نکاتی که باید به کودکان بیاموزیم تا مورد آزار جنسی قرار نگیرند

۱۳۹۹/۰۶/۱۰ - ۱۰:۳۷:۲۲
کد خبر: ۱۰۵۱۰۱۲
نکاتی که باید به کودکان بیاموزیم تا مورد آزار جنسی قرار نگیرند
زهرا شهدوست گفت: با 5 گفتار ساده که هیچ کلمه‌ای هم به نام آزار جنسی در آن وجود ندارد، می‌توانید به کودکان‌تان آموزش‎هایی دهید که هیچ‌وقت آزار جنسی را تجربه نکنند.

آزار جنسی کودکان، کابوس هر پدر و مادری است اما این آزار قطعا قابل پیشگیری خواهى بود. اگر پدر و مادر از کودکی نکاتی مهم را به فرزندشان آموزش دهند، می‌توانند کاملا جلوی وقوع چنین اتفاقی را بگیرند.

زهرا شهدوست، روانشناس و مشاور خانواده، درخصوص ترس والدین از گفت‌وگو با فرزندشان درمورد آزار جنسی به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: وقتی حرف از آزار جنسی کودکان می‌شود چهار ستون بدن پدر و مادرها می‌لرزد اما وقتی می‌‌گویند برای پیشگیری از آزار جنسی باید با کودکت‌ان صحبت کنید و به او آموزش دهید خیلی‌ از همین پدر و مادرها پا پس می‌کشند.

او افزود: آنها فکر می‌کنند یا زود است وارد اینگونه گفتگوها با فرزندشان شوند یا اینکه حرف زدن در مورد این موضوع برای آنها سخت و دشوار بوده و حتی نگران هستند بچه‌شان را نترسانند.

این متخصص روانشناسی تصریح کرد: اگر پدر و مادرها متوجه شوند چه چیزی را باید به فرزندشان بگویند، به این نتیجه می‌رسند که اصلا صحبت کردن درمورد چنین مسئله‌ای سخت نیست چون اصلا لازم نیست اسمی از آزار جنسی بیاورند و تنها کافی است 5 نکته را به فرزندشان آموزش دهند.

این مشاور خانواده درخصوص نحوه آموزش گام به گام به فرزندان گفت: اولین گام، قانون لباس زیر است یعنی باید به بچه یاد بدهند هر جایی از بدن که با مایو پوشانده می‌شود عضو خصوصی بدن اوست و هیچ‌کس حق ندارد به او دست بزند یا نگاه کند. همچنین باید به او گفت اگر کسی چنین چیزی از تو خواست خیلی محترمانه باید بگویی نه.

او افزود: پدر و مادرها باید به بچه‌شان بگویند بدن تو فقط برای توست و هیچ‌کس حق ندارد با بدن تو کاری کند که دوست نداری. پس اگر کسی چنین کاری کرد حتما باید به یک بزرگتر که اعتماد داری اطلاع بدهی بنابراین در این مرحله ضروری است برای بچه مشخص کنید افراد مورد اعتماد او چه کسانی هستند.

شهدوست عنوان کرد: والدین باید به کودک‌شان بگویند «نه گفتن» حق توست و از «نه گفتن» نه باید خجالت بکشی و نه باید بترسی چون وقتی بچه نه گفتن را یاد بگیرد، می‌تواند برابر هرکسی که می‌خواهد به بدن او دست بزند بایستد و نه بگوید.

او افزود: این آموزش باید به گونه‌ای انجام شود که اصرار کردن، جایزه دادن و... نتواند «نه» بچه را عوض کند.

شهدوست درخصوص آموزش بیان کردن رازهای بد توسط فرزندشان گفت: باید به بچه‌ها بگوییم که راز خوب با راز بد فرق می‌کند. راز خوب مانند کادو خوب خریدن برای پدر و مادر است که می‌توانی مخفی نگه داری اما راز بد تو را ناراحت، مضطرب یا غمگین می‌کند پس اگر راز بدی در دلت داری حتما باید به بزرگتری که به او اعتماد داری بگویی.

او تصریح کرد: رازداری مهم‌ترین تاکتیک فردی است که کودک آزاری می‌کند چون این افراد معمولا به بچه‌ها می‌گویند این یک راز است و باید بین من و تو بماند پس بچه باید بداند هر رازی را با خیال راحت می‌تواند به یک بزرگتر بگوید و آن بزرگتر هم قطعا او را باور می‌کند.

این مشاور خانواده درخصوص یاد دادن صحبت کردن با یک فرد مورد اعتماد گفت: والدین باید به کودک‌شان بگویند اگر موقعی ناراحت بودی، ترسیده بودی و...حتما  به یک بزرگتر که اعتماد داری بگو و همیشه کمک بخواه چون یک نفر هست که به تو کمک کند.

او افزود: در واقع باید به بچه اطمینان دهیم که داشتن احساسات منفی تقصیر او نیست و به خاطر گفتن آن هم دچار دردسر نمی‌شود.

این متخصص روانشناسی اظهار کرد: با همین گفتارهای ساده می‌توانید کمک کنید بچه‌هایتان از آزار جنسی در امان بمانند و هیچ‌وقت چنین تجربه تلخی را نداشته باشند.

انتهای پیام: 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز