اقامت ۶ ماهه یک بانوی سیاهپوست در ایستگاه فضایی بین المللی

۱۳۹۹/۰۶/۰۸ - ۱۸:۴۰:۳۸
کد خبر: ۱۰۵۰۹۵۰
جنت اپس فضانورد ناسا که همواره رویای سفر به ایستگاه فضایی بین المللی را در سر داشت حالا یک گام دیگر به تحقق رویایش نزدیک تر شده است و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود او نخستین زن سیاهپوستی خواهد بود که برای یک ماموریت طولانی به سرنشینان ایستگاه فضایی بین المللی ملحق می شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ این هفته ناسا اعلام کرد که اپس برای اولین پرواز سرنشین دار بوئینگ CST-100 Starliner انتخاب شده و قرار است که برای یک اقامت شش ماهه در ایستگاه فضایی به سونیتا ویلیامز و جاش کاسادا ملحق گردد.

در ابتدا قرار بود که اپس در سال ۲۰۱۸ عازم ایستگاه فضایی بین المللی شود اما نهایتا از این ماموریت کنار گذاشته شد. ناسا معمولا توضیحی در مورد مسائل پرسنل خود نمی دهد و هیچ دلیلی برای این تغییر بیان نکرد. خانم اپس این هفته با انتشار پستی در توییتر از علاقه و تمایل خود برای شرکت در این ماموریت خبر داد.

ناسا امیدوار است که ماموریت استارلاینر در سال ۲۰۲۱ کلید بخورد اما فرایند توسعه و ساخت فضاپیمای بوئینگ به مراتب عقب تر از کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس است که چندی پیش با موفقیت اولین پرواز سرنشین دار خود را انجام داد.

البته هر دوی این شرکت ها با ناسا در برنامه Commercial Crew مشارکت دارند؛ پروژه ای که تلاش دارد بار دیگر فضانوردان آمریکایی را از داخل خاک این کشور به ماموریت بفرستد و وابستگی آن به روسیه را قطع نماید. اولین پرواز بدون سرنشین فضاپیمای بوئینگ به خاطر مشکلات فنی لغو شد و برنامه زمانی برای پرتاب بعدی آن هنوز مشخص نشده است.

البته باید بگوییم حضور فضانوردان آفریقایی-آمریکایی در ماموریت های شاتل فضایی تاریخچه ای طولانی دارد؛ برای مثال مائه جمیسون اولین زن سیاهپوستی بود که در سال ۱۹۹۲ میلادی به فضا رفت. استفانی ویلسون نیز فضانورد سیاهپوستی بود که تا به حال چندین مرتبه از طریق شاتل فضایی به ایستگاه فضایی بین المللی سفر کرده است.

طبق برنامه ریزی های قبلی فضانوردی به نام ویکتور گلور قرار است در ماه مهر همراه با کپسول دراگون عازم ایستگاه فضایی بین المللی شود تا نامش را به عنوان اولین فضانورد آفریقایی-آمریکایی به ثبت برساند که در ماموریت های طولانی این ایستگاه مشارکت میکند.

نظر شما