در ایام محرم چگونه عزاداری کنیم؟

۱۳۹۹/۰۶/۰۷ - ۰۷:۰۲:۰۵
کد خبر: ۱۰۴۹۶۲۹
در ایام محرم چگونه عزاداری کنیم؟
برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین طی سال جاری با محدودیت هایی مواجه است اما در این محدودیت ها باید چه کنیم؟در ایام محرم چگونه عزاداری کنیم؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مراسم عزاداری در ایام محرم از گذشته تا کنون مورد تاکید ایرانیان بوده است اما با شیوع ویروس کرونا به مشکل بزرگی برخورد کردیم که باعث شده است برپایی مراسم عزاداری در این ایام با محدودیت هایی مواجه شود. در این راستا مقام معظم رهبری تاکید بر پیروی از ستاد ملی کرونا برای برگزاری مراسمات دارند و از این رو محدودیت های سال جاری برای انجام مراسم محرم و صفر و تاسوعا و عاشورا ایجاد شده است اما مردم در این شرایط چه انتظاراتی از متولیان برای برگزاری هر چه بهتر دارند؟ دولت و مسئولین امر چه اقداماتی باید برای برگزاری هر چه بهتر داشته باشند؟

حفظ اصول سلامت وظایف همگان است

حجت الاسلام و المسلمین سید محمود موسوی مدیر سابق مرکز اسلامی نیویورک و نروژ به خبرنگار برنا در خصوص برگزاری مراسم ایام محرم و صفر گفت: « برپائی مراسم عزاداری سیّد الشهدا ابا عبد الله الحسین علیه السلام در محرم امسال با مشکل جهانی کرونا که شرایط ویژه ای را می طلبد مواجه شده است. از طرفی عزاداری برای آن سرور شهیدان یک وظیفه دینی اخلاقی و فرهنگی است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

او افزود: از طرفی مشکل انتقال یک ویروس مرگبار به تمام جهانیان هر لحظه اعلام خطر می کند. بدین جهت مردم، مسئولین و روحانیت  هر کدام وظایف مخصوص به خود دارند که نباید در مورد آنان غفلت ورزند که کم توجّهی می تواند به قیمت جان خود و دیگران تمام شود و این چیزی که خداوند متعال، پیامبر صلّی الله علیه و آله و اهل بیت قطعا بدان راضی نخواهند بود».

این استاد دانشگاه تصریح کرد: «روحانیت باید در سخنرانی ها و منابر به مردم تذکر دهند که علما، مراجع و بزرگان دین لازم می دانند که انسان در همه ی شرایط رعایت حال سلامتی خود و دیگران را کنند و از اموری که جان خود و دیگران را به خطر می اندازد کاملا دوری کنند. بدین جهت باید عزاداری ها با رعایت تمام پروتکل ها مانند رعایت فاصله، ماسک زدن ونکات سفارش شده به وسیله مسئولین بهداشت برگزار شود»

حجت الاسلام و المسلمین موسوی ادامه داد: « مردم هم باید بدانند که منطق عزاداری برای سرور آزادگان به ما حکم می کند که باید نهایت مراقبت ها در مراسم بشود تا مبادا جان انسانی به خطر بیفتد. یکی از نکات مهم این است که نذری های امسال بیشتر به صورت غذای خشک تقسیم بشود تا مبادا با اطعام فردی، انتقال ویروس هم تحقق پیدا کند و شخص یا اشخاصی خدای ناکرده جان خود را از دست بدهند».

او افزود: « مسئولین هم به سهم خود لازم است تلاش کنند تا در حد امکان، فضای باز را در اختیار عزاداران قرار دهند تا آنان بتوانند به راحتی مراسم عزاداری و ابراز علاقه به اهل بیت را برگزار کنند تا این سنّت حسنه که از صد ها سال قبل به امانت به دست ما سپرده شده است به خوبی به نسل آینده انتقال پیدا کند».   

مدیر سابق مرکز اسلامی نیویورک و نروژ در پایان گفت: «نباید فراموش کنیم که متاسفانه ده ها دکتر و پرستاربرای مراقبت و معالجه جان دیگران مهم ترین سرمایه خود که همان حیات است را از دست دادند و جان بقیه آنان هم در خطر است. این موضوع مسئولیّت ما را دوچندان می کند که باید برای حفظ جان خود و دیگران مراسم را با رعایت حداکثر پروتکل ها برگزارکنیم. باید به یقین بدانیم کسی که می خواهد مجلس عزاداری برگزار کند ولی نتواند مجلسی را با رعایت شرایط لازم بر پا کند، به اجر و ثواب خود رسیده است و کسی که نمی تواند در مجلسی بارعایت شرایط لازم شرکت کند می تواند در منزل عزداری کند و به همان اجر و ثواب نایل خواهد شد».

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز