آغاز همکاری‌های آموزشی دانشگاه فنی وحرفه‌ای و وزارت ورزش و جوانان

۱۳۹۹/۰۶/۰۵ - ۲۲:۳۱:۲۶
کد خبر: ۱۰۵۰۳۰۳
آغاز همکاری‌های آموزشی دانشگاه فنی وحرفه‌ای و وزارت ورزش و جوانان
دانشگاه فنی وحرفه‌ای و وزارت ورزش و جوانان با امضای تفاهم نامه، همکاری‌ در حوزه آموزش، تربیت نیروی دانشگاهی و بهره‌گیری از زمینه‌های علمی را در حوزه ورزش آغاز کردند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ ابراهیم صالحی عمران، رییس دانشگاه فنی وحرفه ای در باره امضای این تفاهم نامه گفت: آموزشی که به اشتغال و تولید منتهی نشود، فاقد کارایی است؛ از این رو روح نگرش در دانشگاه فنی وحرفه ای مبتنی بر اقتصاد آموزش است.

او در نشست امضای تفاهم نامه که با حضور مسئولان وزارت ورزش و جوانان در دانشگاه فنی وحرفه ای برگزار شد، افزود: در همین راستا، پالایش رشته های فنی وحرفه ای بر مبنای نیاز بازار کار صورت گرفته است. با توجه به اینکه حدود ۷۰ درصد از دروس دانشگاه عملی است، دانشگاه اختیار برنامه ریزی درسی و رشته ای را دارد. از این در این برنامه ریزی به سوی تقاضامحوری و نیازسنجی بازار کار گام برداشته است.

صالحی عمران عنوان کرد: بازار کار در عرصه ورزش از رونق خوبی برخوردار است؛ در حالی که بخشی از این ظرفیت در کشور دیده نشده است. از این رو نیازمند ایجاد رشته های خدماتی هستیم و این تفاهم نامه باید به اجرای کامل برسد و در حد یک تفاهم نامه باقی نماند.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای تاکید کرد: این همکاری از آن جهت که فدراسیون های مختلف وزارت ورزش دارای محیط های کار عملی هستند، اهمیت دارد و باعث پیشبرد اهداف می شود؛ می توان بحث های نظری را در دانشگاه و بحث های عملی را در وزارت ورزش دنبال کرد.

لزوم ارتقای کیفیت آموزشی در فدراسیون های ورزشی

در ادامه این نشست سید عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزیر وروزش و جوانان گفت: با توجه به اینکه آموزش های رسمی مراکز دانشگاهی تربیت بدنی به نحوی پاسخگوی نیاز حوزه عملیات و اجرای فدراسیون های ورزشی نیست، این فدراسیون ها بر اساس ظرفیتی که خود ایجاد می کنند، فعالیت های آموزشی را انجام می دهند که عمدتا از کیفیت لازم برخوردار نیست.

او ادامه داد: حسن همکاری با یک دانشگاه تخصصی در این حوزه می تواند، دستاورد خوبی برای فدراسیون هایی باشد که به دنبال تربیت نیروهای تخصصی مورد نیاز هستند. این همکاری مزیت هایی برای دوره های آموزشی ایجاد می کند که در مجموعه فدراسیون ها قابل دسترسی نیست.

احمدی افزود: باید کانون هایی در دانشگاه با نگاه تخصصی و کارشناسانه به بررسی نیازها و رشته های لازم بپردازند.

او عنوان کرد: در حال حاضر۲۶ هزار باشگاه ورزشی فعالیت می کنند که هر یک از باشگاه ها دارای یک تکنسین متخصص در باشگاه داری هستند، از این رو ظرفیت ۲۶ هزار نیروی انسانی در آن ها وجود دارد.

معاون وزیر ورزش با اشاره به تنوع رشته های ورزشی در فدراسیون ها تصریح کرد: در فدراسیون ورزش های همگانی ۵۱ رشته و فعالیت ورزشی برگزار می شود. این رشته ها به گونه ای است که هم پوشانی ندارند. این خود بخشی از ظرفیت است.

احمدی اظهار داشت: سایر فدراسیون های ورزشی نیز نیازهای تکنسین متنوعی دارند. نیاز تخصصی رشته های فدراسیون ها به سرعت تغییر می کند؛ زیرا این حوزه رقابتی است و رقابت باید دارای دانش و فناوری باشد.

او گفت:‌ در حال حاضر در المپیک ها، رقابت بر سر دانش است نه توان بدنی ورزشکار. یکی از نیازهای جدی در حال حاضر همین مساله است. در صورتی که بسته های مورد نیاز فدراسیون ها درست تهیه شود؛ یکی از مشتریان این آموزش های فدراسیون ها هستند.

این مقام وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر هدف گذاری برای تعریف رشته های مورد نیاز فدراسیون ها گفت: پشتوانه علمی و آموزشی باید به بخش اجرایی ورزش اضافه شود که یکی از نیازها است و از سویی این ظرفیت را به ورزش اضافه کنیم تا ورزش با پشتوانه بهتری امور خود را اجرایی کند.

گام های دانشگاه فنی وحرفه ای در حوزه ورزش

مهدی شریعتی مدیر کل تربیت بدنی دانشگاه فنی وحرفه ای در ادامه این نشست، اظهار داشت: در حال حاضر این دانشگاه دارای ۲۹ ملی پوش است که ۶ نفر از آنان از بازی های آسیایی جاکارتا مدال دارند. همچنین ۴۲ آموزشکده دارای رشته تربیت بدنی هستند. از میان ۹۵۰ عضو هیات علمی دانشگاه فنی وحرفه ای، ۲۵ نفر عضو هیات علمی تربیت بدنی هستند. همچنین، ۱۷۴ کارشناس تربیت بدنی در مجموعه این دانشگاه فعالیت می کنند.

او با اشاره به اقدامات ورزشی دانشگاه فنی وحرفه ای، اظهار داشت: بخشی از ۲۲۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده برای تجهیز آزمایشگاه های فنی مربوط به تجهیزات آزمایشگاهی فیزیولوژی ورزش است که قرار است پرداخت شود. همچنین، تفاهم نامه ای در حوزه ورزش با فدراسیون ورزش های همگانی و فدراسیون کبدی منعقد شد.

شریعتی با تاکید بر ظرفیت های این دانشگاه در حوزه ورزش گفت: انجمن های دانشجویی والیبال و کوهنوردی فعال شده است. شورای صنعت و ورزش نیز راه اندازی شده است. از سوی دیگر راهنمای دروس عمومی مربیگری و داوری با سرفصل های مورد نیاز رشته های موتورسواری و اتومبیل رانی تهیه شده است.

مدیر کل تربیت بدنی دانشگاه فنی وحرفه ای تصریح کرد: انجمن صنعت و ورزش نیز قرار است فرصت های ورزشی موجود در سند همکاری راهبردی ۲۵ ساله چین و ایران را تحلیل و بررسی کند.

شریعتی از افتتاح چهار زمین چمن مصنوعی در هفته دولت خبر داد و گفت: در همکاری با فدراسیون دو و میدانی، مسابقه دویدن مجازی برگزار شد.  همچنین قرار است افزایش ۵۰ درصدی جذب هیات علمی در بخش تربیت بدنی انجام شود.

ظرفیت اشتغال زایی رشته های علوم ورزشی

در ادامه این جلسه عباس نظریان مادوانی رییس مرکز مشارکت های اقتصادی و سرمایه گذاری وزارت ورزش و جوانان نیز اظهار داشت: دانشگاه فنی و حرفه ای می تواند در تغییر نگرش نسبت به علوم ورزشی کمک کننده باشد؛ چرا که از ظرفیت بالای این حوزه غافل شده ایم، در حالی که زنجیره بزرگی از ظرفیت های اشتغال زایی، فرهنگی و اجتماعی دارد.

او گفت: وزارت ورزش کارفرمای بزرگی در حوزه ورزش است بنابراین از همه تخصص ها به ویژه در دانشگاه فنی و حرفه ای می توان استفاده کرد و موتور تولید را بر اساس نیازهای جامعه ورزش به راه انداخت.

نظریان ادامه داد: برای رشته علوم ورزشی نگاه زنجیره ورزش و زنجیره تامین در دنیای صنعتی تعریف شده است، اما در نگاه ما تنها فعل ورزش دیده و تولید محتوا و کالای ورزشی در آن نادیده گرفته شده است. در سایر کشورها بیش از ۶۰ رسته و شغل ورزشی تعریف شده است.

او افزود: دانشگاه فنی و حرفه ای و دنیای ورزش قهرمانی بر دانش سوار است و امروز به حوزه فناوری های نوین، هوش مصنوعی، شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های ورزشی نیاز است. این نیروی خلاق و خوش فکر و پر از ایده و انرژی در دانشگاه فنی و حرفه ای باید به سمت دنیای نوین پیش رود.

رییس مرکز مشارکت های اقتصادی و سرمایه گذاری وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: در حال حاضر در این مرکز سند راهبردی اشتغال ورزش با اعتبار بیش از ۳ هزار میلیارد تومان برای سه سال تدوین شده است. برای سال ۹۹ نیز حدود ۶۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد ۱۰ رسته شغلی از ایجاد مشاغل تا کمک به شرکت های دانش بنیان درنظرگرفته شده است.

لزوم اعتباربخشی به مدارک دانش آموختگان رشته های ورزشی

افشین ملایی رییس فدراسیون ورزش های همگانی در ادامه نشست اظهار داشت: یکی از سیاست های این فدراسیون بهره گیری از ظرفیت های عملی کشور برای رفع نیازهای خود است. در اجرای این استراتژی ۲ اقدام ویژه با مرکز افکار سنجی ایسپا و دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران صورت گرفته است.

او افزود: جهان به سوی دانش مبتنی بر نیاز پیش می رود. تنها تفاوت مشخصی که فدراسیون ورزش های همگانی با سایر فدراسیون ها دارد این است که اکثر فدراسیون ها مهارت محور هستند، اما فدراسیون ورزش های همگانی سلامت محور است. این فدراسیون به دنبال اصلاح زندگی ۸۳ میلیون ایرانی است و باید از ظرفیت های علمی استفاده کند.

ملایی با تاکید بر لزوم اعتبار بخشی به مدارک پایانی دانش آموختگان گفت: در برخی موارد اعتباربخشی لازم به مدارک دوره های آموزشی صورت نمی گیرد، اما باید با استفاده از ظرفیت های دانشگاه اعتبار لازم به مدارک پس از گذران دوره های آموزشی صورت گیرد تا برای عرضه در حیطه اشتغال اعتبار لازم را داشته باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز