کرد. از طریق مدل‌سازی‌های ریاضی ممکن است برآوردهایی انجام شود، ولی همه این موارد برآورد است. این اعداد عدم قطعیت دارند و در سطح دنیا نیز همین طور است. بر اساس تعریف جهانی، سایت سازمان جهانی بهداشت اعلام می‌کند که در دنیا چه تعداد مورد جدید ابتلا وجود دارد و روزانه سخنگوی وزارت بهداشت هم این اعداد را اعلام می‌کنند و مبنای ما نیز همین اعداد است.

منشا شیوع اپیدمی کرونا در جهان

حقدوست با اشاره به منشا شیوع ویروس کووید 19 گفت: شیوع پاندمی کرونا با توجه به مستنداتی که در دنیا وجود دارد و به اوایل دی ماه باز می‌گردد و طبق برآوردهایی که انجام شده شاید آغاز شیوع اپیدمی در آبان از فرانسه بوده است. همچنین برخی بر این باورند که  این ویروس از فاضلاب های اسپانیا شناسایی شده است. هنوز نتوانسته‌ایم رد این ویروس را در بهمن ماه پیدا کنیم.

آخرین وضعیت دانشجویان ایرانی خارج از کشور

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: در مورد انتقال دانشجویان، کسانی که قبل از سال ۲۰۱۹ از کشور خارج شده‌اند، اگر شرایط را داشته باشند، می‌توانند به داخل منتقل شوند. همان قوانین مثل معتبر بودن دانشگاه، خروج قبل از ۲۰۱۹ و معدل و نمره‌ها بررسی می‌شود. از طرف دانشجویانی که در خارج از کشور هستند و با توجه به مشکلات اقتصادی و بیماری کرونا به شدت تحت فشار هستیم. انتظارهای بیشتری وجود دارد و دانشجویانی که در داخل هستند هم نظراتی در این زمینه دارند.

او افزود: برآورد نیروی انسانی هم یک مبنای دیگر تصمیم گیری است. نظرات مختلف در این زمینه وجود دارد و همه نظرات را شنیدیم. با این حال قوانین همان قوانین قبلی است. شرایط ورود دانشجویان تغییری نکرده است. در این مدت تلاش کردیم تغییر آیین نامه و مقررات به حداقل برسد و زمینه آشفتگی ذهنی ایجاد نشود.

بازگشایی برخی مدارس به صورت تلفیقی

به گفته او بر اساس مصوبه ستاد کرونا 15 شهریور آغاز رسمی بازگشایی مدارس است.

حقدوست ادامه داد: بازگشایی مدارس در برخی نقاط ممکن است به صورت حضوری، مجازی و یا تلفیقی با حداقل حضور فیزیکی باشد. البته راهکارها درباره خلوت کردن فضای فیزیکی دانشگاه ها  و  بیمارستان ها در اولویت است.

رفتار پیچیده ویروس کرونا

او درباره رفتار ویروس کرونا گفت: این ویروس بسیار پیچیده است و رفتارها متنوعی دارد و علایم آن از یک کشور به کشوری دیگر و از یک استان به استانی دیگر متفاوت است و نتایج آزمایشات در خصوص این ویروس فاقد قطعیت است. پیش بینی ها به شدت تغییر می‌کند. مدیران ارشد کشورها  و وزرای بهداشت اقدامات مناسب انجام داده‌اند. نمی دانیم دقیقه چندم بازی هستیم.

ایران منشا کرونا نیست

این مقام مسئول در خصوص شروع کرونا در ایران اظهار کرد: ایران بعد از چین دومین کشور مبتلا شده به این بیماری است اما وقتی در کشور ما اپیدمی شایع شد. در کمتر از یک یا دو هفته مشخص شد که ایران منشا کرونا نیست.

حقدوست افزود: بسیاری از کشورهای قوی‌تر از ما موج دوم را تجربه کردند. در برخی از کشورها ویروس وحشی‌تر شده اما در برخی مواقع ممکن است تاثیرات مستقیم ویروس کاسته و عوارض آن کاهش یابد. اپیدولوژی ویروس را نمی‌شناسیم و شرط عقل است که بیشترین اقدام پیشگیری باشد.

به گفته او برای مقابله با کرونا باید به شناسایی ویروس و تاثیرات آن در زمینه‌های مختلف پرداخت. با این اقدامات می‌توان از یک بیماری خفیف تا شدید مقابله کرد. باید با ماسک‌زدن و پرهیز از مسافرت‌های غیرضروری از شیوع بیش از پیش این بیماری جلوگیری کرد.

رعایت پروتکل های بهداشتی درصدی از بار ویروس را کاهش می‌دهد

حقدوست درباره وضعیت کرونا در دیگر کشورها گفت: رفتارهای این ویروس متفاوت است و در کشورهای دیگر نیز نحوه مقابله متفاوت است. رفتارهای اجتماعی بر روی ویروس کرونا تاثیر دارد. در برخی از کشورها مدارس شبانه روزی رونق دارد. در ایران ماه مبارک رمضان و مراسم محرم را داریم که تمامی آنها برروی سیکل انتقال ویروس تاثیر گذار است، طبیعتا رعایت پروتکل های بهداشتی درصدی از بار ویروس را کاهش می دهد.

او تصریح کرد: اگر سایت کرونا را مشاهده کنید کشورهای اروپایی بیماری و میزان فوتی را کاهش دادند. در کشورهای مختلف آمارها یکسان نیست. میزان بیماری بر اساس آزمایش‌های پی سی ار بررسی می‌شود.

نمره قبولی ایران در رعایت پروتکل های بهداشتی

این مقام مسئول اظهار کرد: میزان مرگ و میرهای ناشی از کرونا با توجه به جمعیت ایران رقم بسیار زیادی نیست و نایل شدن به این مقوله اول به لطف خدا بوده و دوم نتیجه تلاش‌های بی وقفه کادر درمان و رعایت آحاد مردم است. البته بخشی از مردم جامعه تمهیدات بهداشتی را رعایت نکرده‌اند، اما نباید همراهی آنها را فراموش کرد. باید به مردم ایران از لحاظ رعایت دستورالعمل‌ها بهداشتی نمره قبولی را دارد.

عزاداری سیدالشهدا بدون اصول بهداشتی نباید برگزار شود

معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: هم اکنون حتی یک عزاداری سیدالشهدا بدون اصول بهداشتی نباید برگزار شود. البته موارد محدودی نیز پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. البته اکثر روحانیون و عزاداران به این مقوله توجه دارند.

تعداد دانشجویان علوم پزشکی در خارج از کشور

حقدوست با بیان اینکه رقم دانشجویان در علوم پزشکی در خارج از کشور سالانه معادل نصف دیگر دانشجویان است، تصریح کرد: این عدد به دلیل شیوع کرونا امسال اندک است. افزایش تعداد دانشجویان بر اساس منطق و امکان بهره برداری مناسب در جامعه است.

افزایش جذب پزشک در 4 سال اخیر

به گفته او در چند سال گذشته تعداد جذب پزشک افزایش یافته است و در شهرهای بزرگ و متوسط انباشت پزشک داریم.

نمی توان به دلیل کرونا کشور را تعطیل کرد

این مقام مسئول در خصوص حضور کادر آموزشی در مدارس شهرستان های با وضعیت قرمز به خبرنگار برنا گفت: تحلیل در خصوص حضور یا عدم حضور کادر آموزشی در مدارس باید توسط آموزش و پرورش صورت گیرد و استدلال‌های قوی در پشت این مقوله قرار دارد. باید با این ویروس زندگی کرد و نمی‌توان کل کشور را فلج کرد. برای مثال نیوزیلند که ابتلا به ویروس را به صفر رسانده بود به‌ دلیل رفتارهای اجتماعی دوباره شیوع پیدا کرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مدرسه به عنوان یکی از ارکان مهم در کشور است. آینده کشور در گرو مدرسه بوده و برای داشتن مدارس پویا نمی‌توان آن را تعطیل کرد و به دلیل کنترل کرونا این رکن را از بین برد.

سرنوشت دانشجویان ایرانی بورسیه شده در خارج از کشور

او در پاسخ به خبرنگار برنا در خصوص آخرین وضعیت دانشجویان ایرانی که بورسیه کشور های خارجی هستند اما در این شرایط امکان خروج از کشور را ندارند گفت: دانشجویان بر اساس بورسیه تحصیلی تاییده می‌گیرند. با توجه به رشد دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و دانشگاه‌های وزارت علوم بسیاری از آموزش‌ها در کشور تامین می‌شود و فرصت مطالعاتی به شکل محدود وجود داشته و اخیرا به‌دلیل شرایط کرونا به میزان قابل توجهی کاهش یافته و نزدیک صفر است.

حقدوست تاکید کرد: برای برگزاری امتحانات و شروع سال تحصیلی قوانین خاصی وجود دارد. وضعیت در دوران پساکرونا متفاوت است.

افزایش غایبان آزمون دکتری نسبت به سال گذشته

او با اشاره به افزایش 20 درصدی غایبان آزمون دکتری 20 افزود: قسمت قابل ملاحظه ای از غیبت‌ها به دلیل این بود که افراد آن طور که باید نتوانسته‌اند خودشان را آماده کنند.

حقدوست درباره آغاز ترم تحصیلی گفت: برخی از آموزش‌های علوم پزشکی به دلیل ماهیتش با مشکلات متعدد مواجه شده است.

مشکلات دندانپزشکی در شرایط کرونا

 به گفته او در شرایط کنونی دندانپزشکی پرخطر است و دانشجویان این رشته باید بر روی مریض کار کند و به رقم رعایت نکات بهداشتی شاید مبتلا شوند. سعی شده با تدبیر مناسب دانشگاه‌های علوم پزشکی بهترین راهکارها را فراهم کنیم.

آموزش پودمانی پزشکان عمومی برای تربیت پزشکان خانواده

حق دوست درباره آموزش کوتاه مدت برای تربیت پزشکان خانواده اظهار کرد: از هفته‌های اول شیوع کرونا برخی آموزش‌های کوتاه مدت برای پزشکان ارائه شد. این آموزش‌ها برای پزشکان و پرستاران و متخصصان ارائه شد. آموزش مداوم یکی از افتخارات کشور است و شاید در حیطه‌های دیگر چنین شکل آموزش مداوم برای به روز نگه داشتن دانش گروه ارائه خدمت وجود نداشته باشد و از شکل حضوری به غیرحضوری تغییر پیدا کرد. گاهی در روز در سامانه‌های آموزش مجازی شاید بین ۵۰ تا ۳۰۰ برنامه برگزار شود و همه گروه‌های هدف می‌توانند ثبت نام کرده و از این امکانات استفاده کنند.

او در پایان گفت: در مورد پزشکان خانواده سه نوع آموزش وجود دارد. یکی تخصص پزشکی خانواده، یکی آموزش پودمانی است که جامعه هدف آن پزشکان عمومی و دیگری MPH است. این برنامه‌ها در حال انجام است و به نظر می‌رسد باید آموزش پودمانی را از نظر کیفیت و کمیت افزایش بدهیم. سیستم آموزشی وزارت بهداشت هم این توانایی را دارد که با توجه به نیازها، افزایش را به سرعت ایجاد کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز